دیدار بایدن با رئیس جمهوری فیلیپین به امید ائتلاف علیه چین

در بحبوحه تنش‌ها با چین، جو بایدن در دیدار با همتای فیلیپینی خود گفت که آمریکا به دفاع از متحدش متعهد است.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهوری فیلیپین در میانه فشارهای چین مطرح شده است.
مارکوس جونیور که نخستین رئیس جمهوری فیلیپین محسوب می‌شود که پس از ۱۰ سال به کاخ سفید رفته بر اهمیت ایالات متحده به عنوان تنها متحد مانیل در منطقه‌ای با پیچیده‌ترین مشکلات ژئوپلیتیکی در جهان تاکید کرد.
دو کشور همچنین ضمن تلاش برای یافتن راه‌هایی برای اقدام علیه فعالیت‌های “خصمانه” چین در نزدیکی تایوان و دریای چین جنوبی بر ائتلاف امنیتی چندین ساله خود که به نقطه عطفی در روابط بین مانیل و واشنگتن بدل شده، تاکید کردند.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که رئیس جمهوری فیلیپین و بایدن با خط مشی‌هایی جدید به منظور همکاری نظامی قوی‌تر و همچنین تسریع همکاری اقتصادی توافق کردند.
بایدن به مارکوس گفت: آمریکا همچنان نسبت به تعهداتش در قبال دفاع از فیلیپین در دریای چین جنوبی پایبند است.
بیانیه مشترک بین دو طرف به این معناست که هرگونه حمله مسلحانه علیه نیروهای مسلح فیلیپین، کشتی‌ها یا جنگنده‌های این کشور در اقیانوس آرام و همچنین دریای چین جنوبی به اجرای تعهدات دفاعی مشترک آمریکا بر اساس پیمان دفاع مشترک ۱۹۵۱ می‌انجامد.
واشنگتن، فیلیپین را یکی از متحدان کلیدی خود در مقابل هرگونه حمله چین علیه تایوان می‌داند. مانیل اخیرا به آمریکا اجازه داده تا به چهار پایگاه‌های نظامی دیگر فیلیپین و بر اساس “توافق همکاری دفاعی گسترش یافته” دسترسی داشته باشد اما دو طرف نگفته‌اند که چه تجهیزاتی از آمریکا قرار است در این پایگاه‌ها مستقر شود.
در بیانیه مشترک دو کشور همچنین آمده، بایدن و مارکوس جونیور بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان به عنوان عامل ضروری امنیت و رفاه جهانی تاکید کردند.
در دوران ریاست جمهوری رودریگو دوترته، روابط میان مانیل و واشنگتن به دلیل نزدیکتر شدن فیلیپین به چین و دوری جستن از آمریکا خوب نبود.
با توجه به اینکه مارکوس جونیور هنوز بابت دو میلیارد دلار ثروت غارت شده در دوران حکومت پدرش با دادگاه در آمریکا روبروست، اما بایدن به دنبال جلب نظر رئیس جمهوری فیلیپین است.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند، خط مشی‌های جدید بر همکاری نظامی دریایی، هوایی، فضایی، سایبری و زمینی متمرکز است و دولت واشنگتن نیز می‌خواهد سه فروند هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ به فیلیپین بدهد و به دنبال ارسال کشتی‌های گشت‌زنی بیشتر به این کشور آسیایی است.
رئیس جمهوری فیلیپین همچنین گفت: طبیعی است که فیلیپین برای تقویت و تعریف مجدد روابط خود و نقشی که در مواجهه با تنش‌های فزاینده‌ای که اکنون در دریای چین جنوبی، آسیا-پاسیفیک و منطقه هند-پاسیفیک می‌بینیم، به تنها شریک معاهده خود در جهان چشم بدوزد.
کارشناسان نیز می‌گویند: واشنگتن، فیلیپین را محلی بالقوه برای راکت‌ها، موشک‌ها و سیستم‌های توپخانه‌ای خود برای مقابله با حملات آبی-خاکی چین علیه تایوان می‌بیند.
مارکوس نیز به خبرنگاران گفت: چین با گفت‌وگو درباره حقوق ماهیگیری در دریای چین جنوبی موافقت کرده اما اجازه نمی‌دهم که فیلیپین به محلی برای اقدام نظامی بدل شود.
در بیانیه مشترک روسای جمهوری آمریکا و فیلیپین همچنین آمده، بایدن به دنبال اعزام هیات سرمایه گذاری و تجارت ریاست جمهوری به مانیل است تا به این وسیله، سرمایه گذاری در حوزه انتقال انرژی‌های پاک، بخش منابع طبیعی و امنیت غذایی گسترش یابد. همچنین آمریکا و فیلیپین می‌خواهند همکاری سه جانبه‌ای را با حضور استرالیا و ژاپن ایجاد کنند.
دو کشور همچنین قرار است میزبان اجلاس اقتصادی هند-پاسیفیک ۲۰۲۴ در مانیل باشند.
بسیاری از مردم فیلیپین از اقدامات چین در دریای چین جنوبی به ویژه ارعاب و آزار قایق‌های ماهیگیری و کشتی‌های خود خسته و ناامید شده و حمایت‌های مردمی برای داشتن یک موضع سختگیرانه‌تر در قبال پکن بیشتر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا