جای خالی «حقوق بشر» و «حقوق زنان» در تحریم‌های آمریکا علیه ایران

برخی روزنامه‌نگاران، تحلیل‌گران و فعالان رسانه‌ای بین‌المللی به اتفاقات اخیر در ایران و اظهارات و نقش مداخله‌جویانه کشورهای خارجی به ویژه آمریکا در این زمینه واکنش نشان دادند.
به گزارش نخ نیوز، در مدت اخیر، اتفاقات ایران با واکنش فعالان رسانه‌ای، روزنامه‌نگاران و تحلیل‌گران خارجی روبه‌رو بوده است. دیوید میلر، نویسنده و خبرنگار انگلیسی در واکنش به حادثه تروریستی شاهچراغ که گفته شد داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته بود، در صفحه توییترش نوشت: من می‌دانستم که همه درباره داعش اشتباه می‌کنند،  آن‌ها در شیرازند و از «حقوق زنان» حمایت می‌کنند!

میلر علاوه بر این در بخشی از گزارشی که درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران که اوایل اکتبر از شبکه المیادین انگلیسی منتشر شد، نوشت: «اما چه کسی دکمه «اغتشاشات» در ایران را زد و چرا؟ سیا و دولت آمریکا یک عامل کلیدی هستند. دولت آمریکا از این که به خواسته‌هایش در مذاکرات وین درباره «توافق هسته‌ای» در اواخر آگوست عمل نشد، برآشفته بود.»

او در بخش دیگری از این گزارش نوشت: آمریکا فورا پول و عوامل اطلاعاتی‌اش را برای ایجاد انگیزه‌های براندازی به کار گرفت. این کار شامل حملات مستقیم به پلیس و دیگر نهادهای امنیتی بود.

روبرت کارتر، روزنامه‌نگار و محقق انگلیسی درباره اعتراضات در ایران در پی مرگ مهسا امینی، در صفحه توییترش نوشت: بسیاری از فرصت‌طلب‌ها که با کارناوال اعتراضات حجاب در ایران همراه شده‌اند، مخالفانی غرب‌زده هستند که از اسلام بیزارند و چندان هم  ایرانی نیستند. مجاهدین خلق، شاه‌دوستان، شبکه سعودی ایران اینترنشنال چند نمونه هستند.

علاوه بر این، ران پال، سناتور سابق آمریکایی در صفحه توییترش با انتشار عکسی از مسیح علینژاد در کنار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا که کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران را در دولت دونالد ترامپ رهبری می‌کرد، نوشت: برای کسی عجیب نیست که «رهبر» این جنبش «آزادی» در ایران، [مسیح علینژاد] کارمند و رفیق گرمابه و گلستان نومحافظه‌کاران است؟

جکسون هینکل، فعال رسانه‌ای آمریکایی در این باره نوشت: رخ‌دادهای امروز حلول دوباره و ضعیف ۱۹۵۳ است. صرفا انقلاب رنگینی که سیا رهبری آن را بر عهده دارد و هدف تغییر حکومت را دنبال می‌کند.

او علاوه بر این، گفت که برخی «تظاهرات ضدایرانی» در آمریکا از سوی سازمان سیا انجام شده است.

ریچارد مِدهرست، روزنامه نگار انگلیسی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با ادعای «نقض حقوق بشر» در ایران علیه آن اعمال شده‌اند،‌ نوشت: اگر ایران هر بار که ویدیویی از پلیس‌هایی[آمریکایی] بیرون می‌آمد که کسی را کتک می‌زنند، تحریمی علیه آمریکا اعمال می‌کرد، تحریم کم می‌آورد.

آمریکا در ماه گذشته و پس از مرگ مهسا امینی، با بروز ناآرامی‌ها در ایران، پلیس امنیت اخلاقی و برخی مقامات ایران را تحریم کرد. مقامات آمریکا در مدت اخیر، ضمن مطرح کردن اظهاراتی مدخله‌جویانه درباره اتفاقات اخیر ایران، به تکرار ادعای «نقض حقوق بشر در ایران» پرداخته‌اند.

کارلوس لاتف، کاریکاتوریست برزیلی درباره ادعاهایی که مقامات غربی درباره «آزادی پوشش» در ایران مطرح می‌کنند و به ویژه در جریانات اتفاقات اخیر  بر این موضوع و «حمایت از حقوق زنان» تاکید داشته‌اند، در پیامی توییتری نوشت: گول نخورید. آیا واقعا فکر می‌کنید قدرت‌های غربی نگران این هستند که زنان ایرانی باید حجاب داشته باشند یا نه؟ چیزی که واشنگتن و متحدانش می‌خواهند، بی‌ثبات کردن ایران با چشم انداز تغییر حکومت است. این تنها چیزیست که برایشان مهم است!

علاوه بر این، ونسا بیلی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار انگلیسی، اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه راشا تودی درباره حمایت آمریکا از ناآرامی‌ها در ایران و ادعای واشنگتن مبنی بر حمایت از «حقوق بشر» و «حقوق زنان» در ایران گفت: آمریکا در زمینه موضوع حقوق بشر و حقوق زنان بسیار ریاکارانه عمل می‌کند. حقوق زنان و شهروندان غیرنظامی ایران کجا رفته بود وقتی آمریکا به عراق تسلیحات شیمیایی می‌داد تا علیه مردم ایران به کار رود؟ وقتی آمریکا تحریم‌های اقتصادی بی‌رحمانه‌ای علیه مردم ایران اعمال می‌کند، حقوق زنان ایران کجاست؟

او در ادامه گفت: استفاده کردن از موضوع حقوق بشر به عنوان یک سلاح، مطلقا مجرمانه است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x