طالبان به آمریکا: چالش‌ها باید از راه‌های دیپلماتیک حل شوند نه اعمال فشار

گروه طالبان در واکنش به نامه‌ مایک مک‌کال، رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که «زمان اعمال فشار گذشته است» و سخنان این‌چنینی مقام‌های آمریکایی نتیجه‌ مثبت نخواهد داشت.
به گزارش نخ نیوز،‌ به نقل از ایندیپندنت، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در صحبت با رادیو آزادی تاکید کرد که فشار و محدودیت راه حل نیست، بلکه در عوض، باید مسائل از راه‌ گفت‌وگو  مورد بحث قرار گیرد.
مک‌کال روز جمعه ۱۲ اسفند در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، نوشت که دولت بایدن در برابر رفتار «غیرانسانی» و «وحشتناک» طالبان علیه زنان و دختران و حذف آنان از جامعه‌ افغانستان سکوت کرده است. او از وضع‌نشدن تحریم ازسوی کشورش علیه طالبان، به‌شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار اقدام‌های سخت‌گیرانه در برابر این گروه شد.
رئیس کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه تاکید کرد: «از دولت [آمریکا] می‌خواهم گام‌های مهم‌تری برای پاسخ به رفتار غیرانسانی طالبان با زنان و دختران افغانستان بردارد.»
با وجود این، سخنگوی طالبان شیوه‌ای را که مقام‌های آمریکایی اکنون درپیش گرفته‌اند، نادرست خواند و مدعی شد که چالش‌ها باید از راه‌های دیپلماتیک حل شوند. 
مجاهد گفت: «وقت و زمان اعمال فشارها گذشته است. بهتر است همه موضوعات از راه گفت‌وگو و دیپلماسی حل شود. شیوه‌ای که آن‌ها (مقام‌های آمریکایی) در پیش گرفته‌اند، درست نیست. ما از راه گفت‌وگو باید مشکلات را حل کنیم و این حرف‌های آن‌ها درست نیست و نتیجه‌ مثبت نخواهد داشت.»
در عین حال، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی و هماهنگ‌کننده‌ روابط استراتژیک آمریکا، در پاسخ به این نگرانی مک‌کال گفته است که ایالات متحده‌ آمریکا تلاش می‌کند طالبان را در قبال تعهداتشان پاسخ‌گو کند.
او در مصاحبه‌ای با صدای آمریکا (VOA) گفت که دولت آمریکا به این زودی‌ها قصد ندارد این گروه را به‌عنوان یک حکومت به رسمیت بشناسد. کربی تاکید کرد: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم که طالبان را درقبال وعده‌ها و تعهداتی که داده‌اند، پاسخ‌گو کنیم. ما آن‌ها را به‌عنوان یک حکومت قانونی در کابل به رسمیت نشناخته‌ایم. ما قطعاً قصد نداریم در آینده نزدیک این کار را انجام دهیم.»
به‌تازگی گزارش‌های متعددی از سازمان‌های مختلف جهانی درمورد نقض حقوق‌بشر، به‌ویژه نقض حقوق زنان و دختران، تحت حاکمیت طالبان در افغانستان منتشر شده است که واکنش‌های مختلفی به‌همراه داشته است. در کنار واکنش‌های انفرادی اشخاص، سازمان‌های حقوق‌بشری نیز وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان را فاجعه‌بار توصیف کرده و خواستار اعمال محدودیت بر گروه طالبان شده‌اند. 
عفو بین‌الملل به‌تازگی از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خواست که به معافیت طالبان از مجازات پایان دهد. 
این سازمان روز جمعه دوازدهم اسفندماه، در بیانیه‌ای از شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد خواست که فورا یک سازوکار جدید برای تحقیق مستقل در زمینه نقض حقوق‌بشر در افغانستان ایجاد کند. این سازمان مدعی شد که طالبان در زمینه تحقیق و رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق‌بشر در افغانستان ناکام مانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا