بخش جدید اینتل روی مدرن‌تر کردن خودروها تمرکز دارد

اینتل بخش جدیدی به شرکت خود اضافه می‌کند که روی مدرن‌تر کردن خودروها تمرکز دارد.

روز پنجشنبه، اینتل بخش جدیدی را برای طراحی و فروش تراشه‌ها معرفی کرد که به خودروسازان کمک می‌کند وسایل نقلیه و پردازنده‌های آن‌ها را به‌روز کنند. این سازنده تراشه تلاش می‌کند از بازاری که به سرعت در حال رشد است، سود نقدی بیشتری داشته باشد.

به گزارش Cnet، در سال ۲۰۱۹ پردازنده‌ها ۴ درصد از هزینه خودرو را تشکیل می‌دانند، اما اینتل پیش‌بینی می‌کند تا ۲۰۳۰ این میزان به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. دلیل چنین مسئله‌ای نیز پیشرفت‌هایی مانند فناوری خودروی خودران، ویژگی‌های کمک‌راننده مانند ترمز اضطراری خودکار، تراشه‌هایی که همه چیز را از فشار تایر گرفته تا دمای باتری کنترل می‌کنند و نمایشگرها و سیستم‌های سرگرمی جذاب‌تر است. اکنون دیگر خودروها در حال تبدیل شدن به رایانه‌هایی هستند که روی چرخ حرکت می‌کنند. اینتل نیز در حال حاضر از‌ طریق زیرمجموعه MobileEye خود در بازار حضور دارد که سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته یا ADAS را توسعه می‌دهد.

خودروی از MobileEye شرکت زیرمجموعه اینتل

انتظار نداشته باشید برچسب «Intel inside» را روی داشبورد ماشین بعدی خود ببینید، اما اگر اینتل موفق شود، در هر خودرویی شاهد قطعات این شرکت خواهیم بود. پت گلسینگر، مدیر اجرایی اینتل، گفت:

ازآنجاکه تراشه‌ها در هر محصولی گسترش می‌یابند، جهان در آغاز دوران طلایی نیمه‌رساناها قرار دارد.

اینتل در رویداد سالانه روز سرمایه‌گذار خود از واحد خودرو، که چالشی جدید برای رقبایش یعنی انویدیا و کوالکام است، رونمایی کرد. نام این بخش Intel Foundry Services یا به اختصار IFS است. همچنین از تلاش‌های خود برای بهبود تراشه‌های گرافیکی رایانه شخصی، ادامه پیشرفت در مدرن‌سازی عملیات تولید پردازنده‌های مشکل‌دار خود و ساخت پردازنده‌ای با یک تریلیون ترانزیستور تا پایان دهه خبر داد.

مدت‌ها است که خودروها از پردازنده‌ها برای کنترل موتورها، ترمزهای ضد قفل، سیستم‌های ناوبری داخل داشبورد و سایر زیرسیستم‌ها استفاده می‌کنند. تسلا که تراشه‌های خود را طراحی می‌کند و نرم‌افزار خودروهای خود را اغلب با به‌روزرسانی‌های هوایی به‌روز می‌کند، در خط مقدم رویکرد محاسباتی یکپارچه‌تر قرار دارد. واحد خودروی اینتل در این مسیر حرکت می‌کند و پلتفرمی محاسباتی را برای خودروسازان ارائه می‌دهد.

سایر خودروسازان نیز از این روند پیروی می‌کنند. جیم فارلی، مدیر عامل فورد، این ماه گفت که شرکت او باید به جای تأمین قطعات موردنیاز خود از تأمین‌کنندگان، مغزهای محاسباتی مرکزی خود را طراحی کند. فارلی گفت:

این کار مستلزم استعداد است، رویکرد متفاوتی را می‌طلبد و به منابع بیشتری نیاز دارد.

واحد خودروی جدید اینتل قسمتی از بخش خدمات ریخته‌گری شرکت مذکور است. گلسینگر، که یک سال پیش به اینتل بازگشت، امیدوار است با سرعت بخشیدن به پیشرفت در مرحله «قانون فوق‌العاده مور»، وضعیت بهتر شود.

IFS به این معنی است که اینتل تراشه‌هایی را برای شرکت‌های دیگر می‌سازد و دیگر تنها روی طرح‌ها، فناوری، عملیات و روابط تجاری خود تمرکز نخواهد داشت. تلاش‌های اولیه اینتل برای ریخته‌گری شکست خورد، اما گلسینگر قول می‌دهد که این بار همه‌چیز متفاوت خواهد بود. اینتل با خرید Tower Semiconductor به مبلغ ۵٫۴ میلیارد دلار موافقت کرده است، معامله‌ای که به‌طور قابل توجهی انواع تراشه‌هایی را که بخش IFS می‌تواند برای مشتریان ایجاد کند، گسترش می‌دهد.

ساخت تراشه‌های دیگران به اندازه تجارت فعلی اینتل سودآور نیست، اما در برنامه‌های بزرگ‌تر آن نقش دارد. رقابت کردن با دو کارخانه ریخته‌گری برتر، یعنی Semiconductor Manufacturing Corp. (TSMC) و سامسونگ، مستلزم تولید تراشه در حجم انبوه برای جبران سرمایه‌گذاری‌های فوق‌العاده گران‌قیمت تجهیزات ساخت تراشه است. IFS برای ارائه بخشی از آن حجم در نظر گرفته شده است.

اگر چشم‌انداز IFS گلسینگر موفق شود، اینتل می‌تواند حتی برای رقبایی مانند انویدیا، ای‌ام‌دی و کوالکام تراشه بسازد. یکی از چالش‌های بزرگ اینتل، متقاعد کردن سهام‌داران است تا در برنامه بازیابی چند ساله آن شرکت کنند. سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در کارخانه‌های جدید، حاشیه سود را کاهش خواهند داد. این روزها کارخانه‌های جدید ساخت تراشه حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه دارند.

فناوری جدید گرافیک رایانه شخصی اینتل

اینتل امیدوار است از هیجان‌انگیزتر کردن رایانه شخصی شما نیز سود ببرد. پس از سال‌ها مشاهده سود انویدیا و ای‌ام‌دی از واحدهای پردازش گرافیکی، اینتل به‌طور جدی شروع به طراحی پردازنده‌های گرافیکی خود کرده، اگرچه برای ساخت آن‌ها هنوز به TSMC متکی است. اینتل در روز سرمایه‌گذار خود اعلام کرد که گروه سیستم‌های محاسباتی و گرافیک شتاب‌دهنده‌اش در سال ۲۰۲۲ بیش از یک میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد کرد و انتظار دارد تا سال ۲۰۲۶ این میزان به ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

Intel این کار را با تراشه‌های گرافیکی بهتر برای هوش مصنوعی، بازی و ورک‌استیشن‌های حرفه‌ای انجام خواهد داد. اولین محصول این مسیر نیز تراشه گرافیکی Arc اینتل برای لپ‌تاپ‌ها است که در سه‌ماهه‌ی جاری عرضه می‌شود. اینتل نیز در روز پنجشنبه سه پیشرفت گرافیکی جدید را اعلام کرد:

  • پروژه‌ای به نام Celestial تراشه‌های گرافیک جدیدی را برای رایانه‌های رومیزی گیمینگ پیشرفته به فروش می‌رساند.
  • پروژه Endgame تراشه های گرافیکی Arc را از‌ طریق سرویس ابری در اواخر امسال برای تجربه‌‌ی محاسباتی با پاسخ سریع ارائه می‌دهد.
  • طراحی جدید Falcon Shores که قرار است در سال ۲۰۲۴ ارائه شود، به پردازنده‌های x86 اینتل و پردازنده‌های گرافیکی Xe آن اجازه می‌دهد تا به یک سوکت تراشه رایانه شخصی متصل شوند و عملکرد در هر وات را پنج برابر کنند و سرعت و ظرفیت پیوند ارتباطی حافظه را افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا