پرطرفدارترین سایت ساز ها در ایران بر اساس تعداد سایت فعال

پرطرفدارترین سایت ساز ها در ایران بر اساس تعداد سایت فعال

امروزه وب سایت‌ها نقش پررنگی در موفقیت کسب و کارها ایفا می‌کنند. تقریبا اکثرا فرآیندها و خدماتی که مجموعه‌ها ارائه می‌دهند از طریق وب سایت شان به مخاطب پرزنت و ارائه می‌شوند.

بنابراین، طراحی زیبا و کاربردی سایت و عملکرد درست و بی‌عیب و نقص آن،  اهمیت زیادی خواهد شد.

استفاده از سایت سازها، به دلیل استفاده راحت و هزینه تمام شده به‌صرفه، یکی از بهترین و بهینه ترین روش‌های ساخت سایت می‌باشد.  در این مقاله قصد داریم پرطرفدار ترین سایت‌ ساز های مورد استفاده در ایران را با هم بررسی کنیم و نقات قوت و ضعف هر کدام از آنها را برای شما بازگو کنیم. رتبه بندی بر اساس تعداد سایت فعال در ایران بر اساس اطلاعات سایت builtwith.com انجام شده است.

وردپرس

سایت ساز Wordpress را می‌توان ریش سفید تمام CMS ها دانست. استارت این پروژه از سال ۲۰۰۳ توسط دو برنامه نویس به نام Matt  و  Mikeخورده شد و در سال ۲۰۰۴ بعنوان یک نرم افزار مدیریت وبلاگ عرضه شد. وردپرس بصورت یک پروژه متن باز (open source) در اینترنت منتشر شد. به همین دلیل برنامه نویسان و توسعه دهندگان زیادی از گذشته تا کنون به نوشتن افزونه‌ها و قالب‌های مختلف و اضافه کردن امکانات جدید به این سیستم وبلاگ دهی پرداختند.

در حال حاضر حدود یک سوم سایت‌های دنیا با استفاده از این سایت ساز ساخته شدند و در ایران هم به دلیل رایگان بودن طرفداران زیادی دارد.

بطور کلی وردپرس برای راه اندازی سایت‌های کوچک و وبلاگها گزینه مناسبی میباشد.

البته اپن سورس بودن این سیستم در عین حالی که امکان توسعه به همه کاربران میدهد، باعث شده تا از نظر امنیتی، وردپرس جزو ناامن ترین و آسیب پذیرترین CMS ها باشد.

مزایا:

استفاده رایگان

قالب‌ها و افزونه‌های متنوع

معایب:

سرعت بارگذاری پایین

امنیت پایین به دلیل اپن سورس بودن

وردپرس

جوملا

جوملا هم به مانند وردپرس یکی از سرویس دهندگان با سابقه و قدیمی. جوملا با زبان PHP نوشته شده و قالبها و ماژول‌های  زیادی برای راه اندازی سایت‌های مختلف دارد. هر چند تعداد قالب ها و گستردگی جامعه کاربری کمتری نسبت به وردپرس دارد اما همچنان سایت های زیادی هستند که از گذشته تا کنون بر بستر این CMS فعال هستند. جوملا نیز یک نرم افزار اپن سورس می‌باشد و تمام مزایا و معایبی که برای وردپرس به آن اشاره کردیم، در خصوص جوملا نیز صدق می‌کند.

این سی‌ام‌اس از سال ۲۰۰۵ فعالیت دارد و تا امروز چهار ورژن از آن منتشر شده و در سطح جهانی بیشتر از ۹۰ میلیون کاربر دارد. البته رابط کاربری و نحوه استفاده از جوملا نسبت به وردپرس اندکی پیچیده تر میباشد و یادگیری آن نیاز به کمی مطالعه و آموزش دارد.

