دیپلمات آمریکایی به آسیای میانه رفت

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی برای تقویت روابط با کشورهای آسیای میانه به ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان سفر کرده است.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: “دونالد لو”، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور آسیای میانه و جنوب ‌آسیا از روز یکشنبه تا ۱۱ نوامبر و با هدف تقویت تعهدات کشور به استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی قلمرو این سه کشور آسیای میانه به این سه کشور رفته است.
در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: این دیپلمات ارشد و هیات همراهش به دنبال گفت‌وگو درباره طیفی از مسائل منطقه‌ای و دو جانبه با مقام‌های این سه کشور به ویژه حوزه آموزش، جامعه مدنی و اقتصاد هستند.
در بیانیه وزارت خارجه آمریکا نیز آمده است: اجرای ابتکارعمل مقاومت اقتصادی در آسیای میانه در این گفت‌وگوها مورد بحث قرار می‌گیرد. از طریق این طرح، ایالات متحده ۲۵ میلیون دلار بودجه برای تقویت مسیرها و ظرفیت‌های تجاری منطقه‌ای، آموزش و تربیت نیروی کار ماهر و جذب سرمایه گذاری بین‌المللی در آسیای مرکزی ارائه خواهد کرد.
قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان روز جمعه گفته بود که کشورهای حوزه آسیای میانه به صورت فعالی با بسیاری از کشورها و متحدان منطقه‌ای بر اساس فرمت C۵+۱ که شامل آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین، هند، روسیه و اتحادیه اروپا می‌شود، همکاری دارند.
این فرمت در جریان مجمع عمومی سازمان ملل در ۲۰۱۵ توسط رئیس جمهوری وقت آمریکا باراک اوباما ایجاد شد. این یک پلتفورم اصلی گفت‌وگو برای آمریکا با کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا