
هومن افاضلی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی نخ نیوز، درباره تساوی بدون گل تیم ملی فوتبال ایران برابر بلژیک، بازی با مصر، حواشی حضور ایران در جام جهانی و … صحبتهایی را انجام داد که در زیر میخوانید:
* نخ نیوز: علت تفاوت نمایش ایران در بازی با نیوزیلند و دیدار با بلژیک چه چیزی بود؟
بخش عمده آن به میزان سازگاری برمیگشت. بازیکنان ما در بازی نخست شرایط بدنی خوبی نداشتند. باید ۱۲ روز قبل از شروع مسابقات به اینجا میآمدیم ولی ۸ روز قبل آمدیم. افرادی که سفرهای طولانی رفتهاند به این موضوع واقف هستند اما کسانی که از تهران دورتر نرفتهاند و در تلویزیون نظر میدهند، نظرشان متفاوت است! اختلاف ساعت زمانی زیاد شرایط جسمانی را بهم میریزد. نمیتوانیم قواعد علمی و واقعیتها را نادیده بگیریم. وقتی به سمت غرب میروید به ازای هر یک ساعت، یک روز در نظر میگیرید و زمانی که به سمت شرق سفر میکنید به ازای یک ساعت، یک روز و نیم در نظر میگیرید. اینها مباحث علمی است، اما برخی دوستان اظهارنظرهای دیگری در رسانهها انجام میدهند. آنها با بدیهیات علمی مشکل دارند و این مشکل از خودشان است.
* نخ نیوز: حواشی بازی اول استرسی زیادی به بازیکنان داده بود؟
بازی نخست در هر تورنمنتی سخت است. استرس بازی اول با بقیه دیدارها متفاوت است. در بازی اول نمیدانید کجا ایستادهاید.
* نخ نیوز: قطعا همه اعضای تیم حسرت بازی با نیوزیلند را میخورند.
حسرتمان بابت زودتر نیامدن بود که شرایطش مهیا نشد. این حسرت ماست.
* نخ نیوز: زمانی که امیر قلعهنویی پس از بازی با نیوزیلند به نشانه ناراحتی روی نیمکت نشست، خیلیها تصور کردند کار ایران در جام جهانی تمام شده و دیگر شانسی برای صعود ندارد اما تساوی ارزشمند برابر بلژیک این تصورات را بهم زد.
نه، در مرحله گروهی سه بازی و ۹ امتیاز پیشرو دارید. اینکه با یک امتیاز همه چیز را تمام شده بدانیم، غیرمنطقی است. البته که فکر میکردیم در بازی اول نتیجه متفاوتی بگیریم اما امتیازی که گرفتیم فکر نکنم بد بوده باشد. در جام جهانی هر امتیازی میتواند ارزشمند باشد.

* نخ نیوز: تصور میکردید نمایش بازیکنان در بازی با بلژیک متفاوت از دیدار با نیوزیلند باشد؟
میدانستیم در دیدار با بلژیک بهتر خواهیم بود. هر چند اگر قبل از جام جهانی میگفتند یک امتیاز از بازی با بلژیک بردارید و بازی نکنید، حتما قبول میکردیم! بلژیک تیمی در حد کلاس جهانی است و سوپر استارهای زیادی دارد. بلژیک تیم معتبری است و بحث بازی با کویت و عمان نبود.
* نخ نیوز: درباره بعد از بازی با بلژیک و حال و هوای تیم صحبت کنید.
بازیکنان بیشتر به اهمیت بازی بعدی واقف هستند و به این بلوغ رسیدهاند که چه وظیفه مهمی در دیدار با مصر دارند. دیدید که صحبتهای بازیکنان از جمله مهدی طارمی چه قبل و چه بعد بازی چقدر وایرال شد. اینها نشان میدهد بازیکنان به اهمیت بازی بعدی واقف هستند. تجربه تلخی در جام ملتهای آسیا داشتیم که جزو حسرتهای بازیکنان و کادرفنی است. در جام ملتها پتانسیل قهرمانی داشتیم که از دست رفت.
