
مدتی است که در حوزه تکنولوژی، نام هوش مصنوعی ChatGPT زیاد به گوش میرسد. ChatGPT یک سرویس چتبات مبتنی بر هوش مصنوعی از شرکت OpenAI است. این بات توانایی تولید متن و ترجمه زبان را دارد و میتواند بنا به درخواستهای مختلف، پاسخهای متنی انسانی تولید کند. هوش مصنوعی GPT میتواند در آینده نزدیک، جایگزین جستوجو در گوگل شود.
ازاینرو، چنین اتفاقی باعث شده تا گوگل که سالهاست به توسعه هوش مصنوعی شهرت دارد، در مقابل ChatGPT احساس خطر کند. در این میان، مایکروسافت سرمایهگذاری چندمیلیارددلاری خود را در شرکت OpenAI بهطور رسمی تأیید کرده است و قصد دارد از هوش مصنوعی در موتور جستوجوی بینگ و سایر محصولات خود استفاده کند.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، مدیران شرکت آلفابت برای ماندن در زمین بازی رقابت با OpenAI و مایکروسافت، از دو بنیانگذار گوگل یعنی لری پیج و سرگئی برین خواستهاند تا به آنها کمک کنند. با بازگشت غیرمنتظره این دو بنیانگذار در تیم اجرایی، آنها طرح اضافهکردن چتبات به موتور جستوجوی گوگل را تایید کردهاند. در خبر دیگری آمده است که گوگل قصد دارد، امسال بیش از ۲۰ محصول جدید هوش مصنوعی را روانه بازار کند و نسخهای از موتور جستوجوی خود با قابلیت چتبات را به نمایش بگذارد.
امکان گوشدادن به پادکست از نتایج گوگل حذف میشود!
نزدیک به ۱۸ ماه از آخرین بهروزرسانی برنامه Google Podcasts میگذرد و گزارشها نشان میدهد که گوگل بیسروصدا در حال حذف پادکستهای امبدشده از نتایج جستوجو است. در گذشته، کاربران میتوانستند پادکستها را مستقیماْ از SERP گوگل گوش کنند. البته این تصمیم به معنای کنارهگیری از صنعت پادکست نیست، بلکه به گفته سخنگوی گوگل، آنها دائماً در حال آزمایش راههایی برای بهبود تجربه کاربران خود هستند.
این تغییر استراتژی گوگل باعث میشود تا افراد کانالهای مختلف پادکست را دنبال کنند؛ زیرا دیگر نمیتوانند از طریق جستوجو در گوگل به آنها گوش دهند.
طبق گزارش رسانه خبری بلومبرگ در سال ۲۰۲۱، یوتیوب به دنبال استخدام فردی بود که مدیریت پروژه پادکست یوتیوب را بر عهده بگیرد. این گزارش نشان میدهد که گوگل متعهد به بهبود تجربه پادکست در یوتیوب است و میخواهد کاربران را به یوتیوب یا سایتهای ارائهدهنده پادکست هدایت کند.
گوگل راهنمای فید Google Discover را بهروزرسانی کرد!
گوگل با بهروزرسانی دستورالعملهای فید گوگل دیسکاور، روی چند عنصر ضروری فید برای نمایش محتواها در گوگل دیسکاور تاکید کرد.
Google Discover Follow یکی از اجزای Google Discover است. ویژگی Follow به کاربران این امکان را میدهد تا یک سایت را دنبال کنند و جدیدترین محتواهای آن را در برگه «Follow» در Discover کروم دریافت کنند. از این طریق، جریان ترافیکی ثابتی جدا از Google News و Google Search برای سایتها ایجاد میشود.
برای اینکه بتوان از این ویژگی گوگل استفاده کرد، باید فید RSS یا Atom در سایت بهینه شود. بسته به اینکه ناشران چگونه فیدهای RSS/Atom را در سایت خود پیکربندی میکنند، کاربران میتوانند سایت اصلی یا دسته خاصی از آن سایت را دنبال کنند.