فراوانی کالاهای ویژه ماه رمضان در سمنان با قیمت‌های متعدد

به گزارش نخ نیوز و به نقل از ایرنا، همزمانی آغاز ماه مبارک رمضان با پایان تعطیلات نوروزی برخی نگرانی ها را برای تامین اقلام مورد نیاز مردم ایجاد کرده است. اقلام مورد نیاز ایام نوروز و کنترل قیمت ها با حضور تیم های نظارتی و قانونی صورت گرفت. طبق آمارهای اعلامی نرخ تورم استان سمنان در اسفند گذشته ۳۸.۶ درصد بود و استان سمنان در رتبه ۲۶ کشوری قرار داشت.

بازار سمنان و مراکز خرید پس از گذشت یک هفته از سال جدید رونق گرفته است. اکنون  واحدهای صنفی بیشتری مشغول ارائه خدمات به مردم و مسافران به خصوص با توجه به نزدیکی ایام ماه مبارک رمضان هستند. نزدیکی ایام نوروز با ماه مبارک رمضان جنب و جوش تهیه کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز را در بازار و مراکز خرید ایجاد کرده است.

قیمت ها نسبت به سال قبل افزایش دارد

یکی از مشتریان مرکز عرضه خرما در بازار سمنان عنوان کرد: قیمت کالاهای مختلف نسبت به سال گذشته افزایش دارد و این بالا بودن قیمت ها در ایام خرید شب عید هم کلافه کننده بود.

کالاهای ویژه ماه رمضان در سمنان، فراوان ولی با قیمت‌های متعدد

سعید نظری ادامه داد: قیمت های درج شده روی برخی کالاها، ماهانه توسط کارخانه و تولیدکنندگان تغییر می کند اما قیمت اقلام فله ای مثل حبوبات، لبنیات و انواع تنقلات در هر مغازه متفاوت است.

وی افزود: برخی فروشندگان در مقابل اعتراض به قیمت ها و بیان قیمت اعلامی مصرف کننده، بی تفاوت برخورد می کنند و در برخی موارد کیفیت کالاها را بهانه تغییر و یا تفاوت قیمت ها می دانند.

این مشتری با اشاره به راه حل رفع چند قیمتی بودن برخی کالاهای یکسان گفت: شماره تماس های مختلف برای گزارش تخلفات اعلام شده و با تماس و پیگیری شرایط قیمتی و بازار بهتر کنترل می شود.

کالا به وفور وجود دارد البته با مساله چند قیمتی بودن

فراوانی و سهولت دسترسی به کالاهای مختلف در فروشگاه های زنجیره ای و مغازه ها دغدغه ای باقی نگذاشته است و تنها مشکل موجود در بازار چندنرخی بودن کالاها در نقاط مختلف شهر است. این صحبت های ملیحه خوشبین یکی از مشتریان فروشگاه های زنجیره ای است.

وی اضافه کرد: نسبت به سال های گذشته کنترل قیمت مطلوبی در بازار مشاهده می شود اما با توجه به افزایش چندباره قیمت کالاها در طول سال و چندنرخی بودن کالاها در مراکز مختلف، مشکلاتی برای تهیه کالا وجود دارد.

خوشبین بر نقش نظارت و تاثیر مطلوب آن بر قیمت ها در بازار تاکید و بیان کرد: کنترل قیمت کالاها نیازمند توجه بیشتر تولیدکننده ها و نظارت بر بازار است.

مشتری دیگری در یکی از مراکز خرید سمنان عنوان کرد: بیش از هفت سال است که در سمنان زندگی می کنم و برخلاف دیگر شهرها تاکنون با مشکل کمبود کالا روبه رو نشدم.

نظارت بر بازار از پیش از نوروز مشهود و موثر بود

حجت شفیع آبادی ابراز داشت: کالاهای اساسی مانند برنج در تنوع بالای کیفیتی و قیمتی در فروشگاه ها و بازار سمنان در دسترس است و اقشار مختلف جامعه امکان تهیه آن را دارند.

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه برخی فروشندگان سمنانی توجه به قیمت ها و همراهی مشتریان با ارائه تخفیف های مختلف و عرضه کالاهای متنوع است. با توجه به شروع ماه رمضان تاکنون مشکلی برای تهیه کالا نداشتم.

وی اضافه کرد: در طول ایام عید نوروز و پیش از سال در برخی مغازه ها شاهد حضور و نظارت بازرسان بودم و امیدوارم که در ایام ماه مبارک رمضان افزایش قیمت و گرانی کالاها وجود نداشته باشد.

شفیع آبادی گفت: به نظر می آید نظارت بر عرضه و قیمت گذاری کالاها در استان سمنان با حضور روزانه ۴۰ تیم نظارتی سازمان صنعت، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی، اتاق اصناف استان با هدف دسترسی بهتر مردم به کالاهای اساسی تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار دارد.

رصد بازار به صورت شبانه روزی انجام می‌شود

معاون نظارت ، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بیان کرد: طرح نوروزی و رمضان از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز شد و به مدت ۲ ماه با بازرسی روزانه ۴۵۰ مورد توسط ۴۰ گروه بازرسی واحدهای صنفی استان سمنان انجام می شود.

کالاهای ویژه ماه رمضان در سمنان، فراوان ولی با قیمت‌های متعدد

مهدی یحیایی با اشاره به لزوم پایش وضعیت بازار در ایام ماه رمضان ادامه داد: وضعیت بازار کالا و خدمات در ایام ماه رمضان با فعالیت های نظارتی بر مراکز فعال تجاری و اقتصادی استان سمنان در راستای جلوگیری از افزایش قیمت انجام می شود.

وی افزود: حدود ۸۰ نفر از بازرسان در قالب ۴۰ گروه بازرسی شامل بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی، اتاق اصناف، بسیج اصناف و ناظران افتخاری وضعیت نرخ کالا و خدمات، کمبود و فراوانی کالا را به صورت ویژه و شبانه روزی کنترل می کنند.

معاون نظارت ، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان خاطرنشان کرد: با هر گونه تخلف واحدهای صنفی و عرضه کالا قانونی برخورد می شود.

یحیایی با اعلام شماره تلفن گویا ۱۲۴ سامانه ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اظهارداشت: مردم با مشاهده هر گونه تخلف کم فروشی، گران فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب، تخلف صورت گرفته را گزارش کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا