حسن روحانی: تحول با شفاف کردن جمهوریت نظام اتفاق می‌افتد

حسن روحانی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه یادآور شد: تحول با شفاف کردن جمهوریت نظام اتفاق می‌افتد. جمهوریت نظام ده‌ها شاخصه دارد که یکی از آن‌ها انتخابات آزاد و رقابتی و سالم است.
به گزارش نخ نیوز، حسن روحانی در دیدار نوروزی با جمعی از وزیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ابراز امیدواری کرد که سال جدید، سال مبارکی برای ملت ایران باشد و افزود: سالی که گذشت، سال اول قرن پانزدهم شمسی، برای ملت ما شیرین نبود. آن اتفاقات تلخ یک نتیجه مشخص داشت و آن اینکه تقریبا اکثر مردم و حتی طیف معترض یا مطالبه‌گر به دنبال زندگی بهتر هستند. این خواست مشترک نشان می‌دهد همه ما باید با تحول جدیدی مواجه شویم. کشور نیازمند اصلاح و تغییر و تحول است. رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به سال مهار تورم و رشد تولید به ضرورت تحول اشاره کردند.
او با اشاره به اینکه مهار تورم و رشد تولید به شکوفایی اقتصادی می‌انجامد، اظهارکرد: در دو دهه ۸۰ و ۹۰ مهار تورم و رشد اقتصادی بالاتر از متوسط را تجربه کردیم. از سال ۸۲ تا ۸۴ تورم مهار شد و به ۱۱ درصد رسید و رشد اقتصادی هم بالا بود. در سال ۹۳ تورم از ۳۴٫۸ به ۱۵ درصد رسید و در فصل آخر سال ۹۴ تورم تک‌رقمی شد. در سال ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷، طی دو سال و نیم تورم تک‌رقمی بود و تا ۷ درصد هم رسید. سال ۹۱ رشد اقتصادی منفی ۸٫۵ بود. از سال ۹۲ رشد اقتصادی افزایش یافت و در سال ۹۵ به ۱۴٫۲ رسید که آن سال بالاترین رشد اقتصادی در جهان بود. بنابراین در دو دهه ۸۰ و ۹۰ هم مهار تورم داشتیم، هم رشد اقتصادی که در پی آن اشتغال و توسعه ایجاد می‌شود.
رئیس‌جمور سابق کشورمان با بیان اینکه تحولی که مردم می‌خواهند باید ملموس باشد، تاکید کرد: اساس جمهوری اسلامی بر رضایت مردم و خدا استوار است. اگر مردم راضی نباشند باید با ایجاد یک تحول مشکل را حل کرد. در این مقطع بالاترین تحول اینست که به قانون اساسی عمل کنیم. هنوز برخی اصول قانون اساسی اجرا نشده و به برخی اصول کمتر توجه شده است، مانند فصل سوم که به حقوق ملت اشاره دارد. اگر دنبال تحول هستیم اصل ۵۹ قانون اساسی را اجرا کنیم که تصریح دارد در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود از راه همه‌پرسی به آرای عمومی مراجعه کرد.
روحانی پیشنهاد داد: آنچه خواست مردم است شاید ده‌ها سؤال باشد اما در یک همه‌پرسی می‌توان از مردم خواست به سه پرسش اساسی در زمینۀ سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد پاسخ دهند. این کار گام بسیار بزرگی برای تحول است و مردم را به آینده امیدوار می‌کند. اساس حل مسائل کشور هم امید به آینده است.
او با اشاره به اینکه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی با هم در ارتباط هستند و مجموعه آن‌ها استراتژی ملی را رقم می‌زند، اظهارکرد: اسم آقای عراقچی در مذاکرات قیمت دلار را دو هزار تومان کاهش داد. لابد اگر آقای ظریف می‌رفت ۵ هزار تومان کم می‌شد! همانطور که سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران و برقراری ارتباط با عربستان در اقتصاد تاثیرگذار بود. خوشبختانه پس از ۷ سال همه فهمیدند حمله به سفارت عربستان کاری نادرست و علیه منافع ملی بود. البته بلافاصله پس از حمله به سفارت عربستان در بیانیه‌ای از وزیر کشور خواستم با همکاری قوه قضائیه و وزارت اطلاعات عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند. امروز این امیدواری برای برقراری روابط با عربستان در سایه این هست که ثابت شده بدون تعامل سازنده با جهان و اعتدال در داخل مسائل قابل حل نیست.
روحانی به برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه امسال اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ سال امتحان بزرگ برای جمهوری اسلامی است. می‌بینیم انتخابات درستی برگزار می‌شود یا سلیقه سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد. چشم دنیا به ایران دوخته می‌شود که آیا تحولی رخ می‌دهد؟ البته قانون اساسی، اصول انتخابات درست را نشان داده است. رفتار و روند ماه‌های اول سال نشان می‌دهد دنبال تحول هستیم یا نه؟ تحول با شفاف کردن جمهوریت نظام اتفاق می‌افتد. جمهوریت نظام ده‌ها شاخصه دارد که یکی از آن‌ها انتخابات آزاد و رقابتی و سالم است.
رئیس‌جمهور سابق افزود: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی، شورای نگهبان بر انتخابات نظارت می‌کند. در اصل ۱۷۵ نیز بر نظارت نمایندگان سه قوه بر صداوسیما تصریح شده است. چطور است که نظارت در یکی صد درصدی است و در دیگری صفر؟ مردم چطور قبول کنند؟
روحانی، شاخصه اسلامیت نظام را تعهد همه به اخلاق عنوان و اظهارکرد: همه اصول و فروع دین محترم است اما اصل اخلاق است. ولی می‌بینیم روزنامه‌ای مصونیت دارد و اگر هر روز یک دروغ نگوید روز آن شب نمی‌شود. امیدوارم شاهد احیای جمهوریت نظام با انتخاباتی درست و تقویت اسلامیت با رجوع به اخلاق و دوری از دروغ، تهمت، تخریب و افترا باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا