احیای برجام و انتظارات مردم/مقتدی صدر و آینده سیاسی عراق/تصویب اهداف بانکداری اسلامی

مذاکرات احیای برجام/ بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران/ مقتدی صدر و آینده سیاسی عراق و… از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی نخ نیوز بود که جزییات آن در ادامه می‌آید.

به گزارش نخ نیوز، اظهارات مقامات کاخ سفید درباره نتایج مذاکرات احیای توافق هسته ای در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.
پایگاه خبری –تحلیلی آکسیوس در گزارشی به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی نوشته است که مقامات کاخ سفید در روزهای اخیر به صهیونیست‌ها اطمینان داده‌اند که در مذاکرات برجامی هیچ امتیاز جدیدی به ایران داده نشده است و حصول توافق هم قریب‌الوقوع نیست.
تحلیل رضا نصری کارشناس ارشد روابط بین الملل از انتظارات مردمی از احیای برجام هم از خبرهای  مورد توجه مخاطبان بود.
وی با بیان این که انتظار مردم از تاثیرات توافق احتمالی احیای برجام “عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان” است، تاکید کرد: بازیگران سیاست داخلی باید بدانند که امروز در مقابل «برجام» یک رقیب جدید به اسم «پیمان‌های ابراهیم» سبز شده و اگر این بار اجازه ندهند «برجام» سکو و محور مدیریت کاهش تنش با غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس شود، این «پیمان ابراهیم» خواهد بود که به نظام نوین منطقه شکل خواهد داد.
 دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.
نفع اقتصادی کشور باید مهمترین نکته مذاکرات باشد
آیا برجام به‌طور تمام و کمال منافع اقتصادی ما را تامین می‌کند؟
آینده توافق باید شفاف باشد
جریان اصلاحات هیچ‌گاه به مذاکرات به عنوان یک موضوع جناحی نگاه نکرده‌ است
***
در سی و ششمین اجلاس سالانه رؤسای آموزش و پرورش، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی چرخه سوخت هسته‌ای را یک چرخه قدرت ساز دانست و با بیان این که انرژی اتمی ربطی به بمب ندارد، خاطر نشان کرد که بمب را می‌گویند تا اجازه دسترسی به این فناوری را پیدا نکنیم.
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی هم گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران مورد رسیدگی قرار گرفت و نمایندگان اهداف این طرح را تصویب کردند. همچنین با تصویب ماده ۳ این طرح از سوی نمایندگان مقرر شد که  بانک مرکزی مسئول استقرار بانکداری اسلامی و برقراری مناسبات عادلانه در بخش پولی و بانکی کشور باشد.
امروز همچنین هفدهمین اجلاس روز جهانی مسجد در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور رئیس جمهور برگزار شد.
سیدابراهیم رئیسی در بخشی از این اجلاس با بیان اینکه با رویکرد عزتمندانه دولت مردمی، بخش قابل توجهی از مطالبات خود از برخی کشورها را دریافت کرده‌ایم، تصریح کرد: در هیچ نشست و مذاکراتی از حقوق ملت کوتاه نخواهیم آمد، دولت تلاش برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات را با قوت ادامه خواهد داد. ما زندگی مردم را به هیچ عامل بیرونی گره نخواهیم زد و مجدانه پیگیر رفع مشکلات کشور و مردم خواهیم بود.
همچنین در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد،  مشوق‌هایی برای حفظ و توسعه اشتغال در کشور تصویب شد.
تحلیل یک کارشناس مسائل عراق درباره برنامه مقتدی صدر برای آینده سیاسی خود و عراق هم از جمله خبرهای مورد توجه مخاطبان بود.
سید علی موسوی خلخالی معتقد است که مقتدی صدر خود را در قامت رهبری می‌بیند که باید کل عراق را زیر نگین خود داشته باشد و می گوید: مقتدی صدر برای رسیدن به این هدف هیچ مانعی را تحمل نمی کند و حاضر به هیچ گونه مصالحه ای هم نیست. برای رسیدن به این هدف از هرگونه احساسات جاری در کشور نهایت استفاده را هم می برد. مثلا اگر ببیند فضای ضد ایرانی خریدار دارد، چندان مانعی نمی بیند از این احساسات برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری کند. همان طور که در روزگاری نه چندان دور از احساسات ضد آمریکایی عراقی‌ها نهایت استفاده را برد، او سودای تسلط کامل سیاسی و اجتماعی بر عراق دارد و برای رسیدن به این هدف از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود.
انتقاد رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از وجود شرایط برای قاچاق حیوانات به داخل کشور هم از پربازدیدهای بامداد امروز بود.
سمیه رفیعی با اشاره به اینکه موضوع قاچاق حیات وحش به داخل کشور به شدت رها شده است، گفت: در جنگل‌های هیرکانی شاهد حضور راکون و میمون رزوس هستیم و اگر به یافت آباد یا بازار آزادگان تهران مراجعه کنید انواع حیوانات غیرمتعارف از مار پایتون گرفته تا شیر هندی می‌توان خریداری کرد که این وضعیت مناسب نیست.
وی با بیان اینکه «کلاً هیچ قاعده و قانون خاصی برای نگهداری حیوانات غیرمتعارف در منازل وجود ندارد»، اظهار کرد: این اقدامات حاصل تفکرات سرمایه‌داری و پیروی از مد و ژست پولداری و این قبیل موضوعات است و با آن نیز مخالف هستیم. پیشنهاد ما این است که سه قوه با یکدیگر سر یک میز بنشینند و بلاخره این مسئله را یک‌بار برای همیشه حل کنند؛
* گزارش کامل نخ نیوز از جلسه علنی امروز (یکشنبه) سی ام مرداد ماه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x