کی‌یف ادعای مسکو را در مورد استفاده از”بمب کثیف” رد کرد

ولودیمیر زلنسکی ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه کی‌یف در حال آماده‌سازی عملیات «پرچم دروغین» با استفاده از “بمب‌های کثیف” است را رد و در ازای آن انگشت اتهام را به سوی خود روسیه نشانه گرفت.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از راشا تودی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یکشنبه نگرانی خود را با همتایان فرانسوی، ترکیه‌ای و انگلیسی نسبت به “استفاده احتمالی اوکراین از بمب‌های کثیف” به اشتراک گذاشت. خبرگزاری ریانووستی روسیه هم پیشتر گزارش داد که هدف چنین تحریکی متهم کردن مسکو به استفاده از تسلیحات کشتارجمعی است تا طی چنین ترفندی، کمپین ضد روسی قدرتمندی را راه‌اندازی کنند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین طی ویدئو شبانه خود ادعا کرد: «هرجایی که روسیه مرگ و ویرانی به بار آورده، اوکراین زندگی عادی را به آنجا بازمی‌گرداند. همچنین، فقط یک نفر می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای در اروپا استفاده کند و آن کسی است که به شویگو دستور داده تا با دیگران تماس بگیرد و در این خصوص گفت‌وگو کند.»
وی در ادامه افزود: «همه می‌دانند که منبع هر چیز کثیفی در این جنگ کیست و از جهان می‌خواهم تا نسبت به تشدید تنش‌ها توسط روسیه با سخت‌ترین راه‌های ممکن پاسخ دهند.»
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس نیز چنین ادعایی از سوی شویگو را رد کرد و در عین حال هشدار داد که “این ادعاها نباید به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش‌ها استفاده شوند.”
پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو طی مصاحبه‌ای با دویچه وله گفت که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه در اوکراین “پیامدهای جدی را برای مسکو” در پی خواهد داشت اما از ذکر جزئیات این پیامدها خودداری کرد و افزود که خطر چنین حمله‌ای از سوی روسیه “پایین” است.
بمب کثیف، بمبی است که در آن از یک انفجار غیرهسته‌ای برای پراکندن مواد پرتوزا و آلایش هسته‌ای محیط استفاده می‌شود. اگر چه در بمب کثیف از انفجار هسته‌ای استفاده نمی‌شود اما به دلیل آلوده کردن محیط به مواد رادیواکتیو بعضا آنها را جزو سلاح‌های هسته‌ای به حساب می‌آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا