
به گزارش نخ نیوز به نقل از آناتولی، فروش خودروهای برقی تسلا در اتحادیه اروپا طی ماه نوامبر در پی رقابت شدید با برندهای چینی و واکنشهای سیاسی منفی به اظهارات ایلان ماسک، مالک این شرکت، ۳۴٫۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت.
بر اساس دادههای انجمن خودروسازان اروپا (ACEA)، این شرکت سازنده خودروهای برقی در ماه گذشته میلادی ۱۲ هزار و ۱۳۰ دستگاه خودرو در اتحادیه اروپا فروخت که نسبت به رقم ثبت شده در نوامبر سال گذشته یعنی ۱۸ هزار و ۴۳۰ دستگاه سقوط شدیدی را نشان میدهد.
سهم بازار این شرکت نیز به ۱٫۴ درصد کاهش یافت، در حالی که این شاخص در نوامبر سال قبل ۲٫۱ درصد بود.
در مجموع یازده ماه نخست سال، فروش تسلا در اتحادیه اروپا نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۴، ۳۸٫۸ درصد سقوط کرد و به ۱۲۹ هزار و ۲۴ دستگاه رسید.
در سطح گستردهتر اروپا که شامل اتحادیه اروپا، انجمن تجارت آزاد اروپا و بریتانیا میشود، فروش تسلا به صورت سالانه ۱۱٫۸ درصد کاهش یافت و به ۲۲ هزار و ۸۰۱ دستگاه رسید.
این در حالی است که فروش کلی خودروهای تمامبرقی در اتحادیه اروپا جهش چشمگیری داشت و با رشد ۴۴٫۱ درصدی به ۱۸۸ هزار و ۷۳۰ دستگاه رسید.
در مقابل، شرکت چینی بیوایدی، یکی از اصلیترین رقبای تسلا، شاهد افزایش خیرهکننده فروش خود در اتحادیه اروپا بود؛ فروش این شرکت با رشد ۲۳۵٫۲ درصدی نسبت به سال قبل، به ۱۶ هزار و ۱۵۸ دستگاه رسید.
سهم بازار بیوایدی نیز در نوامبر به ۱٫۸ درصد افزایش یافت، در حالی که این رقم در نوامبر سال گذشته تنها ۰٫۶ درصد بود.
بر اساس این گزارش، کاهش سریع فروش تسلا در اروپا طی سال جاری میلادی تا حدی ناشی از مواضع سیاسی جنجالی ایلان ماسک و مداخله وی در سیاستهای اروپا و همچنین تشدید رقابت از سوی برندهای خودروسازی چینی بوده است.



