اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان برگزار می‌شود

نخ نیوز/اصفهان ۳۰‌امین  کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴، در روزهای ۱۷ الی ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در اصفهان برگزار می‌شود.
جواد کریمی ثابت، رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران و رئیس این کنفرانس، با اعلام این خبر، اظهار کرد: اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، از فردا، ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدت سه روز در شهر اصفهان برگزار می‌شود. این کنفرانس نشانی از بلوغ فناوری هسته‌ای در کشور ما در طول این ۵۰ سال است. انجمن هسته‌ای پس از ۲۹ دوره کنفرانس ملی که برگزار کرده بود، فضا، محتوا و امکانات را برای برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی در حوزه علوم و فنون هسته‌ای مناسب دید، به همین دلیل، اولین کنفرانس بین المللی در حوزه علوم و فنون هسته‌ای نیز برگزار خواهد شد.
رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران ادامه داد: سال گذشته در دیدار همکاران صنعت هسته‌ای با مقام معظم رهبری، ایشان به نکته‌ای در خصوص به اشتراک‌گذاری فناوری و دانش کسب شده با کشورهای همسو و نیز گسترش همکاری‌های بین‌المللی در حوزه هسته‌ای اشاره‌ای داشتند. از این‌رو، برگزاری این کنفرانس هم در انجمن هسته‌ای و هم در سازمان انرژی اتمی هدف گذاری شد.
کریمی ثابت به محورهای این کنفرانس اشاره و اظهار کرد: محورهای این کنفرانس شامل کاربرد پرتوها (صنعت، پزشکی و محیط زیست)، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای، ‌ ایزوتوپ‌های پایدار و رادیواکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، ‌ فناوری کوانتومی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای، تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای، می‌شود.
وی با بیان اینکه استقبال از این کنفرانس، استقبال بسیار خوبی بوده است، اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ مقاله برای کنفرانس ارسال و حدود ۴۲۰ مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شده است. در فرایند داوری مقالات، بیش از ۵۰ دانشگاه داخلی مشارکت داشته‌اند.
رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران با بیان اینکه این کنفرانس بستری مناسب برای حضور از صنعت هسته‌ای و نیز آگاهی اساتید و دانشجویان کشور از آخرین دستاوردهای هسته‌ای کشور است، یادآور شد: در چهار بخش ما محتوای سیزده‌گانه را عرضه می‌کنیم؛ در یک بخش، ۱۶ میزگرد فنی و تخصصی برای پوشش تمام ابعاد دستاوردها و فناوری هسته‌ای در این کنفرانس وجود دارد و در بخش دیگر، به‌عنوان سخنران‌های علمی، در حدود ۱۰۰ سخنران از مقالات و بیش از ۸۰ سخنران علمی در میزگردهای تخصصی را انتخاب کرده‌ایم که به صورت حضوری و مجازی حضور دارند.
وی همچنین تاکید کرد: افراد از هر پنج قاره در این کنفرانس شرکت می‌کنند و بیش از ۵۰ نفر از تمام کشورهای خارجی مهمان یا سخنران علمی داریم. با توجه به مقاله‌های پذیرش شده، بحث کاربرد پرتوها و رادیوداروها بسیار مورد استقبال واقع شده است و در این حوزه‌ها، بیشترین مقاله‌ها پذیرفته شده است.
رئیس انجمن علمی هسته‌ای ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار نخ نیوز مبنی بر یافتن راهکارهایی برای مقابله با مشکلات خطرات زیست محیطی انرژی هسته‌ای، پاسخ داد: معضلاتی که انرژی‌های فسیلی دارند بسیار بیشتر از  انرژی اتمی است. تمام دانش بشری  تا به امروز ثابت می‌کند که فناوری هسته‌ای نسبت به فناوری‌های دیگر برتری مطلق دارد. بر اساس آخرین جمع بندی در کوپ ۲۸، کشورهای پیشرو حتی کشورهایی مانند آلمان که زمانی به انرژی هسته‌ای نه گفته بودند به این توافق رسیدند که باید تا ۲۰۵۰ حداقل تولید انرژی با فناوری هسته‌ای به سه برابر افزایش پیدا کند. در واقع، مفادی که ما در انرژی هسته‌ای داریم چالش‌های بسیار کمتری در مقایسه با انرژی‌های فسیلی دارد.
وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های بسیار مهم این کنفرانس نیز  پسمانداری هسته‌ای است که برای پسماندهای هسته‌ای راهکارهای خوبی ارائه شده است.
به گزارش نخ نیوز، ۳۰‌امین  کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴،   در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در شهر اصفهان برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x