تاکید گوترش به تمامی کشورها برای توقف هدف قرار دادن رسانه و حقیقت

آنتونیو گوترش به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات گفت، رسانه در هر نقطه از جهان آماج حمله است و تمامی کشورها باید هدف قرار دادن حقیقت و آنهایی را که گزارش دهنده این مساله هستند، متوقف کنند.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همچنین افزایش ۵۰ درصدی کشته شدن اصحاب رسانه در ۲۰۲۲ را غیرقابل باور دانست و تاکید کرد که آزادی رسانه، بنیاد و پایه دموکراسی و عدالت است و این مساله هدف تهدید قرار دارد.
در سال ۲۰۲۲، دستکم ۶۷ تن از اصحاب رسانه کشته شدند. در ضمن، پلتفورم‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی به راحتی در دسترس افراط گرایان قرار گرفته‌اند که این مساله روایت‌های نادرست و آزار خبرنگاران را در پی داشته است.
دبیرکل سازمان ملل در پیامی ویدئویی به مناسبت سی‌امین سالگرد روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: اشاعه اطلاعات نادرست و سخنرانی‌های انزجاری که به دنبال مخدوش کردن تمایز بین حقیقت و تخیل و علم و توطئه هستند، حقیقت را تهدید می‌کنند.
روز جهانی مطبوعات نخستین بار از سوی دبیرکل وقت سازمان ملل در دسامبر ۱۹۹۳ اعلام شد و هر ساله سوم مه برگزار می‌شود.
گوترش همچنین گفت، فروپاشی صنعت رسانه که به تعطیلی خبرنامه‌های محلی و استحکام رسانه‌ای می‌انجامد و تنها به تعدادی رسانه و خبرنامه محدود نمی‌شود، آزادی بیان را تهدید می‌کند. همچنین تصویب قوانین جدید از سوی دولت‌های جهان مانند قانون ۲۰۲۲ روسیه تهدیدی علیه رسانه‌هاست؛ بر اساس قانون جدید رسانه‌ای روسیه، هرکسی که اقدام به انتشار اطلاعات درباره ارتش این کشور کند که مسکو آن را غلط بداند، با ۱۵ سال حبس روبرو خواهد شد.
روسیه خبرنگار وال استریت ژورنال به نام “اوان گرشکوویچ” را مارس ۲۰۲۳ به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.
سامانتا پاور، برنده جایز پولیتزر و روزنامه‌نگار سابق نیز که ریاست آژانس توسعه بین‌الملل آمریکا را برعهده دارد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را متهم کرده با دستگیری روزنامه‌نگار وال استریت ژورنال، خبرنگاران دیگر از جمله اوکراینی‌ها را هدف قرار می‌دهد.
گوترش همچنین قویا هدف قرار دادن اصحاب رسانه را چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین مورد انتقاد قرار داد و گفت: آنها به صورت منظم تهدید می‌شوند، آنها را هدف ارعاب و آزار و بازداشت قرار می‌دهند. قریب به سه چهام از زنان روزنامه‌نگار تجربه خشونت آنلاین و یک چهارم هم تجربه تهدید فیزیکی داشته‌اند. جهان باید برای توقف این تهدیدها، حملات و زندانی کردن خبرنگاران بابت کاری که انجام می‌دهند و همچنین توقف دروغ پراکنی و اطلاعات نادرست متحد شود.
دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: وقتی خبرنگاران برای حقیقت بپا خیزند، جهان هم با آنهاست.
یکی از کارشنان رسانه‌ای یونسکو نیز در نشست خبری گفت، بر اساس تحقیقات جدید یونسکو مشخص شد که روزنامه‌نگارانی که اعتراضات را در ۶۵ کشور جهان پوشش می‌دهند، مورد حمله قرار گرفته‌اند.
سایر داده‌های جدید نشان می‌دهد که سیستم قضایی به شدت روزنامه‌نگاران را در تمامی مناطق جهان هدف قرار داده و آزار می‌دهد و از آنجا که ۱۶۰ کشور هنوز آزادی بیان را تحت قوانین کیفری قرار می‌دهند، این امر می‌تواند منجر به زندانی شدن روزنامه‌نگاران شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا