وزرای دفاع آمریکا و چین برای دومین بار در سال جاری دیدار کردند

وزرای دفاع چین و آمریکا امروز (سه‌شنبه) دومین گفت‌وگوی حضوری خود در سال جاری میلادی را برگزار کردند؛ در دیداری که انتظار نمی‌رود به پیشرفت‌های بزرگی برسد اما می‌تواند اهمیت ارتباطات در زمان بحران و دیدگاه‌های متفاوت درباره تایوان را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در ماه ژوئن در سنگاپور با ژنرال وی فنگه، وزیر دفاع چین دیدار کرد، این اولین دیدار آنها پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه اوت است که خشم چین را برانگیخت چرا که این جزیره خودگردان را بخشی از قلمروی خود به حساب می‌آورد.
ملاقات لوید آستین و وی فنگه در حاشیه گردهمایی وزرای دفاع آسه‌آن در سیم ریپ کامبوج برگزار می‌شود. یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت که دیدار این دو مقام در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی آغاز شد.
نشست امروز پس از دیدار سه ساعته جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در هفته گذشته در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی، با هدف جلوگیری از گسترش روابط تیره به جنگ سرد جدید صورت می‌گیرد.
علی‌رغم تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، مقامات نظامی ایالات متحده مدت‌هاست که به دنبال حفظ خطوط ارتباطی باز با همتایان چینی خود برای کاهش خطر درگیری احتمالی یا مدیریت هرگونه حادثه بوده‌اند. پس از دیدار آستین و وی فنگه در ژوئن، رئیس پنتاگون گفت که گفت‌وگوهای او با همتای چینی خود گام مهمی در تلاش برای توسعه مسیرهای ارتباطی بود.
روابط بین چین و ایالات متحده متشنج شده است و تنش میان این دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر مسائل زیادی، از تایوان و سوابق حقوق بشر چین گرفته تا فعالیت نظامی این کشور در دریای چین جنوبی بدتر شده است.
سفر ماه اوت نانسی پلوسی به تایوان هم به تنش‌ها دامن زد و بعد از آن چین مانورهایی نظامی در اطراف این جزیره برگزار کرد. ایالات متحده گرچه هیچگونه روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان ندارد اما طبق “قانون” خود را به تامین تجهیزاتی برای این جزیره به منظور “دفاع از خودش” ملزم ساخته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا