افزایش گشت‌زنی نیروهای وابسته به ناتو در کوزوو

رسانه‌های صرب گزارش دادند، هیات موسوم به “نیروی کوزوو” (KFOR) به رهبری ناتو، گشت‌زنی‌های خود را در بخش شمالی عمدتا صرب‌نشین کوزوو در بحبوحه تنش‌های جاری بین بلگراد و پریشتینا افزایش داده‌اند.

به گزارش نخ نیوز، به نوشته پایگاه راشاتودی، در این گزارش‌ها آمده است که تعداد قابل توجهی نیرو در دو ایست بازرسی در مرز بین صربستان و کوزوو مستقر شدند و هیات نیروهای صلح بین‌المللی “کی‌فور” قول داده است در صورت لزوم در وضعیت “مداخله” کند.
بر اساس گزارش‌ها، پس از شکست مذاکرات اخیرا رهبران صربستان و کوزوو، نیروهای آمریکایی به شمال کوزوو اعزام شده‌اند.
این اقدام پس از شکست مذاکرات بین الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان و آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو در روز پنجشنبه صورت گرفت. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست مربوط به این مذاکرات که با میانجیگری اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، گفت: “امروز هیچ توافقی وجود ندارد.”
کی‌فور به کارگیری نیروهای بیشتر این هیات در کوزوو از جمله با تقویت گشت‌زنی‌ها را تایید و اعلام کرد، افزایش حضور نیروها در پست‌های بازرسی “یارینجه” و “برنجاک “به منظور “افزایش اشراف بر وضعیت” مورد نیاز است.
این نیروی تحت رهبری ناتو اعلام داشت: “می‌خواهیم به همه اطمینان دهیم که نیروی کی‌فور آماده مداخله در صورت لزوم است.”
این تحول تنها سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، قول داد که در صورت تهدید شدن ثبات در کوزوو، این بلوک نظامی وارد عمل خواهد شد. او همچنین از “همه طرف‌ها” خواست تا “خویشتنداری نشان دهند و از خشونت بپرهیزند.” دبیرکل ناتو همچنین در اوایل هفته جاری با ووجیچ و کورتی دیدار کرد.
تنش بین صربستان و کوزوو پس از آن بالا گرفت که کوزوو با تصویب قانونی صرب‌ها را ملزم ‌کرد گذرنامه‌های خود را با اسناد ویژه صادر شده توسط کوزوو و پلاک‌های صربستانی خودروهایشان را با پلاک‌های صادر شده در کوزوو تغییر دهند.
اعلام این قانون جدید با افزایش کنترل نیروهای ویژه به شدت مسلح پلیس بر دو گذرگاه مرزی با صربستان همراه شد که متقابلا صرب‌های محلی را به ایجاد موانع جاده‌ای در اعتراض به این تدابیر واداشت. بلگراد نیز به نوبه خود اقدامات پریشتینا را محکوم کرد. مقامات کوزوو سپس موافقت کردند که اجرای این قانون را در ازای برچیده شدن موانع معترضان به تاخیر بیاندازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا