«مودی» پخش مستند انتقادی بی‌بی‌سی را ممنوع کرد

هند پخش یک مستند بی‌بی‌سی را که در آن از عملکرد نخست‌وزیر کنونی این کشور در شورش‌های گجرات در سال ۲۰۰۲ انتقاد شده، ممنوع اعلام کرد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، یکی از مشاوران نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در توییتر اعلام کرد که دولت این کشور دستوری صادر کرده تا از بازنشر بریده‌های این مستند در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کند.
گرچه بی‌بی‌سی این مستند را در هند منتشر نکرده، اما ویدیوی آن در بعضی کانال‌های یوتیوب پخش شده است.
دولت هند به توییتر دستور داده تا ۵۰ پست توییتری حاوی لینک این ویدیو را حذف کرده و به یوتیوب هم دستور داده تا از بارگذاری این مستند جلوگیری کند. توییتر و یوتیوب از این دستورات پیروی کرده‌اند.
در سال ۲۰۰۲  یک قطار حامل زائران هندو به آتش کشیده شد و ۵۹ تن از جمله ۹ کودک جان باختند. خشونت‌های گسترده‌ای در پی این واقعه روی داد که بر اساس آمار رسمی دولت هند، بیش از ۱۰۰۰ کشته داشت و بیشتر آن‌ها مسلمان بودند. نارندرا مودی در آن زمان وزیر داخلی ایالت گجرات (محل وقوع این شورش‌ها) بود.
کنشگران حقوق بشر تخمین می‌زنند که آمار کشته‌های واقعی دست‌کم دو برابر آمار اعلام‌ شده باشد.
مودی اتهام ناتوانی در متوقف کردن این شورش‌ها را رد می‌کند. یک تیم ویژه دادگاه عالی هند هم در سال ۲۰۱۲ در گزارشی ۵۴۱ صفحه‌ای اعلام کرد که هیچ مدرکی برای محاکمه نارندرا مودی در این رویدادها وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا