
رگولاتوری بهعنوان بازوی نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سامانهای به نام «سلام» را برای ارتباطی لحظهای مردم با سازمان تنظم مقررات و ارتباطات و رادیویی راهاندازی کرد.
مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام میکند که سامانهی «سلام» درواقع سامانهای برای تجمیع خدمات این سامانه در قالب یک سامانه است. بهباور او، دلیل اصلی راهاندازی این سامانه که ازطریق یک اپلیکیشن دراختیار کاربران قرار میگیرد، تسهیلگری ارائهی خدمات به مردم است و اینکه مردم بهراحتی بتوانند خدمات مختلف رگولاتوری را دریافت کنند.
طبق ادعای حقی، در این سامانه مردم به خدماتی مانند ترابردپذیری، اندازهگیری تجمعی امواج، استعلام سرویس مشترکان، مدیریت پیامک تبلیغاتی، بحث پوشش شبکههای مختلف همراه، خدمات رجیستری گوشی، تست سرعت، پورتال ارتباط با مشترکان و… دسترسی خواهند داشت.
در مراسم رونمایی این سامانه نیز صادق عباسی شاهکوه، رئیس رگولاتوری، اعلام کرده بود که یکی از وظایف اصلی رگولاتوری، نظارت بر ابعاد مختلف ارائهی خدمات اپراتورها شامل کیفیت، قیمت، پوشش و… است و همهی اینها از الزاماتی است که باید روی آن نظارت داشته باشیم تا مردم بتوانند خدماتی با کیفیت مناسب دریافت کنند.
عباسی با اشاره به اینکه رگولاتوری در چند سال گذشته از ابزارهای مختلفی مانند بررسی میدانی و سامانههای آنلاین برای نظارت بر کیفیت شبکه استفاده کرده است، گفته بود:
این سامانهها کار نظارت را آسانتر کرده است؛ اما درحالحاضر، به مرحلهای رسیدهایم که فکر میکنیم باید این نظارت را برعهدهی خود مردم بگذاریم. درواقع، «سلام» سامانهی نظارت مردمی است.
عباسی شاهکوه ابزار امیدواری کرد که با استفاده از این سامانه به جایی برسیم که هیچ نقطهای از ایران نباشد که اطلاعات دقیقی از کیفیت شبکه در آنجا وجود نداشته باشد. در همین زمینه مجید حقی هم توضیح میدهد که این سامانه علاوهبر بحث نظارتی در تلاش است که خدمات مختلف رگولاتوری در قالب یک پنجرهی واحد به مردم ارائه شود و مردم برای رفع نیازهای خود مجبور نباشند به سامانههای مختلف سر بزنند.
حقی در پاسخ به این پرسش که «بحث شکایتها از خدمات اپراتورها بهکمک این سامانه چگونه ممکن خواهد شد؟» گفت:
سامانهی ۱۹۵ هم بهعنوان یکی از خدمات سامانهی «سلام» روی آن کار میکند و مردم ازطریق همین سامانهی جدید میتوانند شکایتهای خود از سرویسهای مختلف را ثبت کنند.
بهگفتهی حقی، بعد از ثبت شکایت هریک از کاربران در سامانهی ۱۹۵ و ازطریق سامانهی «سلام» آنها بهسرعت شکایت کاربر را بررسی و آن را راستآزمایی میکنند. حقی تأکید میکند کاربران با نصب و استفاده از این سامانه، درصورت تمایل میتوانند اطلاعات شبکه را در نقطهای که هستند، دراختیار رگولاتوری قرار دهند و از این طریق اطلاعات آنها از وضعیت ارائه خدمات در سراسر کشور کامل میشود و تلاش میکنند که کیفیت ارائهی خدمات و شبکه مطلوبتر شود.
طبق گفتههای او، نسخهی اندروید این سامانه ازطریق فروشگاههای فروش اپلیکیشن اندروید دردسترس کاربران قرار گرفته است و نسخهی iOS آن هم بهدلیل تحریم ازطریق وب بهزودی ارائه خواهد شد.