وزیر دفاع سابق آمریکا به عملکرد نظامی “رقت‌انگیز” پوتین تاخت

جیمز ماتیس در اظهاراتی جنگ روسیه با اوکراین را “از لحاظ عملیاتی احمقانه” و عملکرد نظامی مسکو در این جنگ را “رقت‌انگیز” خواند.

به گزارش نخ نیوز، بر اساس گزارش شبکه سی‌ان‌ان، جیمز ماتیس، وزیر دفاع اسبق آمریکا هنگام سخنرانی در مجمع سئول ۲۰۲۲ در کره جنوبی گفت: “ما در آمریکا ضرب‌المثلی داریم – می‌گوییم کشورهایی که متحد دارند شکوفا می‌شوند، کشورهایی که متحد ندارند، پژمرده می‌شوند و ما در حال حاضر شاهد پژمرده شدن روسیه در مقابل چشمانمان هستیم.
ماتیس، ژنرال چهار ستاره سابق یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که پنتاگون را در دو سال اول دولت ترامپ رهبری می‌کرد، در ادامه این اظهاراتش همچنین آنچه را که”تلاش غیراخلاقی، به لحاظ تاکتیکی بی‌کفایت و به لحاظ عملیاتی و از نظر استراتژیک احمقانه” روسیه در حمله به اوکراین خواند، محکوم کرد.
ژنرال ماتیس در جریان این اجلاس در پاسخ به این سوال که چه درس‌های نظامی از جنگ بیش از چهار ماهه روسیه با اوکراین می‌توان گرفت، پاسخ داد: یکی از آنها این است که ژنرال‌های نالایق را مسئول عملیات‌های خود نکنید.
همچنین وزیر دفاع اسبق آمریکا بر اهمیت بازدارندگی به عنوان ابزار “اصلی” برای حفظ صلح در شبه جزیره کره و کمک به دیپلمات‌ها در راستای تلاش برای رسیدن به این هدف “از موضع قدرت” تاکید کرد.
ماتیس که از ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا پنتاگون را رهبری می‌کرد، در اجلاسی که توسط انستیتوهای مجمع امور بین‌الملل سئول، مرکز روابط بین‌الملل و استراتژیک و انجمن کره سازمان‌دهی شده بود، گفت: اکنون باید به بازدارندگی اولیه روی بیاوریم، نه توقف دیپلماسی، نه توقف گفت‌وگو. البته، ما می‌خواهیم این فرصت را ادامه دهیم.
وی افزود: اما ما باید به بازدارندگی به عنوان تلاش اصلی خود برای حفظ صلح روی بیاوریم تا دیپلمات‌های ما زمان داشته باشند تا این مشکل را حل کنند.
ماتیس با یادآوری تلاش‌های بی‌ثمر مون جائه این، رئیس‌جمهوری سابق کره‌جنوبی برای رسیدگی به مساله هسته‌ای کره شمالی، به نیاز به “شناخت واقعیت” حال حاضر اشاره کرد. جیمز ماتیس ایده مسلح شدن کره جنوبی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرد و آن را “سلاح‌های وحشتناک” توصیف کرد.
وی تاکید کرد: شما برای تضمین بازدارندگی گسترده، تا زمانی که اعتماد بین کره جنوبی و آمریکا وجود دارد، به سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره نیاز ندارید. محل اسلحه مهم نیست و من فکر می‌کنم که اگر شما کاری برای عدم دستیابی خودتان به این سلاح می‌توانید انجام دهید، باید این کار را انجام دهید.
ژنرال ماتیس تاکید کرد که واشنگتن باید از بابت جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته‌ای از سوی دیگر کشورها به متحدان خود اطمینان دهد که “ما ۱۰۰ درصد با آنها هستیم.” او اظهار کرد: ما باید بازدارندگی کافی داشته باشیم تا اطمینان حاصل کنیم که این سلاح‌های وحشتناک هرگز به کار نمی‌روند.
این ژنرال سابق یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا در قبال سوالی درباره بررسی گزینه حمله پیشگیرانه در رابطه با تهدیدات کره شمالی حاضر به پاسخ دادن نشد، اما بر لزوم انجام “هر کاری” برای اطمینان از اینکه دیپلمات‌ها بتوانند “از موضع قدرت” کار کنند، تاکید کرد.
او بیان داشت: “ما هرگز ندیدیم که صلح از طریق ضعف حفظ شود… ما باید قوی و با هم قوی باشیم.”
ماتیس در مورد چین هم خاطرنشان کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر این که چین “چالش‌های سیستمی” ایجاد می‌کند، در آخرین سند مفهوم استراتژیک خود تاکید کرد. اما او گفت که چین “هنوز یک دشمن نیست.”

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x