حذف برآمدگی دوربین گوشی‌ها با کوچک‌ترین پیکسل دنیا با اندازه‌ی ۰٫۵۶ میکرون

شرکت Omnivision کوچک‌ترین پیکسل دنیا را با اندازه‌ ۰٫۵۶ میکرون تولید کرد؛ این پیکسل‌ها می‌توانند نویدبخش دوربین‌های کوچک‌تری برای گوشی‌های هوشمند باشند.

Omnivision کوچک‌ترین پیکسل جهان را با اندازه‌ ۰٫۵۶ میکرونی برای دوربین گوشی‌های هوشمند تولید کرد. این مورد چیزی بیش از یک دستاورد علمی است و درواقع پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. این فناوری در آینده‌ نزدیک پیامدهای معناداری برای گوشی‌های هوشمند خواهد داشت و به شرکت‌های تولیدکننده اجازه می‌دهد وضوح دوربین را بدون افزایش ابعاد آن ارتقاء دهند. بدین ترتیب می‌توان انتظار داشت به‌زودی شاهد از بین رفتن برآمدگی‌های نه‌چندان جذاب دوربین گوشی‌های هوشمند باشیم.

QE و QPD چیست؟

دیجیتال ترندز می‌گوید هنگام بحث درمورد جزئیات اختراع کوچک Omnivision با استفاده از کلماتی مثل بازده کوانتومی بالا (QE) و تشخیص فاز چهارگانه (QPD) به‌راحتی می‌توان غرق این اصطلاحات شد. این یعنی پیکسل‌های جدید Omnivision به انرژی زیادی احتیاج ندارند (QE) و از فوکوس خودکار سریع (QDP) بهره می‌برند. این عوامل به همراه اندازه‌ بسیار کوچک پیکسل، یعنی سازندگان گوشی‌های هوشمند خواهند توانست بدون افزایش ابعاد، کیفیت دوربین را بهبود بخشند.

این پیکسل‌ها کوچک هستند و اکنون با طول موج نور قرمز کوچک‌تر شده‌اند. پیش از این تصوری وجود داشت مبنی‌بر اینکه اندازه‌ این طول موج، حد پایین‌تری برای ایجاد یک پیکسل است؛ تصوری که حالا از بین رفته است. Omnivision از فناوری انحصاری استفاده کرد تا فتودیود را به‌طور عمیق‌تر در سیلیکون جاسازی کند که همین مورد امکان ساخت کوچک‌ترین پیکسل جهان را فراهم کرده است.

این پیکسل‌های کوچک همان چیزی است که Omnivision را قادر می‌سازد تا دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی برای گوشی‌های هوشمند بسازد. این شرکت انتظار دارد اولین گوشی‌های هوشمند با دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی که از کوچک‌ترین پیکسل‌های جهان بهره می‌برند، در اوایل سال ۲۰۲۳ وارد بازار شوند.

 

این فناوری آغازگر مسابقه‌ای برای بهبود عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند و درعین‌حال کاهش ابعاد دوربین است. محققان دانشگاه Chung-Ang به‌تازگی روشی برای کنارهم قرار دادن نقاط کوانتومی و تنظیم آن‌ها به‌ فرکانس‌های نور خاص ایجاد کرده‌اند که به تولید یک حسگر تصویر رنگی در مقیاس بسیار کوچک منجر می‌شود. ظاهراً ساخت این دوربین‌ها ساده و البته بسیار حساس است. در نهایت امکان دارد حسگرهای کوانتومی جایگزین CMOS (نیمه‌رسانای اکسید فلزی مکمل) شوند. CMOS درحال‌حاضر پادشاه فعلی فناوری تصویربرداری است که تقریباً در همه‌ دوربین‌ها وجود دارد.

فناوری پیکسل‌های ۰٫۵۶ میکرونی چه معنایی برای آینده دارد؟

درنهایت دوربین‌های مختلف از این پیشرفت‌ها در تصویربرداری بهره‌مند خواهند شد. شاید شاهد معرفی گوشی‌های هوشمندی باشیم که دوربین پشتی آن‌ها بیرون‌زدگی نداشته باشد. همچنین می‌توان تصور کرد که چگونه از این فناوری در حسگرهای بزرگ در دوربین‌هایی که لنز آن‌ها قابل تعویض است استفاده خواهد شد. تصور کنید اگر بتوان دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی را در یک گوشی هوشمند قرار داد، امکان قرار دادن حسگرهایی با مگاپیکسل بیشتر در دوربین‌های بزرگی مثل نیکون Z9 نیز وجود خواهد داشت. شاید بتوان گفت این فناوری ما را در آستانه‌ تولید دوربین‌هایی با حسگرهای گیگاپیکسلی قرار داده است؛ البته باید درنظر داشته باشیم چنین عکس‌هایی به فضای ذخیره‌سازی زیادی هم نیاز خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا