ادعای اوکراین درباره رسیدن به “نقطه عطف” در جنگ با روسیه

معاون نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه “دستاوردهای ارضی” اخیر در نزدیکی خارکیف “نقطه عطف” در جنگ با روسیه است، گفت بدین ترتیب کی‌یف در “موضع قدرت” قرار می‌گیرد.

به گزارش نخ نیوز، اولگ استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر اوکراین روز سه‌شنبه به فرانس ۲۴ گفت که عملیات خارکیف یک “نقطه‌ عطف” است، آن هم “نه فقط در نبردی که از فوریه آغاز شده، بلکه در جنگی که از بهار ۲۰۱۴ به راه افتاده است.”  
در حالی که استفانیشینا مدعی شد که اوکراین پیشنهادات روسیه برای مذاکرات صلح را رد کرده است، روسیه می‌گوید که “حملات گسترده” را به مواضع اوکراین انجام داده است.
اوکراین طی روزهای گذشته بخش‌هایی از منطقه خارکیف را پس گرفت. کی‌یف مدعی انجام یک ضدحمله موفق شد و روسیه آن را کم‌اهمیت جلوه داد و در عوض اعلام کرد که نیروهای خود را برای “سازماندهی مجدد” و تقویت مواضع خودش در دونتسک عقب کشیده است.
معاون نخست‌وزیر اوکراین مدعی شد که مقامات روسی در روزهای پس از این ضد حمله با کی‌یف تماس گرفتند و پیشنهاد کردند در ازای آتش‌بس، در مورد شرایط صلح صحبت کنند. مسکو در مورد این ادعاها اظهار نظری نکرده است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه گفت که روسیه همچنان از مذاکره استقبال می‌کند اما هرچه عملیات نظامی این کشور ادامه یابد، صلح دشوارتر خواهد شد.
اولگ استفانیشینا گفت که پیشنهاد روسیه رد شد و اوکراین تنها پس از دستیابی به اهداف نظامی خود وارد مذاکره خواهد شد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین بارها اعلام کرده است که اهداف نظامی کی‌یف شامل بیرون راندن نیروهای روسیه از اوکراین و بازپس‌گیری جمهوری‌های دونباس و کریمه است. شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به پیوستن به روسیه رای مثبت داد.
با وجود خوش‌بینی استفانیشینا، وزارت دفاع روسیه سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی هوایی، نیروهای موشکی و توپخانه‌ای این کشور روز دوشنبه “حملات گسترده‌ای” به مواضع اوکراین انجام داده‌اند. این وزارتخانه گفت که با حمله به واحدهای اوکراینی در نزدیکی اسلاویانسک و کنستانتینوفکا در شرق اوکراین و آرتموفسک و کردیوموفکا در جمهوری خودخوانده خلق دونتسک، بمباران‌های این کشور بیش از ۸۰۰ سرباز اوکراینی و خارجی را از بین برد.
این وزارتخانه روسیه همچنین گفت که حملات بیشتر واحدهای اوکراینی را در جنوب این کشور و در نزدیکی خارکیف در شمال هدف قرار دادند، در حالی که یک سری حملات جداگانه یک انبار مهمات ۴۵۰۰۰ تنی را در نزدیکی شهر وزنسنسک در منطقه نیکولایف از بین برد و جان ۳۰۰ سرباز اوکراینی را گرفت.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x