درمان آسیب‌های نخاعی با استفاده از بریس و ارتز ضایعه نخاعی چگونه است؟

نقش بریس و ارتز ضایعه نخاعی در درمان آسیب های نخاعی چیست؟ معمولا وارد شدن ضربه به ستون مهره ها سبب به وجود آمدن ضایعه نخاعی می شود که در این صورت توانایی طناب نخاعی جهت دریافت و ارسال پیام از مغز و کنترل عملکرد و حرکت در سایر نقاط بدن تحت تاتیرات منفی قرار می گیرد. جهت درمان ضایعه نخاعی، متخصصان استفاده از بریس و ارتز را توصیه می کنند. در صورت مواجه با این مشکل به کلینیک های تخصصی ارتز و پروتز مراجعه کرده و به کمک متخصصان آن ها بریس متناسب با شرایط خود را تهیه نمایید. با ما همراه باشید تا بهترین روش های درمانی ضایعه نخاعی را شرح دهیم.

درمان ضایعه نخاعی

بهترین روش درمانی ضایعه نخاعی

عوامل مختلفی می تواند سبب بروز آسیب و ضایعات نخاعی شود که تصادفات، جراحات گلوله، عوارض جراحی، آسیب های ورزشی و سقوط، از جمله این عوامل هستند. پس از آسیب و رخ دادن هر یک از حوادث ذکر شده، در صورت مشاهده هر یک از مشکلات زیر، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

  • احساس فشار یا درد شدید در گردن
  • عدم کنترل روده یا مثانه
  • احساس ضعف در پاها و بازوها
  • کاهش یافتن حس در پاها یا بازوها
  • تنفس دشوار
  • مشاهده توده های غیر معمول در امتداد ستون فقرات

پزشک متخصص با ارزیابی علائم ایجاد شده در شما و انجام تصویر برداری ها و برخی آزمایشات نظیر ام آر ای، ای ام اجی و تصویر برداری اشعه ایکس، آسیب های نخاعی را در فرد تشخیص می دهد. روش های مختلفی از جمله دارو درمانی، فیزیوتراپی، جراحی و ابزارهای پزشکی مانند کمربندهای طبی، بریس و ارتز جهت درمان ضایعه نخاعی وجود دارد. نسبت به آسیب وارده به کمر و شدت آن، روش درمان هر بخش متفاوت خواهد بود. یکی از روش های درمانی محبوب، استفاده از کمربندهای طبی می باشد. افرادی که دچار شکستگی مهره های کمر می شوند، همراه با حرکت درد شدیدی را احساس می کنند که می توان با استفاده از کمربند شکستگی کمر به بهبود درد و درمان ضایعه نخاعی کمک کرد. کمربندهای طبی انواع مختلفی را شامل می شوند که پزشک نسبت به شرایط هر شخص آن را تجویز می کند.

  • کمربندهای نیمه سفت و انعطاف پذیر: در افرادی که درد خفیف تا متوسطی را تجربه می کنند، از کمربندهای نیمه سفت و انعطاف پذیر که از موادی مانند بوم، پنبه، الاستیک و نئوپرن ساخته شده اند، استفاده می شود. این کمربندها در طرح ها و اندازه های مختلفی در دسترس بیماران قرار می گیرند که در آن ها امکان خم شدن به طور محدود فراهم می شود. دلیل محدودیت این دسته از کمربندها، استفاده از پایه های فلزی یا پلاستیکی عمودی در کمربند می باشد.
  • کمربندهای سفت و نیمه سفت: برخی از افراد دچار درد متوسط تا شدیدی می شوند که در این افراد جهت شکستگی های ستون فقرات و بی ثباتی مهره های کمر یا پس از جراحی، از کمربندهاس سفت و نیمه سفت استفاده می شود. این کمربندها از لایه ای محکم (جنس پنبه یا بوم) که دور تنه پیچیده می شوند، تشکیل شده است. در جلو، پشت و برخی کناره های کمربند، پانل های سفت و سختی قرار گرفته اند. کمربندهای سفت به صاف کردن ستون فقرات و کاهش فشار بر روی آن ها کمک کرده و به اصلاح و تسکین درد ناشی از شکستگی های ستون فقرات و پوکی استخوان، هایپر اکستنشن، تنگی کانال نخاعی و پاسچر نامناسب کمک می کنند.

بریس و ارتز از دیگر روش های درمانی می باشند که کمک کننده به روند بهبود آسیب دیدگی و کاهش درد هستند. پس از مراجعه به کلینیک معتبر، پزشک متخصص متناسب با شرایط بدنی هر بیمار ارتز و بریس مناسب را توصیه می کند. به طور معمول بریس ها به ۲ دسته نرم و سخت طبقه بندی می شوند. سایر بریس ها به پشتیبانی از قفسه سینه، ستون فقرات گردنی، لومبوساکرال یا کمر کمک می کنند.

در صورتی که آسیب به سایر نواحی بدن وارد شود، ممکن است جهت آسیب نخاعی به جراحی اورژانسی نیاز باشد. جراحی همچنین به برطرف کردن شکستگی استخوان، لخته شدن خون یا بافت آسیب دیده کمک می کند. از دیگر روش های درمان عارضه نخاعی، می توان تزریق کورتیکواستروئید را نام برد که تجویز آن باید حدود ۸ ساعت پس از وقوع آسیب باشد. این دارو بهبود دهنده جریان خون بوده و به کاهش التهاب و حفظ عملکرد عصبی کمک می کند.

درمان ضایعه نخاعی جهت کاهش خطر بیماری های مزمن، افزایش کیفیت و استقلال زندگی و بازیابی برخی از عملکردهای عصبی ضروری می باشد. شما می توانید با مراجعه به یک کلینیک با سابقه، مشکل خود را بیان کرده و به کمک متخصصین آن ها، بهترین روش درمانی را انجام دهید.

بریس و ارتز ضایعه نخاعی

بریس ضایعه نخاعی و قطع نخاع

در این مطلب قصد داریم انواع مختلفی از بریس را جهت کمک به ضایعه نخاعی شرح دهیم.

  • بریس های سر و گردن: افرادی که دچار صدمات شدید نخاعی در نواحی گردنی هستند، جهت تثبیت سر و گردن خود، بهتر است از یک  Halo brace استفاده نمایند. گردنی که دچار قطع عضو شده باشد، قادر به تحمل ۵ کیلو گرم وزن سر نمی باشد، به همین دلیل با استفاده از یک بریس هالو، می توان حداکثر پشتیبانی از گردن را داشت و به بهبود ستون فقرات کمک کرد.
  • کولار گردن: در افرادی که با صدمات کمتری در ناحیه ستون فقرات گردنی مواجه اند، استفاده از گردن بند طبی یا کولار گردن پیشنهاد می شود. بر خلاف بریس هالو، این بریس غیر تهاجمی بوده و به دور گردن پیچیده می شود. از کولار گردنی نوع سخت در شکستگی های مهره ای، جهت تثبیت سریع گردن مورد استفاده قرار می گیرد. این بریس ها باید ۲۴ ساعت شبانه روز استفاده شوند.
  • دستگاه بی حرکتی فک پایین جناغی- پس سری: این بریس ها که به پشتیبانی از جناغ، جمجمه و ناحیه فک و چانه می پردازند، مانع از حرکت گردن و سر به اطراف می شوند. در این بریس، هدبندی در قسمت پیشانی قرار گرفته و به ناحیه چانه وصل می شود و بخش چانه نیز به دستگاهی از نوع جلیقه متصل خواهد شد.
  • بریس ستون فقرات: بریس ستون فقرات، جهت حفظ وضعیت نشستن به حالت صاف و مستقیم شما را پشتیبانی کرده و از آسیب بیشتر جلوگیری می کند. همچنین با استفاده از این بریس ها روند بهبودی تسریع می یابد.
  • بریس های پایین تنه: اکثر بیمارانی که دچار آسیب نخاعی شده اند، حداقل کمی ضعف را در اندام تحتانی خود دارند که استفاده از بریس های پایین تنه در روند درمان مفید خواهد بود.
  • بریس های اندام فوقانی: به دلیل این که در افراد دچار صدمات نخاعی گردن، بخشی از دست و بازوها درگیر می شود، استفاده از بریس دست یا مچ دست ضروری می باشد.

ارتز ضایعه نخاعی و قطع نخاع

به طور کلی هدف از تجویز ارتزها در بیماران با ضایعه نخاعی موارد زیر می باشد:

  • بازگشت به روند زندگی قبل از بروز عارضه و بهبود عملکرد
  • حفظ تعادل و ثبات بدن
  • پیشگیری از ایجاد انحراف های ثانویه در اندام ها
  • پیشگیری از عوارض بستری ها با مدت زمان طولانی

در ادامه این مطلب به معرفی اجمالی ارتزهای مخصوص بیماران با ضایعه نخاعی خواهیم پرداخت.

  • ارتزهای اندام فوقانی: این ارتزها به دو دسته کلی ارتزهای استاتیک و ارتزهای داینامیک تقسیم بندی می شوند و هدف از تجویز آن ها، بازگشت عملکرد و جلوگیری از انحراف اندام می باشد.
  • ارتزهای ستون فقرات: با توجه به حاد یا مزمن بودن عارضه و محل ضایعه، برای ایجاد ثبات ارتزهایی نظیر فیلادلفیا و برای اصلاح دفورمیتی ها، ارتزهایی مانند میلواکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • ارتزهای اندام تحتانی: از این ارتزها برای ثبات بخشیدن به مفاصل اندام تحتانی و کمک به راه رفتن بیمار استفاده می شود.
  • ارتزهایی که امکان reciprocal gait را فراهم می سازند.

اکنون که با انواع ارتز و بریس ضایعه نخاعی آشنا شدیم، به معرفی یکی از بهترین کلینیک ها می پردازیم تا با مراجعه به آن، بریس و ارتز مورد نیاز خود را سفارش دهید. مجموعه تخصصی ارتز و پروز کاویان کلینیک، یکی از بهترین مراکز ساخت انواع اعضا مصنوعی و کمک حرکتی بوده و شما می توانید با مراجعه به این کلینیک، بهترین بریس و ارتز مناسب با نیاز خود را سفارش  داده و از خدمات بی نظیر و متخصصان مجرب آن بهره ببرید.

جمع بندی

بریس ضایعه نخاعی به عنوان وسیله ای کمکی، جهت بهبود آسیب های نخاعی و کمک به اصلاح فرم و تثیبت اندام، به شخص دریافت کننده کمک می کند تا بتواند به بهترین شکل فعالیت های شخصی و اجتماعی خود را ادامه دهد. با بررسی انواع مختلف ازتزها و کاربرد آن ها در این مقاله، قصد داشتیم دید بازتری از چگونگی این ابزار کمک درمانی به شما بدهیم. مجموعه تخصصی ارتوز و پروز کاویان کلینیک با ۱۰ سال سابقه در زمینه ساخت انواع اعضاء مصنوعی و کمک حرکتی همراه شما عزیزان خواهد بود. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا