اختلافات اسرائیلی‌ها درباره ازسرگیری تماس‌ها با تشکیلات خودگردان فلسطین

با نزدیک شدن زمان سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه و تمایل دولت اسرائیل به رهبری یائیر لاپید، نخست وزیر جدید این رژیم برای در پیش گرفتن سیاستی متفاوت با سیاست دولت قبلی تماس‌های سیاسی رژیم صهیونیستی و فلسطین افزایش یافته است.

به گزارش نخ نیوز، به نقل از سایت عربی۲۱، دولت نفتالی بنت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس آن محمود عباس را به صورت رسمی تحریم کرده بود اما یائیر لاپید، نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی سیاست متفاوتی را در پیش گرفته است و با عباس تماس برقرار کرد. همچنین جدعون ساعر، رئیس حزب “امید نو” به بنی گانتس، رئیس حزب آبی سفید پیوسته که به تماس‌هایش با رام‌الله ادامه می‌دهد.
این تحولات خشم محافل راست گرای اسرائیل را برانگیخته است. شمریت مئیر، مشاور سیاسی سابق نفتالی بنت تأکید کرد که هرگونه دیداری میان بنت و عباس به معنای ورود به مذاکرات سیاسی است که در نهایت هدف آن تشکیل کشور فلسطین است. هرچند که یک سال کامل از زمان تعیین بنت به عنوان نخست وزیر هیچ گونه تماسی با محمود عباس صورت نگرفته بود.
الیشع بن کیمون، خبرنگار امور کرانه باختری در مقاله‌ای برای روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: تماس لاپید با عباس به معنای ادامه همکاری دوجانبه و بازگشت عباس به نقش خود است با اینکه این تماس بخشی از درخواست‌های آمریکا قبل از سفر بایدن است. احتمالا لاپید به درآمدهایی دست یابد که به او در کمپین انتخاباتی‌اش کمک کند.
وی افزود: تماس لاپید با عباس به او کمک می‌کند تا بر رقبایش به ویژه در عرصه سیاسی پیروز شود به ویژه اینکه لاپید در طول چند سال گذشته به حواله کردن اموال به تشکیلات خودگردان فلسطین عادت کرده است.
راست گرایان اسرائیلی از تماس لاپید با عباس برای تحریک مردم علیه او بهره‌برداری می‌کنند و این را بخشی از کمپین انتخاباتی او می‌دانند هرچند که عباس همچنان در عرصه بین المللی علیه اسرائیل فعالیت می‌کند و نمایندگانش را برای پیشبرد تحقیقات در دیوان کیفری بین المللی در لاهه به این دادگاه می‌فرستد و از اسرائیل درباره پرونده ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی انتقاد کرده است. اما برخی از راست گرایان اسرائیلی نیز معتقدند که تشکیلات خودگردان فلسطین از طریق همکاری در پرونده‌های امنیتی کمک‌های حیاتی به اسرائیل می‌کند و این یک مسئله بسیار مهم و ضروری برای اسرائیل است.
درست است که تماس‌های سیاسی لاپید و عباس خشم دشمنان لاپید را برمی‌انگیزد اما در عین حال به کاهش درگیری میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها کمک می‌کند و اسرائیل می‌تواند این هماهنگی امنیتی را حفظ کند. اما راست‌گرایان اسرائیلی می‌خواهند این هماهنگی به نمایندگان ارتش و شاباک محول شود نه سیاستمداران به این دلیل که برگزاری تماس‌های سیاسی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها احتمالا بهای سنگینی دارد.
همچنین قرار است این موضوع در دستورکار احزاب رقیب اسرائیلی در دور پنجم انتخابات در نوامبر از طریق افزایش تماس‌های سیاسی یا افزایش سطح هماهنگی امنیتی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا