تاجیکستان: ۲۰۲۵ به عنوان سال «حفاظت از یخچالهای طبیعی» نامگذاری شود

به گزارش روز سه شنبه نخ نیوز امامعلی رحمان در بیست و هفتمین کنفرانس اعضای کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات اقلیمی در مصر با بیان اینکه امروزه منابع آب تحت تاثیر جدی تغییرات اقلیمی است،   پیشنهاد داد که سال ۲۰۲۵ در چارچوب اتحاد آب و اقلیم به عنوان «سال بین‌المللی حفاظت از یخچال‌های طبیعی» اعلام شود.

او گفت که افزایش بلایای طبیعی مرتبط با آب بر ارتباط ناگسستنی بین منابع آن و تغییرات آب و هوایی تاکید دارد و نمونه بارز این پدیده را می‌توان در ذوب سریع یخچال‌های طبیعی در سطح جهانی از جمله یخچال‌های تاجیکستان که تا ۶۰ درصد از منابع آبی آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهند. مشاهده کرد.

وی گفت: در عین حال، به عنوان بخشی از تلاش‌هایمان برای آماده‌سازی برای کنفرانس آب سازمان ملل که در مارس ۲۰۲۳ به ریاست تاجیکستان و هلند برگزار می‌شود، همکاری‌های آب و اقلیم را به عنوان یکی از موضوعات اصلی پیشنهاد کرده‌ایم.

رحمان تصریح کرد: همچنین در دومین کنفرانس دوشنبه در مورد دهه آب، پیش نویس دستور کار در حوزه آب را پیشنهاد کردیم که باید تعهدات و اقدامات را در چارچوب کنفرانس سال آینده گرد هم آورد.

رئیس جمهور تاجیکستان افزود:  مطمئن هستم که کشورهای عضو سازمان ملل و همه طرف های ذینفع با مشارکت فعال، تعهد و تسریع اقدامات در اجرای این مسئولیت بزرگ از ما حمایت خواهند کرد.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: ما قصد داریم تا سال ۲۰۵۰ سهم خود را در اجرای استراتژی “ضایعات صفر” از طریق توسعه “انرژی سبز” افزایش دهیم.

به گفته وی، دولت تاجیکستان استراتژی ملی سازگاری با تغییرات اقلیمی (۲۰۳۰) و تعدادی سند دیگر را تصویب کرده است.

رئیس جمهور گفت: سهم تاجیکستان در میزان انتشار گازهای گلخانه ای بسیار ناچیز است و در این رتبه بندی کشور ما در جایگاه ۱۳۰ قرار دارد، یعنی به دلیل کم بودن میزان انتشار گازهای گلخانه ای، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.

رحمان تصریح کرد:  بیش از ۹۸ درصد برق در تاجیکستان از منابع تجدیدپذیر یعنی انرژی سبز به ویژه برق آبی تامین می شود و بر اساس این شاخص این کشور در رتبه ششم جهان قرار دارد.  

رئیس سازمان محیط زیست تاجیکستان پیشتر نیز در چارچوب نهمین کنفرانس وزیران محیط زیست در قبرس، خواستار حمایت جامعه بین المللی برای نامگذاری سال ۲۰۲۵ به عنوان سال بین المللی حفاظت از یخچال های طبیعی شده بود.
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا