رئیس اتحادیه آفریقا: نمی‌خواهیم زمینه‌ساز یک جنگ سرد جدید باشیم

رئیس اتحادیه آفریقا با اشاره به فشار فزاینده بر رهبران این قاره با هدف جانبداری از یکی از طرفهای جنگ در اوکراین گفت، این قاره “خواستار آن نیست که بستر زمینه ساز یک جنگ سرد جدید باشد.”

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از کشورهای آفریقایی به شدت به واردات غلات از روسیه و اوکراین متکی هستند.
تاکنون آفریقا تا حدودی در قبال اوکراین بی‌طرف مانده است: حدود ۲۵ کشور این قاره به قطعنامه‌ای در سازمان ملل که اوایل سال جاری میلادی در محکومیت جنگ در اوکراین مطرح شد یا رأی ممتنع دادند یا اصلاً رأی ندادند.
مکی سال، رئیس جمهور سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا روز سه شنبه به مجمع عمومی سازمان ملل گفت:‌ من آمده‌ام بگویم آفریقا به اندازه کافی فشار تاریخ را متحمل شده است و اینکه این قاره نمی‌خواهد بستر یک جنگ سرد جدید باشد، بلکه می‌خواهد قطب ثبات و فرصتی بازشده به روی همه شرکای خود بر مبنای سودمندی متقابل باشد.
رئیس اتحادیه آفریقا خاطرنشان کرد: ما خواستار تنش زدایی و توقف خصومت‌ها در اوکراین و همچنین حصول راه حلی از طریق مذاکره برای جلوگیری از خطر فاجعه بار یک درگیری جهانی بالقوه هستیم.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از فرصت سخنرانی روز سه شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرد تا برخی کشورها را برای کنار گذاشتن بی‌طرفی در قبال جنگ اوکراین و محکوم کردن روسیه در ارتباط با این جنگ تحت فشار بگذارد.  او ادعا کرد حمله روسیه به اوکراین به مثابه شکل جدیدی از امپریالیسم است.
اتحاد جماهیر شوروی در گذشته از جنبش‌های آفریقایی بسیاری که برای پایان دادن به حکومت استعمارگران می‌جنگیدند حمایت کرد و وزیر امور خارجه روسیه خواستار اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل با هدف دادن کرسی‌های دائم و نفوذ بیشتر به کشورهای آفریقایی شده است.
یکی از کشورهای بی طرف حوزه آفریقا در قبال جنگ اوکراین، آفریقای جنوبی است. نالدی پاندور، وزیر روابط بین‌الملل دولت این کشور گفت، یافتن پایانی برای جنگ اوکراین محور مواضع آفریقای جنوبی در زمان شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.
سال در سخنرانی سه شنبه خود تاکید کرد که آفریقا “قاره‌ای است که مصمم به همکاری با همه شرکای خود” برای رفع نیازهای این قاره است. او بیان کرد، بیش از ۶۰۰ میلیون آفریقایی هنوز در این قاره ۱.۴ میلیارد نفری به برق دسترسی ندارند.
قاره آفریقا تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ و تبعات اقتصادی آن لطمه سختی خورد.
مکی سال در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: با توجه به اینکه آفریقا “کمترین آلودگی را دارد و از فرآیند صنعتی شدن عقب افتاده است”، باید به آن اجازه داده شود از منابع نفت و گاز خود بهره برداری کند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x