اعتراضات عربی به خطیب روز عرفه در عربستان به دلیل قرابت با صهیونیست‌ها

تعیین فردی توسط عربستان سعودی به عنوان خطیب روز عرفه که به نظر می‌رسد ترویج دهنده عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی‌ است، واکنش‌ها و اعتراضات گسترده عربی را به همراه داشته است.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انتخاب شیخ محمد بن عبدالکریم العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام به عنوان خطیب روز عرفه در عربستان سعودی، واکنش‌های گسترده‌ای عربی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشته است.
شهروندان عرب در اعتراض به این تصمیم مقامات عربستان سعودی هشتگ “#انزلوا_العیسی_من_المنبر” (العیسی را از منبر پایین بکشید) را ترند کرده‌اند.
این هشتگ در کشورهای عربی مختلف ازجمله مصر، الجزایر، اردن و قطر ترند شده است.
منتقدان این انتخاب می‌گویند که العیسی عادی سازی روابط مردمی با رژیم صهیونیستی را ترویج می‌دهد.
معترضان عرب همچنین در این باره تصاویری از ملاقات‌های العیسی با خاخام‌های یهودی منتشر کرده و به حمایت وی از ایده واگذاری بقیع به یهودیان اشاره کرده‌اند.

این شهروندان عرب همچنین خواستار خودداری از ایستادن در پشت سر چنین فردی در نماز روز عرفه شده‌اند.
کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که انتخاب العیسی برای رهبری بزرگ‌ترین تجمع جهانی مسلمانان یک “جنایت بزرگ” است.
محمد العیسی، دبیرکل اتحادیه جهانی اسلام و وزیر سابق دادگستری عربستان خرداد ۱۳۹۹ در همایش بین‌المللی کمیته یهودی-آمریکایی خواهان بازسازی روابط یهودیان و مسلمانان شده بود.
العیسی ضمن محکوم کردن حملات علیه یهودی‌ها و موسسه‌های یهودی در جهان از سوی وارثان “تروریسم نازی”، گفت: “مسلمانان و یهودی‌ها باید برای صلح با یکدیگر همکاری کنند”.
همچنین این مسؤول عربستانی با اشاره به تاریخ روابط مثبت میان مسلمانان و یهودیان، درباره بازگشت به روابط واقعی میان این دو آیین بشارت داد.
العیسی پیش از این نیز اظهاراتی در حمایت از مساله عادی‌سازی روابط با اسرائیل داشته است، او در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در حاشیه حضورش در همایشی در پاریس گفته بود، “هرگونه اقدام خشونت‌آمیز و یا تروریسمی که بخواهد خود را پشت دین اسلام پنهان کند، هیچگونه توجیهی حتی در داخل اسرائیل ندارد”.
وی پیش از این نیز با حضور در مراسم سالگرد موسوم به “هولوکاست” برای قربانیان آن دست به دعا شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا