روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر؛ تعهد به بشردوستی

همه ساله، هشتم ماه می، مصادف با ۱۸ اردیبهشت، مراسم گرمیداشت نهضت بین­‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان یک شبکه بشردوستانه جهانی متشکل از ۸۰ میلیون نفر که آماده به کمک به افراد متأثر از بلایا، مخاصمات و مشکلات بهداشتی و اجتماعی هستند، برگزار می­‌شود.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، این تاریخ منطبق با سالروز تولد “هانری دونان”، بنیانگذار کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ و اولین برنده جایزه صلح نوبل است که در تاریخ ۸ مه ۱۸۲۸ چشم به جهان گشود.
“بشردوستی، بی­غرضی، بی­طرفی، استقلال، خدمت داوطلبانه، یگانگی و جهان­‌شمولی”، اینها اصول بنیادین هفتگانه چارچوب اخلاقی، عملیاتی و سازمانی کار نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اعلام شده است. این اصول در بطن رویکرد این نهضت در کمک به مردم نیازمند در جریان مخاصمات مسلحانه، بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری قرار دارد. پایبندی به این اصول ماهیت بشردوستانه کار نهضت را تضمین نموده و به طیف گسترده فعالیت­هایی که در سراسر جهان انجام می­‌دهد، انسجام می­بخشد.
بیش از ۱۴ میلیون داوطلب و کارمند صلیب سرخ و هلال احمر با دوستان، خانواده و همسایگان خود در ارتباط هستند. در ایران نزدیک به ۲ میلیون داوطلب در جمعیت هلال احمر وجود دارد. خدمات این افراد تاثیری مثبت بر زندگی تک تک هموطنانشان دارد.
کارکنان و داوطلبان صلیب سرخ و هلال احمر در بیمارستانها، مدارس و محلات و اجتماعات و حتی در خانه‌های مردم به خدمت رسانی می‌پردازند و خدماتی حیات بخش ارایه می‌کنند. 
امسال نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر بیش از ۱۶۰ سال خدمات بشردوستانه را جشن می‌گیرد و اعضای این نهضت همچنان به فراهم کردن خدمات بشردوستانه به جوامع آسیب پذیر، در حال و آینده، متعهد خواهند بود.
با نگاهی به آینده، همزمان با تکامل و تغییر نیازهای بشردوستانه، نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر نیز تغییر می‌کند.
۱۶۰ سال پس از پایه گذاری این نهضت، جنگ و سایر بحران‌ها به طور مداوم تغییر کرده‌اند و این تغییرات چالشهای جدیدی برای کار بشردوستانه به همراه داشته است. امروز درست مانند همیشه، نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر با الهام از تاریخ خدماتش نوع فعالیتهایش را برای پاسخ به نیازهای بشردوستانه جدید تطبیق می‌دهد.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز به عنوان بخشی از نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، سازمانی مستقل و بی­طرف است که حمایت بشردوستانه و کمک­رسانی به قربانیان مخاصمات مسلحانه و دیگر شرایط خشونت­‌آمیز را تضمین می­‌کند. این سازمان در واکنش به شرایط اضطراری عمل نموده و هم‌زمان احترام به حقوق بین­‌المللی بشردوستانه، قوانین جنگ و اجرای آن در حقوق ملی را ترویج می­‌کند.
فعالیت‌های بشردوستانه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، درست مانند فعالیتهای سایر اعضای نضهت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، بر آمده از دل است؛ شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر هم “هر آنچه می‌کنیم از دل برآمده ” است.

مطالب مرتبط

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x