* نخ نیوز: چقدر امیدوار به صعود تیم ملی به دور بعد هستید؟
برای نتیجهگیری فاکتورهای زیادی دخیل است و باید اتفاقات فوتبالی کمک کند. اتفاقات فوتبالی در بازی با بلژیک به ایران کمک کرد ولی در دیدار با نیوزیلند این اتفاق نیفتاد. آماری از بازیهای سری A ایتالیا گرفته بودند که درباره تیمهای قهرمان بود، اینکه چقدر تصمیمات داوری و اشتباهات به سود تیمی بوده که قهرمان شده است. امیدوارم اتفاقات فوتبالی به ما کمک کند. این مسئله شامل همه تیمها میشود و فقط مختص ایران نیست.
* نخ نیوز: برخی اعتقاد دارند مصر قویتر از بلژیک نشان داده است، آیا این موضوع را میپذیرید؟
قبول ندارم مصر قویتر از بلژیک است. بلژیک بازیکنان بینالمللی زیادی دارد. مصر هم سوپراستارهایی مثل محمد صلاح و عمر مرموش دارد اما مقابل بلژیک، کیفیت بالاتری ندارد. قطعا وقتی با تیمی بازی داریم که ستارهای مثل صلاح دارد، نگاه ویژهای به این بازیکن خواهیم داشت اما مصر فقط محدود به این دو بازیکن نیست.
* نخ نیوز: نکتهای که در دو بازی ایران وجود داشت، حمایت ایرانیها در ورزشگاه بود.
فقط فوتبال میتواند چنین چیزی را ایجاد کند. جامعه ما به خاطر یکسری مسائل دو قطبی شده اما با وجود اختلافهایی که ممکن است وجود داشته باشد، فوتبال آنها را آشتی میدهد. هیچ پدیدهای مثل فوتبال این توان را ندارد. خیلی علیه تیم ملی تبلیغ شد ولی پتانسیل بالای تیم ملی باعث شد این باور بوجود بیاید که همه را کنار هم قرار دهد.
با این حال، عدهای در صداوسیما و برخی رسانهها به جای اینکه از خوبیهای فوتبال صحبت کنند آن را میکوبند و میگویند این فوتبال به درد نمیخورد. شما در تلویزیون بابت فوتبال از آن مجموعه پول میگیرید. پدیدهای مثل فوتبال باعث شده که به عنوان مجری یا کارشناس در تلویزیون یا رسانههای دیگر صحبت کنید. این مسخره است که بخواهید کار دیگری بکنید. هر جای دنیا این کار را انجام دهند بیکار میشوند ولی در کشور ما به وفور از این رفتارها دیده میشود.

* نخ نیوز: منظورتان صحبتهایی است که درباره تیم ملی میشود؟
برخی مسائل را ساده انگاری میکنند. این صحبتها یعنی اینکه یا مغرض هستند یا از استانداردهای دنیا بابت این شغل دورند. در هر دو حالت، افراد درستی برای اظهارنظر نیستند، میخواهد مجری باشد یا کارشناس. شما درباره بزرگترین فستیوال ورزشی یعنی فوتبال اظهارنظر میکنید. این فوتبال به شما همه چیز داده، اما صادقانه نظر نمیدهید. به نظرم یک جایی باید درباره این افراد صحبت شود.
* نخ نیوز: نگفتید، صعود میکنیم یا نه؟
همه تلاش میکنند این اتفاق بیفتد، نتیجه دست خداست. بازیکنان ما در دیدار با بلژیک خودشان را پرت میکردند. بعد از بازی با نیوزیلند نیز، همه آنهایی که در آمریکا و در ورزشگاه بودند از عوامل فیفا گرفته تا بقیه گفتند چقدر تیمتان خوب است و زیبا بازی کردید، اما یکسری کارشناسان داخلی اعتقاد داشتند بازی به درد نمیخورد و فن نداشته است! احتمالا در دو دنیای متفاوت زندگی میکنیم. به زور میخواهند بگویند تیم ملی خوب نبوده است. اینکه با چه کسی مشکل دارند، نمیدانم اما به نظرم بیشتر با خودشان مشکل دارند!



