انصارالله: بحران سودان امتداد بحران یمن است/ هیچ‌گونه حضور خارجی را نمی‌پذیریم

عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن با اشاره به وقایع جاری سودان، اعلام کرد، بحران در این کشور امتداد بحران یمن است که متخاصمان امروز سودان در آن شرکت کرده بوند.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از سایت خبری المیادین، محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله گفت، اگر فرماندهان ارتش سودان در جنگ یمن شرکت نمی‌کردند، آنچه در سودان اتفاق می‌افتد و تبدیل به درگیری شدید شد، رخ نمی‌داد، به ویژه اینکه کسانی که امروز در سودان می‌جنگند، قبلاً در یمن جنگیده‌اند.
وی با اشاره به اینکه سفرهای اخیر هیئت سعودی به صنعا «بسیاری از موانع پیش روی هر گونه مذاکره را رفع کرده است»، تصریح کرد: «دستاوردهای زیادی حاصل شده است؛ اما هنوز درباره صلح کامل و فراگیر توافقی نشده است».
البخیتی گفت: موضوعات زیادی وجود دارد که با هیئت سعودی به ویژه در مورد وضعیت انسانی مورد توافق قرار گرفت. ما منتظر اجرای توافق هستیم و نسبت به تعلل هشدار می‌دهیم، زیرا وضعیت مردم یمن دیگر اجازه تأخیر در اجرای نکات توافق شده را نمی‌دهد.
وی همچنین اشاره کرد که مذاکرات با سعودی‌ها به خاطر عید سعید فطر متوقف شده و به زودی تکمیل خواهد شد.
البخیتی گفت: روی بسیاری از موارد توافق شده است و آنها و سعودی‌ها اکنون در مرحله کاهش تنش‌ هستند و عربستان و امارات متوجه شده‌اند که پاسخ هر گونه تنش، تشدید تنش خواهد بود و این به نفع هیچ کدام نیست.
وی تصریح کرد: مذاکرات در این مرحله درباره «بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر» در حال انجام است تا در مراحل دیگر برای دستیابی به صلح دائمی و همه‌جانبه تکمیل شود.
البخیتی با بیان اینکه گفت‌وگوهای داخلی یمن باید شامل تمامی گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی یمن باشد که در میان مردم جایگاه دارند، تصریح کرد: مزدوران و شبه‌نظامیان مرتبط با عربستان سعودی و امارات مانع دستیابی به هر راه‌حلی خواهند شد.
عضو دفتر سیاسی انصارالله در ادامه اعلام کرد، در جریان مذاکرات بر خروج کامل نیروهای خارجی از یمن و بازگرداندن حاکمیت یمن بر تمامی اراضی آن تاکید شد.
وی افزود: صلح به معنای خروج نیروهای آمریکایی از استان‌های اشغالی یمن است… ما هیچ گونه حضور خارجی در یمن را نمی‌پذیریم و با هر نیروی نظامی خارجی حاضر در خاک یمن مقابله خواهیم کرد.
البخیتی به یمنی‌ها و اعراب هشدار داد که «ایالات متحده آمریکا خواهان صلح در یمن نیست» و تأثیر منفی بر مذاکرات صنعا و ریاض داشته است.
یمن در ماه میلادی جاری شاهد تبادل اسیران در سه دور متوالی بود و پیش از این دولت صنعا اعلام کرد، ترتیباتی را برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با دولت مستعفی یمن در ماه مه با هدف انجام گفت‌وگو درباره آزادی ۱۴۰۰ اسیر یمنی انجام داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا