اعتراضات ده‌ها هزار نفری در آلمان علیه راستگرایان

با تداوم اعتراضات اول هفته علیه افراط‌گرایان دست‌راستی در آلمان، ده‌ها هزار معترض در برلین، کلن و مونیخ به خیابان‌ها آمدند.
به گزارش نخ نیوز، به گفته سازمان‌دهندگان این رویدادها، حدود ۱.۴ میلیون تن در سراسر آلمان از جمعه تا یکشنبه علیه حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) تظاهرات کردند.
از جمعه تا شامگاه یکشنبه، تظاهرات در حدود ۱۰۰ نقطه در سراسر آلمان برگزار شد. روز یکشنبه، تجمعاتی در شهرهای بزرگ مانند کلن، مونیخ و برلین برگزار شد. چندین شهر دیگر آلمان، از جمله کوتبوس، درسدن و کمنیتس در شرق این کشور هم برای برگزاری تظاهرات برنامه‌ریزی کردند.
طبق آمار پلیس آلمان، در برلین حدود ۱۰۰ هزار نفر مقابل بوندستاگ یا همان مجلس سفلی پارلمان این کشور تجمع کردند.

پلیس مونیخ هم اعلام کرد حدود ۸۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت کردند، در حالی که سازمان‌دهندگان این تعداد را ۲۰۰ هزار نفر اعلام کردند. به دلیل ازدحام جمعیت، راهپیمایی متوقف شد و از شرکت‌کنندگان خواسته شد که متفرق شوند.
در همین حال، منابع پلیس در کلن تعداد تظاهرکنندگان را حدود ۱۰۰۰۰ نفر اعلام کردند.

بر اساس تخمین‌های رسانه آلمانی آ.ار.د، حدود ۲۵۰۰۰۰ تظاهرکننده روز شنبه در شهرهای سراسر کشور تجمع کردند و پلاکاردهایی از جمله «نازی‌ها بیرون» را حمل می‌کردند. حدود ۳۵۰۰۰ نفر روز شنبه در فرانکفورت برای راهپیمایی «دفاع از دموکراسی» تجمع کردند. معترضان میدان مرکزی را پر کردند، جایی که سازمان‌دهندگان قصد داشتند تظاهرات را برگزار کنند، همچنین میدان دوم مجاور و خیابان‌های مابین آنها مملو از معترضان شد اما پلیس گفت که تظاهرات مسالمت‌آمیز بوده است.
همچنین در روز جمعه، یک راهپیمایی عظیم در هامبورگ زودتر از موعد متوقف شد، زیرا بیش از حد انتظار مردم شرکت کرده بودند. پلیس اعلام کرد بزرگ‌ترین تظاهرات از این دست تاکنون، با حضور ۵۰۰۰۰ معترض برگزار شد اما سازمان‌دهندگان تعداد شرکت‌کنندگان را ۸۰۰۰۰ نفر اعلام و اشاره کردند که تجمع قبل از اینکه بسیاری بتوانند به آن برسند، به پایان رسید.
تخمین پلیس آلمان از تعداد جمعیت معترضان در سایر اعتراضات عبارت است از: ۱۲۰۰۰ نفر در کاسل، ۷۰۰۰ نفر در دورتموند و ووپرتال، ۲۰۰۰۰ نفر در کارلسروهه، حداقل ۱۰۰۰۰ نفر در نورنبرگ، حدود ۱۶۰۰۰ نفر در هاله، ۵۰۰۰ نفر در کوبله و چندین هزار نفر در کوبلتز.
علت اعترضات چیست؟
موج اعتراضات علیه این حزب راست افراطی، با گزارشی در ۱۰ ژانویه از سوی رسانه تحقیقاتی «کورکتیو» (Correctiv) آغاز شد که فاش کرد اعضای آاف‌د در ماه نوامبر با افراط‌گرایان در پوتسدام دیدار کرده‌اند تا درباره اخراج مهاجران و «شهروندان غیر همسان‌سازی شده» گفت‌وگو کنند. بر اساس گزارش‌ها، اعضای محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)، حزب اصلی اپوزیسیون هم در آن جلسه حضور داشتند.
شرکت‌کنندگان در این نشست درباره «مهاجرت دوباره» بحث کردند، اصطلاحی که اغلب در محافل راست افراطی به عنوان تعبیری برای اخراج مهاجران و اقلیت‌ها استفاده می‌شود.
خبر این نشست بسیاری را در آلمان شوکه کرد؛ آن هم در زمانی که حزب افراطی آاف‌د در نظرسنجی‌ها پیش از سه انتخابات منطقه‌ای مهم در شرق آلمان، جایی که حمایت این حزب قوی‌ترین است، پیشروی می‌کند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که اول هفته به تظاهرات ملحق شد، گفت که هرگونه طرحی برای اخراج مهاجران یا شهروندان، به طور یکسان به منزله «حمله علیه دموکراسی ما و به نوبه خود به همه ماست.»
حزب تندرو آلترناتیو برای آلمان، حضور اعضای خود در این نشست را تایید کرد، اما مدعی است که پیشنهادهای مهاجرت مجدد آن که بخشی از تازه‌ترین مانیفست انتخاباتی حزبی بود، شامل شهروندان آلمانی دارای تابعیت نمی‌شود. این اظهارات در این نشست توسط یک شخصیت راست افراطی اتریشی به نام مارتین سلنر که عضو آاف‌د نیست، بیان شد.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x