وجود ۳۵۰ هزار بیمار خاص در کشور/تولید ۹۰ درصد داروهای ام‌اس در کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی نخ نیوز، سیدحمیدرضا هاشمی گلپایگانی، مدیرعامل خانه ای بی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه ای‌بی، اظهار کرد: ۳۵۰ هزار بیمار خاص تالاسمی، هموفیلی، اتیسم، ام اس و ای بی در کشور داریم. 

وی افزود: بنا بر فرمایش امام شهیدمان که فرموده بودند ما می‌خواهیم اگر کسی بیمار شد بجز رنج مریضی رنج دیگری نداشته باشد، تمام تلاش خود را می‌کنیم که با وجود همه مشقت‌ها در کنار این بیماران بمانیم واجازه ندهیم کوچکترین نگرانی برای این بیماران ایجاد شود.

اثبات ناکارآمدی سازمان ملل در جنگ‌ اخیر 

احمد قویدل، عضو مجمع عمومی انجمن هموفیلی ایران نیز در ادامه اظهار کرد: امروز متاسفیم از اینکه یکی از بزرگترین دستاوردهای مدنی جامعه بشریت که سازمان ملل متحد است، این چنین ناکارآمد از آب درآمده است. اگر قرار بر این بود که سازمان ملل متحد کشورها را از ایجاد جنگ‌های قرون وسطایی خارج کند، اما در ۲۰ سال گذشته این امر روز به روز رنگ باخته و تجای این ناکارآمدی سازمان ملل را در جنگ ایران دیدیم که یک کشور غاصب، برای حمله به زیرساخت‌های ما رسماً اطلاعیه می‌دهد.

وی افزود: دروغ بزرگ خزانه داری آمریکا این است که می‌گوید دارو و تجهیزات پزشکی تحت تحریم‌ها نیست اما از سوی دیگر کشتیرانی‌ها، بانک‌های انتقال دهنده پول و واردات را تحریم می‌کنند.

وی ادامه داد: طبیعی است که مشکلات در دوران جنگ تشدید می‌شوند اما ریشه مشکلات موجود علیه بیماران خاص، جنگ خاموش تحریم‌ها بوده که علیه کشورمان وجود داشته است.

عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام‌اس نیز در ادامه اظهار کرد: الان ۱۲۰ هزار نفر بیمار ام اس داریم که دو سوم آن‌ها زنان و یک‌سوم آقایان هستند. بیشترین آمار مربوط به تهران و حدود ۴۲ هزار نفر است و فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان بیشترین آمار را دارند.

وی افزود: ما چالش‌های متعددی در حوزه ام‌اس داریم که به زمان جنگ محدود نمی‌شود و پیش از جنگ نیز وجود داشت اما جنگ آن را تشدید کرد. بیماری ام‌اس بیشتر جوانان را درگیر می‌کند و دلیل قطعی نیز ندارد اما استرس و نگرانی، عفونت‌های قدیمی و کمبود ویتامین دی یکی از دلایل اصلی بروز این بیماری محسوب می‌شود. جنگ میزان مراجعات به مراکز درمانی بابت ام‌اس را ۳۰ درصد اضافه کرده است که می‌توان آن را مرتبط با افزایش حملات ام‌اس در بیماران در پی نگرانی‌ ناشی از جنگ دانست.

وی ادامه داد: ما معمولاً مشکلی در دسترسی به تزریق دارو و داروها نداشتیم و در جنگ نیز برای برخی بیماران که امکان مراجعه نداشتند دارو به درب منزل ارسال شد. 

وی خاطرنشان کرد: یک انبار دارویی در همدان در جنگ رمضان مورد حمله قرار گرفت که انبار داروی بیماران خاص و ام اس بود و باعث کمبود مقطعی موقتی شد اما این کمبود رفع شد.

وی درباره تولید داروهای بیماران گفت: بیش از ۹۰ درصد داروهای ام ‌اس در داخل تولید می‌شوند و الان بیش از ۹۵ درصد بیماران ام اس تحت پوشش داروهای داخلی هستند و افرادی که از داروهای خارجی استفاده می‌کنند نیز به انتخاب خود بیماران یا پزشکان آن‌ها بوده‌است.

هوشمند ادامه داد: در سالهای اخیر در وزارت بهداشت بسته بیماران خاص برای بیماران ام‌اس تدوین شد، داروهای داخلی برای بیماران ام‌اس اکنون عمدتاً رایگان هستند، داروهای خارجی دچار چالش است و افزایش قیمت زیادی را متحمل شده‌اند اما مصرف کمتری دارد و گزارشی از کمبود داروی ام‌اس نداریم.

این خبر تکمیل می‌شود…

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x