مزایا:

استفاده رایگان

امکانات گسترده

معایب:

جامعه کاربری محدود نسبت به وردپرس

امنیت پایین به دلیل اپن سورس بودن

سایت ساز وبزی

وبزی یک سیستم کاملا درگ‌ اند دراپ با قابلیت شخصی سازی و طراحی صفر تا صد است. این سایت ساز که از سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرده، در مدت زمان نه چندان زیادی به یکی از شناخته شده ترین و محبوب ترین سیستم‌های طراحی سایت در بین کاربران بدل شده و در حال حاضر سومین سایت ساز پرطرفدار در ایران است. این CMS محصول یک شرکت دانش بیان ایرانی است و کاملا بر اساس نیاز کاربر داخل ایران با در نظر گرفتن شرایط مختلف توسعه پیدا کرده است. طراحی و راه اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی با وبزی بسیار لذت بخش خواهد بود چرا که شما برای انجام آن نیاز به هیچگونه دانش فنی و تخصصی ندارید و تنها با چند کلیک می‌توانید وب سایت خود را آماده کنید. قالب‌های متنوع برای کسب و کارهای مختلف، رابط کاربری یوزر فرِندلی، امکانات گسترده و پشتیبانی آنلاین و سریع از جمله امکاناتی هستند که فرآیند طراحی ومدیریت سایت را برای شما یک تجربه دلپذیر خواهند کرد.

میتوانید آموزش ساخت سایت با وبزی را در وبلاگ وبزی بخوانید.

تفاوت مهمی که بین این سرویس دهنده و سایر سرویس‌های معرفی شده در این مقاله وجود دارد، ساختار این سایت ساز میباشد. شما برای استفاده از وبزی نیاز به خرید هاست بصورت مجزا و نصب و پیکربندی فنی نرم افزار روی سرور میزبانی خود، ندارید و این مراحل بصورت خودکار و به لحظه توسط وبزی در اختیار شما قرار می‌گیرد. مزیت استفاده از این روش این است که همواره خیالتان از بابت مشکلات فنی یا امنیتی سایت راحت است چرا که همراهی یک تیم حرفه‌ای را در کنار خودتان دارید و در شرایطی که نیاز به کمک داشتید، می‌توانید روی آنها حساب کنید.

مزایا:

راحتی و استفاده آسان

امکانات و قابلیت‌های گسترده و یکپارچه

پشتیبانی سریع و پاسخگو

معایب:

اپن سورس نبودن

دروپال

حدود ۲٪ از سایت های دنیا با استفاده از دروپال ساخته شده اند. این سایت ساز  بیشتر برای راه اندازی وب سایت سازمان ها بکار برده میشود و امکانات و ماژول های مناسبی برای راه اندازی چنین سایت‌هایی در اختیار شما قرار میدهد. البته برای استفاده از آن نیاز است در کنار خود یک برنامه نویس وب استخدام کنید. چرا که استفاده از آن نیازمند دانش فنی و برنامه نویسی می‌باشد.

دروپال بعد از وردپرس، جوملا و وبزی، چهارمین CMS پر استفاده در ایران میباشد.

مزایا:

امکان استفاده بصورت رایگان

قالب ها و ماژول‌های رایگان

معایب:

امنیت پایین به دلیل اپن سورس بودن

نیازمند دانش فنی برای استفاده

دات نت نیوک

آخرین cms ای که در این مقاله به معرفی آن میپردازیم، DNN یا DotNetNuke است.  ممکن است که نام آن را نسبت به سایر موارد کمتر شنیده باشید، اما قابلیت‌های سفارشی سازی بسیار خوبی دارد و در بحث امنیت هم، با لایه بندی و ایجاد سطح دسترسی و عدم نیاز به برنامه های جانبی، تا حدودی نسبت به وردپرس در شرایط بهتری قراردارد. یک تفاوت دیگر DNN با سایر cms ها، ویندوزی بودن آن است.  دات نت نیوک از تکنولوژی‌های .Net ، MS-SQL و Postgres استفاده میکند در صورتی که بقیه CMS ها با تکنولوژی PHP نوشته شده اند.

نتیجه گیری

انتخاب سایت ساز درست برای شما کاملا بسته به شرایط کاری و نوع نیازتان دارد. اما بطور کلی باید بگوییم که سیستم‌های رایگانی چون وردپرس نیازمند صرف وقت و هزینه نگهداری بیشتری در دراز مدت هستند و بهتر است در پروسه راه اندازی و پشتیبانی سایتتان حتما از یک متخصص یا تیم فنی کمک بگیرید تا در زمان ایجاد چالش ها و مشکلات احتمالی، کسب و کارتان به مشکل نخورد.

از طرفی سیستمی مثل وبزی بواسطه سهولت استفاده و پشتیبانی فنی و امنیتی خیال شما را بطور کامل از بروز چنین مسائلی راحت میکند.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا