مردم اوکیناوا بار دیگر فرماندار مخالف حضور نیروهای آمریکایی را برگزیدند

فرماندار کنونی اوکیناوا که مخالف جابجایی پایگاه نیروی دریایی آمریکا توسط دولت توکیو است و خواستار کاهش بیشتر نیروهای آمریکایی در این جزیره است، بار دیگر در این سمت انتخاب شد.

به گزارش نخ نیوز، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، “دنی تاماکی” فرماندار اوکیناوا با وجود نگرانی از افزایش تنش بین چین و تایوان بار دیگر در این سمت انتخاب شد. وی مورد حمایت احزاب اپوزیسیون ژاپن قرار دارد.
پیروزی تاماکی می‌تواند به تنش‌ها بین اوکیناوا و دولت مرکزی ژاپن بیفزاید.
طرح جابجایی پایگاه نیروی دریایی آمریکا از منطقه پر جمعیت اوکیناوا به یک منطقه دارای جمعیت کمتر در همین جزیره سال‌هاست که با تاخیر روبرو بوده است. ساکنان اوکیناوا می‌گویند این اقدام از سوی دولت بیشتر یک ساخت و ساز جدید است تا جابجایی و می‌خواهند این پایگاه تعطیل و از جزیره بیرون برده شود.
تاماکی همچنین گفت: تعهد من برای حل مشکل پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا هرگز تغییر نکرده است. من به تلاش خودم برای انتقال خواسته مردم این جزیره به دولت مرکزی ادامه خواهم داد.
تاماکی در جریان کارزار انتخابات فرمانداری اوکیناوا قول داده بود تا تلاش بیشتری برای بهبود اوضاع اقتصادی این جزیره به خرج دهد. این جزیره گردشگر پذیر که بابت صخره‌های مرجانی، آبزیان و فرهنگ منحصر به فردش شناخته شده، بابت پاندمی کرونا به شدت آسیب دیده است.
به دلیل حضور نیروهای آمریکایی و عدم تلاش‌های توکیو برای گفت‌وگو با واشنگتن برای ایجاد توازن در نحوه میزبانی از سربازان ارتش ایالات متحده بین ژاپن و گروه جزیره‌ای جنوب این کشور، یک نوع رنجش و ناامیدی بین مردم ایجاد شده است.
اوکیناوا یکی از صحنه‌های نبرد خونین در دوران جنگ دوم جهانی تا ۱۹۷۲ که به ژاپن برگردانده شد تحت اشغال آمریکا بود. امروز نیز اکثریت ۵۰ هزار سرباز آمریکایی مستقر در ژاپن تحت بسته دو جانبه امنیتی هستند و ۷۰ درصد تاسیسات ارتش آمریکا نیز هنوز در این جزیره قرار دارند که تنها ۰.۶ درصد از اراضی ژاپن را در اختیار دارد.
فرماندار اوکیناوا گفت، به دلیل استقرار این پایگاه های آمریکایی، این جزیره با شلوغی، سر و صدا، آلودگی صوتی، تصادف‌ها و جرایم مرتبط با سربازان آمریکایی دست و پنجه نرم می‌کند.
دولت توکیو در سال‌های اخیر موضع دفاعی کشور را به سمت جنوب غرب و اوکیناوا و یکسری از جزایر دور افتاده آن متمرکز کرده و به دنبال تقویت ظرفیت‌های نظامی است و علتش را هم تهدیدهای فزاینده از سوی چین، کره شمالی و روسیه می‌داند.
بسیاری در اوکیناوا درباره رشد استقرار ظرفیت‌های موشکی و آبی-خاکی ژاپن خارج از ژاپن که نزدیک به مناطق ژئوپلیتیکی خاص نظیر تایوان است، ابراز نگرانی کرده و می‌گویند این مساله می‌تواند باعث شود تا در صورت بروز جنگ بین تایوان و چین، اوکیناوا به درگیری کشانده شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا