کسانی که با زور دنبال قدرت هستندمسئول درگیری‌های اخیرند

نماینده دائم لیبی در سازمان ملل اعلام کرد که تأخیر در انتخاب فرستاده جدید این سازمان به لیبی این تصور را در برخی به وجود آورده که راهکار مسالمت آمیز همچنان دور از دسترس است.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از روزنامه القدس العربی، الطاهر السنی، نماینده دائم لیبی در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: حوادثی که در طرابلس رخ داد در سایه بن بست سیاسی کشور قابل پیش بینی بود. غیرنظامیانی که در درگیری‌ها کشته شدند معتقد بودند که اوضاع کشور از نظر امنیتی ثبات یافته است و دیگر تنش‌ها و درگیری‌ها ازسرگرفته نمی‌شود.
شنبه گذشته در درگیری‌های مسلحانه میان نیروهای عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی و نیروهای فتحی پاشاغا، نخست وزیر مکلف از سوی پارلمان طبرق به کشته شدن ۳۲ تن منجر شد.
السنی گفت: این درگیری‌ها تازه نیست و ما نگران این هستیم که آخرین درگیری‌ها نیز نباشد.
وی مسئولیت این درگیری‌ها را بر دوش کسانی گذاشت که برای سلطه بر قدرت با زور تلاش می‌کنند.
السنی گفت: بحران سیاسی شاهد هیچ پیشرفتی نبوده است بلکه اوضاع کشور بدتر شده است. تأخیر در انتخاب فرستاده جدید این سازمان به لیبی این تصور را در برخی به وجود آورده که راهکار مسالمت آمیز همچنان دور از دسترس است.
وی از جامعه بین المللی انتقاد کرد و گفت: هیچ گونه واکنشی از سوی جامعه جهانی در قبال کسانی که در روند انتخابات لیبی کارشکنی می‌کنند صورت نگرفته است. شکست در انتخابات و ارائه برخی طرح‌های غیر واقعی موجب ناامیدی لیبیایی‌ها و بازگشت جنگ شده است.
رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی نیز در جلسه شورای امنیت گفت: ما نگران این هستیم که بن بست سیاسی کنونی و تأخیر در انتخابات به تهدید امنیت در طرابلس و برای تمام لیبیایی‌ها منجر شود. درگیری‌های اخیر طرابلس شاهدی بر این موضوع است.
اخیرا استفانی ویلیامز، رئیس هیئت سازمان ملل در لیبی استعفا کرد. قرار است عبدالله بیتالی به عنوان رئیس جدید این هیئت تعیین شود.
از سوی دیگر کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره لیبی در بیانیه جدیدی از تمام طرف‌ها خواست از هرگونه اقدام نظامی اضافی خودداری کرده و از غیرنظامیان حمایت کنند.
در بیانیه این کمیته آمده است: طرف‌های بین المللی باید به تعهدات خود به موجب قانون بین المللی عمل کنند. ما از نزدیک مراقب اوضاع هستیم و اسناد و مدارک لازم را درباره نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین المللی جمع آوری کرده‌ایم. ما از مقامات لیبیایی می‌خواهیم خویشتن‌داری خود را حفظ کرده و وارد مذاکراتی برای حل اختلافات سیاسی برای تسهیل انتقال به صلح و دموکراسی شوند.
سازمان جهانی بهداشت نیز از گزارشات مربوط به حمله به مراکز پزشکی در لیبی ابراز ناخرسندی و بر لزوم حمایت از این مراکز درسرتاسر لیبی تأکید کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا