زلنسکی از دولت گرجستان خواست ساکاشویلی را آزاد کند

رئیس‌جمهور اوکراین از گرجستان خواست تا به رئیس‌جمهور سابق زندانی این کشور اجازه دهد تا برای درمان به خارج از کشور برود.

به گزارش نخ نیوز به نقل از آسوشیتدپرس، میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور سابق گرجستان از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳، در ابتدا مسئول اجرای اصلاحات بود. او بعداً به دلیل سوء استفاده از قدرت به شش سال زندان محکوم شد، اتهاماتی که طرفدارانش می‌گویند انگیزه‌های سیاسی دارند.
ساکاشویلی که اولین بار در سال ۲۰۱۸ به صورت غیابی محکوم شد، قبل از بازگشت به کشور و بازداشت در سال ۲۰۲۱ برای دولتهای مختلف اوکراین از جمله دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین کار کرد.
او چندین بار اعتصاب غذا کرده و وکلایش خواهان تعلیق حکم او هستند تا بتواند در خارج از کشور تحت درمان باشد.
زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: “احتمالاً همه وضعیت سلامتی میخائیل ساکاشویلی را دیده‌اند. من از مردم گرجستان و مقامات گرجستان درخواست می‌کنم. باید رحم کرد، به ویژه با نزدیک شدن به کریسمس. آنچه اکنون برای میخائیل اتفاق می‌افتد ظلم است. باید جلوی آن گرفته شود.”
زلنسکی خواستار انتقال ساکاشویلی ۵۴ ساله به یک مرکز پزشکی در اوکراین، اروپا یا ایالات متحده شد.
ساکاشویلی که در یک کلینیک تفلیس تحت درمان است، هفته گذشته در اعتراض به عدم اجازه حضور در جلسه دادگاه تفلیس از طریق لینک ویدئویی، اعتصاب غذای جدیدی را اعلام کرد. او ساعاتی بعد پس از اصرار اعضای پارلمان اروپا برای انجام این کار، آن را لغو کرد.
دادگاه قبل از اینکه به ۲۲ دسامبر به تعویق بیفتد، استدلال‌های آغازین را از دادستان‌ها شنید. مقامات گرجستان می‌گویند که ساکاشویلی در حال وخیم نشان دادن وضعیت خود و تمارض برای آزادی خود است. ساکاشویلی ماه‌ها است که در انظار عمومی دیده نشده است.
اتحادیه اروپا گزارش‌های مربوط به سلامت ساکاشویلی را “نگران کننده” خوانده و از دولت خواسته است که مراقبت‌های پزشکی ارائه کند. منتقدان، از جمله کسانی که در حزب حاکم “رویای گرجستان” هستند، می‌گویند که او از قدرت خود سوء استفاده کرده و حمایت مردمی را از دست داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا