رئیس جمهوری اسلوونی: غرب با عدم واکنش مناسب به الحاق کریمه، مرتکب اشتباه شد

رئیس جمهوری اسلوونی گفت، غرب با عدم واکنشی مناسب در قبال شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش نخ نیوز، بروت پاهور، رئیس جمهوری اسلوونی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آناتولی و در جریان سفری رسمی به آنکارا گفت: جنگ در اوکراین مسئولیت سنگینی بر دوش ما گذاشته اما ما همبستگی داریم و بایستی تا زمان دستیابی به صلح به همین منوال ادامه دهیم.
وی ادامه داد: بسته تحریمی پس از الحاق شبه جزیره کریمه جدی و شدید نبود. غرب نمی‌خواست آن اشتباه را پس از آغاز جنگ روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه تکرار کند و بسته‌ای قوی از تحریم‌ها را تصویب کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با دیدن این همبستگی شگفت زده شد. انتظار نداشتم که پوتین به اوکراین حمله کند به همین خاطر شگفت زده و ناامید شدم. ناامید شدم چون به عنوان رئیس جمهوری دولت اسلوونی به روابط قوی و خوبی که با روسیه و پوتین دارم، حساب باز کرده بودم.
پاهور همچنین گفت: اوکراین را نباید در جنگ با روسیه تنها گذاشت و غرب باید هرآنچه از دستش بر می‌آید برای تضمین صلح انجام دهد. در حال حاضر البته من هیچ احتمالی برای برقراری صلح نمی‌بینم. اما امیدوارم در آینده‌ای نزدیک این اتفاق بیفتد.
رئیس جمهوری اسلوونی همچنین تاکید کرد که خواسته سیاسی اوکراین، دولت و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور باید پیگیری شود.
برخی از کشورها تحت فشار مستقیم روسیه هستند
رئیس جمهوری اسلوونی افزود، تلاش کرده است تا توجه همتایانش در اتحادیه اروپا و ناتو را به سمت غرب بالکان معطوف کند و گفت: پیش از جنگ اوکراین یکسری اشتباهات قدیمی وجود داشته است. اما با بروز این جنگ یک مشکل دیگر هم به وجود آمد و برخی از کشورها تحت فشار مستقیم از سوی روسیه قرار گرفته‌اند.
وی مدعی شد، صربستان که در روند عضویت به اتحادیه اروپا قرار دارد تحت فشار زیادی است مبنی بر اینکه تحریم‌های ناتو و اتحادیه اروپا را علیه روسیه محقق کند یا خیر. روند الحاق به اتحادیه اروپا برای کشورهای غرب بالکان بایستی تسریع یابد.
رئیس جمهوری اسلوونی در ادامه مصاحبه خود گفت: پاسخ درست به مشکل ناشی از پیامدهای جنگ در اوکراین تسریع روند الحاق و گسترش اتحادیه اروپا و ناتو برای کشورهای غرب بالکان است. در این راستا، فکر می‌کنم هر کشوری من جمله صربستان باید به این سوال پاسخ دهد که برخی کشورها دوست دارند کجا باشند. بسیار امیدوارم که هر کشوری از جمله صربستان، در نهایت در کنار غرب باشد.
رئیس جمهوری اسلوونی همچنین خاطرنشان کرد که تنش‌های اخیر بین کوزوو و صربستان اواخر ژوئیه و پیش از اجرای برنامه‌ریزی شده قانون جدیدی توسط پریشتینا تشدید شد که به موجب آن همه افراد، از جمله صرب‌های ساکن کوزوو، باید کارت شناسایی و پلاک کوزوو را داشته باشند.
پاهور همچنین گفت، مشکلات را فقط می‌توان در یک بازه طولانی مدت به واسطه تسریع در روند گسترش ناتو و اتحادیه اروپا حل و فصل کرد.
اگر ناتو صبر کند، غرب بالکان تحت تاثیر روسیه قرار می‌گیرند
رئیس جمهوری اسلوونی افزود: بوسنی و هرزگوین بایستی کشور بعدی باشد که برای عضویت در ناتو از آن دعوت می‌شود. به نظر من اگر بوسنی یک روز به عضویت ناتو در آید، این مساله به صورت تاثیرگذاری پویایی رویدادها در غرب بالکان را تغییر می‌دهد.
پاهور افزود، به سختی تلاش می‌کند تا وضعیت کاندیداتوری اتحادیه اروپا را به بوسنی و هرزگوین پیش از پایان سال جاری میلادی و بدون هیچ پیش شرطی بدهد.
وی همچنین بر اهمیت تداوم روند عضویت آلبانی و مقدونیه شمالی در اتحادیه اروپا تاکید کرد و افزود: غرب بالکان هم فرصت و هم مشکلاتی دارد. مایلم اعلام کنم که آنچه که اتحادیه اروپا و ناتو انجام می‌دهند، چقدر مهم است. اگر آنها برای این تحولات صبر کنند، کشورهای غرب بالکان در معرض روسیه و تحت تاثیر این کشور قرار می‌گیرند و این مساله می‌تواند مشکل ساز باشد.
اینکه ترکیه عضوی از ناتو است، خیلی خوب است
رئیس جمهوری اسلوونی همچنین با اشاره به “اهمیت استراتژیک ترکیه” افزود، توافق عضویت استراتژیک که بین اسلوونی و ترکیه در ۲۰۱۱ امضا شد، نشان دهنده اهمیت دو کشور برای یکدیگر است. فکر می‌کنم اینکه روند مذاکرات بین بروکسل و آنکارا درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا وجود دارد، خوب است.
رئیس جمهوری اسلوونی ادامه داد: این روند اگرچه کند و آهسته است اما مهم است که ترکیه را تا حد امکان نزدیک خود نگه داریم. همچنین از آنکارا بابت اقدامات بی دریغش در قبال میانجی‌گری بین روسیه و اوکراین و همزمان با ادامه جنگ قدردانی می‌کنم.
پاهور افزود: طرفدار روابط عالی بین بروکسل و آنکارا هستم. ترکیه از نظر ژئوپلیتیک بسیار مهم است و از اینکه عضو ناتو است، فکر می‌کنم این خیلی مهم است.
رئیس جمهوری اسلوونی ادامه داد، تفاهم‌نامه سه جانبه بین ترکیه، سوئد و فنلاند در جریان نشست ناتو در مادرید، اسپانیا در ژوئن ۲۰۲۲ برای الحاق این دو کشور اروپایی به ائتلاف ناتو برای آینده این ائتلاف نظامی بسیار مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا