دسترسی پنتاگون به ۴ پایگاه نظامی در فیلیپین از جمله در نزدیکی تایوان

وزارت دفاع آمریکا، مکان چهار پایگاه دریایی جدید خود در فیلیپین را اعلام کرده که سه مورد از آنها در مناطق شمال شرقی این جزیره و برای «مقابله بهتر» با چین در منطقه هند-آرام در نظر گرفته می‌شود.
به گزارش نخ نیوز، به نقل از وب‌سایت خبری هیل، ایالات متحده دو پایگاه دریایی در استان «کاگایان» ایجاد خواهد کرد که «لوزون»، بخش شمالی مجمع الجزایر فیلیپین را پوشش می‌دهد که مستقیما در مقابل تایوان در دریای چین جنوبی قرار دارد.
پایگاه دریایی «کامیلو اوسیاس» در نزدیکی شهرداری سانتا آنا، در استان کاگایان واقع خواهد شد. پایگاه دیگر در کاگایان، در نزدیکی فرودگاه «لال-لو» خواهد بود. پایگاه نظامی دیگری به نام «ملکور دلا کروز» در «گامو» استان «ایزابلا» در جزیره لوزون واقع خواهد شد.
چهارمین پایگاه نظامی در جزیره «بالاباک» در استان «پالاوان» واقع در بخش غربی فیلیپین در نزدیکی جزایر «اسپراتلی» یک مجمع الجزایر بزرگ در دریای جنوبی چین جنوبی واقع می‌شود.

تنش‌ها بین ایالات متحده و چین به دلیل نگرانی از اقدام پکن برای به کنترل گرفتن احتمالی تایوان در سال‌های آینده، بالا گرفته است. چین همچنین همسایگان منطقه‌ای خود را با اقداماتی در راستای اعمال کنترل بر دریای چین جنوبی که برای تجارت جهانی حیاتی است، خشمگین کرده است.
پایگاه‌های جدید آمریکا در فیلیپین به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای «خنثی» کردن نفوذ چین، عامل تقویتی مهمی برای حضور ایالات متحده در این منطقه خواهد بود.
سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت که ایجاد تحولات در فیلیپین «آموزش ما را انعطاف‌پذیرتر می‌کند.» او در نشست خبری روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «این در مورد ایجاد آمادگی منطقه‌ای و همچنین توانایی پاسخگویی به هر نوع فاجعه یا هر نوع فاجعه انسانی است که ممکن است در این منطقه رخ دهد.»
پکن با عصبانیت به گسترش ارتش ایالات متحده در فیلیپین واکنش نشان داده است.
سخنگوی سفارت چین در فیلیپین گفت که این توافق «به طور جدی صلح و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و فیلیپین را به ورطه درگیری‌های ژئوپلیتیکی می‌کشاند و به توسعه اقتصادی آن آسیب می‌رساند.»
این سخنگو پس از سفر ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به فیلیپین در ماه گذشته گفت: «ایجاد فرصت‌های اقتصادی و شغل از طریق همکاری نظامی، مساوی است با رفع تشنگی با سم و کندن گوشت برای التیام زخم‌ها.»
واشنگتن در حال حاضر پنج پایگاه نظامی در فیلیپین را به صورت چرخشی اداره می‌کند، به این معنی که آنها نمی‌توانند به طور دائم در آنجا نیرو مستقر کنند. این کمپ‌های نظامی‌ در نزدیکی مانیل و در جنوب و شرق فیلیپین قرار دارند، اما هیچکدام در استان لوزون واقع در شمال فیلیپین که موقعیت استراتژیک‌تری دارد، نبودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا