طرح نوسازی حمل ونقل عمومی در پایتخت کلید خورد/اتوبوس های برقی وارد ناوگان می شود؟

به گزارش خبرنگار نخ نیوز، موضوع حمل و نقل عمومی و همچنین آلودگی هوا یکی از پر چالش ترین و بزرگترین مشکلات کلانشهر تهران است که رفع این مشکلات می تواند به کیفیت زندگی در تهران کمک کند، همه ساله همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها بدلیل کمبود و ظرفیت اندک حمل و نقل عمومی بیش از ۳۰ درصد به ترافیک معمول تهران اضافه می شود اما در دوره جدید مدیریت شهری و با تاکیدات دولت سیزدهم تلاش شده که موضوع نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران نگاهی جدی شود.

گرچه در این دو سال اخیر بدلیل شیوع بیماری کرونا مدارس و دانشگاه ها بصورت آنلاین فعال بودند اما امسال با فرو نشست این ویروس دانشگاه ها و مدارس به حالت عادی بازگشته و به نظر می رسد میزان سفرهای شهروندان با حمل و نقل عمومی چندین برابر افزایش یابد.

استاندار تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت یک ضرورت است، گفت: تحقق اهداف در این زمینه نگاه حاکمیتی می‌طلبد و از توان یک نهاد خارج است.

محسن منصوری در گفت وگو با خبرنگار نخ نیوز اظهارداشت: موضوع ترافیک، آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی مورد تاکید شخص رییس جمهوری است و در این زمینه باید همه دستگاه های ملی و حاکمیتی کمک کنند.

وی افزود: اینکه شهرداری تهران متولی اصلی پایتخت است، شکی نیست اما در کلان‌شهر تهران با جمعیت حدود ۱۰ میلیون نفر باید همه دستگاه‌های متولی از جمله دولت، مجلس کمک کنند.

استاندار تهران با بیان اینکه با توسعه حمل و نقل عمومی بخشی از مشکل آلودگی هوا و ترافیک تهران رفع می شود، افزود: در سال‌های اخیر اقدامات جدی روی نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت انجام نشده که باید این اقدامات امسال اجرایی و عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: در موضوعات و مشکلات شهر تهران جلسات مختلفی در هیات دولت شکل گرفته که امیدواریم با همکاری دولت، مجلس و همچنین شهرداری و اعضای شورای شهر تهران در برنامه های مختلف شاهد توسعه حمل و نقل عمومی در تهران باشیم.

استاندار تهران با اشاره به تعیین شعار سال، تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، گفت: می توان امسال اقداماتی در زمینه برقی کردن حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و موتورسیکلت انجام شود، بخش زیادی از موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می کنند، کاربراتوری و بشدت برای شهر زیان آفرین است که باید در این خصوص اقداماتی انجام شود.
 

طرح نوسازی حمل ونقل عمومی در پایتخت کلید خورد/اتوبوس های برقی وارد ناوگان می شود؟

تحول در حوزه حمل و نقل عمومی خواهیم داشت

شهردار تهران نیز در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به خبرنگار نخ نیوز گفت: در دوره مدیریت شهری بر توسعه حمل و نقل عمومی برنامه داریم و این طرح در برنامه های کوتاه و بلند مدت اجرایی و عملیاتی می شود.

علیرضا زاکانی افزود: در همین مدت کوتاه تعداد قابل توجهی اتوبوس خریداری کردیم و توسعه مترو را نیز در برنامه داریم که یکی از هدف گذاری های اصلی احداث خط ۱۰ مترو است که این برنامه ها نیاز به زمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی موضوع توسعه و نوسازی ناوگان مترو نیز در حال اجرا است و تلاش داریم با اعتبارات ملی این مشکلات برطرف شود.

شهردار تهران یادآور شد: در این مدت کوتاه ناچار هستیم با همین ظرفیت و داشته های خود بهترین خدمات را به شهروندان ارائه کنیم اما مدیریت شهری بر تحول در حوزه حمل و نقل عمومی برنامه های جدی دارد.

جهش مناسب شهرداری تهران در توسعه حمل و نقل عمومی

به گفته وی، شهرداری تهران برنامه دارد که امسال جهش مناسبی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسیرانی همچنین مترو انجام دهد که دولت نیز تلاش می‌کند در این راستا کنار مدیریت شهری پایتخت باشد.

استاندار تهران تاکید کرد: حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت فرسوده است و این مساله برای شهر و شهروندان آزار دهنده شده است بنابراین باید نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام شود.

ورود اتوبوس های برقی در پایتخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره زمان قطعی واردات اتوبوس‌های برقی و ۲۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده وارداتی توضیحاتی ارائه کرد.

سید مجتبی شفیعی درباره واردات اتوبوس‌های برقی، توضیح داد: پروژه اتوبوس برقی پروژه متفاوتی نسبت به دوره‌های گذشته است و نخستین پروژه‌ایست که بخش خصوصی به صورت بلندمدت به آن ورود کرده و می‌خواهد ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی (گران‌ترین اتوبوس موجود در دنیا) را وارد شهر تهران کند.

وی با بیان اینکه هر دستگاه اتوبوس برقی تقریباً ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد، افزود: باتوجه به اینکه ورود اتوبوس برقی به پایتخت نخستین تجربه محسوب می‌شود، فرآیندهای امور اداری آن طولانی شده چرا که از پیش تجربه‌ای وجود نداشته است.

شفیعی درباره زمان قطعی واردات تمامی ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به پایتخت، گفت: واردات، نسبت به برنامه زمان بندی قرارداد با تأخیر کوتاهی روبرو خواهد بود اما مرحله اول که شامل چهار دستگاه اتوبوس برقی‌ست وارد کشور شده و شرکت خودروساز درحال مونتاژ این چهار دستگاه اتوبوس است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد که یک بخش خصوصی موفق شده تا ۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده دو طبقه که تولید کشور آلمان هستند را وارد کند و ۲۰۰ دستگاه دیگر هم وارد خواهد کرد.

وی در همین رابطه و در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز مجوز فعالیت اتوبوس‌ها صادر نشده، بیان کرد: ۵۰ دستگاه از ۲۵۰ دستگاه اتوبوس کارکرده وارد شده اما هنوز ترخیص نشده است.

شفیعی در ادامه عنوان کرد: جلساتی از طرف وزارت کشور، ریاست جمهوری و … برگزار شده تا به تسریع ترخیص و حل مساله کمک کنند چرا که سایر کلانشهرها هم شرایطی نظیر تهران دارند و از نظر اقتصادی و حمل و نقلی، خرید اتوبوس‌های کارکرده برایشان مقرون به صرفه‌تر از خرید اتوبوس‌های نو است.

وی تاکید کرد: تصورمان بر این بود که زودتر از این‌ها بخش خصوصی اتوبوس‌ها را ترخیص کند اما در فرآیند اداری گمرک و وزارت صنعت گیر کرده است.

تعداد اتوبوس ها کم شده است

معاون شهردار تهران همچنین درباره میزان فعال بودن اتوبوس های این کلانشهر نیز گفت: حداکثر تعداد ناوگان فعال در سال ۸۶ معادل چهار هزار و ۹۶۸ دستگاه بوده که در پایان دوره سال ۱۳۹۶ به  سه هزار و ۳۴۵ دستگاه تنزل یافته و در ابتدای دوره مدیریت شهری فعلی این تعداد به دو هزار و ۱۶۵ دستگاه رسیده است.

به گفته وی، هم اکنون تعداد ناوگان فعال در حدود دو هزار و ۳۰۰ دستگاه است.

طرح نوسازی حمل ونقل عمومی در پایتخت کلید خورد/اتوبوس های برقی وارد ناوگان می شود؟

۱۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد

همچنین مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه در این سال ها به این ناوگان کم توجهی شده به خبرنگار نخ نیوز گفت: همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها ۱۵۰ دستگاه اتوبوس نو خریداری شده و در آستانه مهرماه وارد ناوگان می شود.

بهرام نکاحی با بیان اینکه این اتوبوس ها ساخت داخل است، گفت: ۲۰ درصد هزینه خرید این اتوبوس‌ها را شهرداری و ۸۰ درصد را وزارت کشور پرداخت می‌کند و تا ابتدای مهرماه وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر می‌شود.  

به گفته وی، همچنین تا زمان بازگشایی مدارس در ابتدای مهرماه ۵۵۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل تهران بازسازی و نوسازی و به چرخه بازگردانده می‌شود.

به گزارش نخ نیوز، ناوگان تاکسیرانی با بیش از ۷۰ هزار تاکسی و همچنین مترو تهران و حومه نیز در هفت خط و بیش از ۱۴۰ ایستگاه فعال است و ضروری است با توجه به افزایش سفر ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا