دانه های روغنی در چهار هزار و ۶۰۳ هکتار از اراضی استان همدان کشت می‌شود

«علی بایگانه» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار نخ نیوز با اشاره به اینکه از این سطح زیر کشت هزار و ۲۵۰ هکتار به کشت کلزا اختصاص دارد، اظهار داشت: از ابتدای تیرماه برداشت کلزا در اراضی زارعی استان همدان آغاز شده و تاکنون ۵۲۰ تن خریداری و پیش بینی می شود که تا پایان تیرماه حدود ۲ هزار تن محصول کلزا خریداری شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت خرید محصول کلزا ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که در استان همدان کارخانه روغن کشی خزل نهاوند در حال خریداری محصول است.                                             

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به دیگر دانه های روغنی کشت شده در استان، گفت: در سال زراعی جاری ۱۷۸ هکتار کاملینا در استان کشت شده و به رغم مشکلات خشکسالی تا کنون ۱۱ تن دانه تحویل مراکز خرید شده است.

بایگانه با بیان اینکه سه هزار و ۱۷۵ هکتار نیز محصول گلرنگ در استان همدان کشت شده است، افزود: کشت این محصول در تناوب اراضی دیم یکی از اهداف مهم در زمینه افزایش خوداتکایی در دانه های روغنی است و استان همدان از استان های پیشرو در کشت گلرنگ و دارای بیشترین سطح زیر کشت دیم این محصول در کشور است.

وی شروع برداشت گلرنگ را از اواخر تیرماه عنوان کرد و گفت که از سطح زیر کشت این محصول در استان همدان حدود ۹۰۰ تن محصول برداشت شود.

برداشت بیش از هفت هزار تن آلبالو از باغ‌های استان همدان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه با اشاره به برداشت حدود هفت هزار تن آلبالو از باغ‌های استان، گفت: کار برداشت آلبالو از باغ‌های استان  آغاز شده است.

«حجت الله شهبازی» اظهار داشت: میانگین برداشت آلبالو از هر هکتار باغ در استان همدان ۶ هزار کیلوگرم است و پیش بینی می‌شود میزان تولید آلبالوی استان همدان به بیش از هفت هزار تن برسد.

وی سطح باغات آلبالو در استان همدان را هزار و ۳۰۴ هکتار عنوان کرد و افزود: از این مقدار باغ آلبالو در استان همدان، هزار و ۱۲۳ هکتار باغات بارور و ۱۷۲ هکتار غیربارور است.

پیش‌بینی برداشت ۴۵۰ تن زردآلو از باغات شهرستان بهار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز از پیش‌بینی برداشت ۴۵۰ تن زردآلو از باغات این شهرستان خبر داد و افزود: برداشت این محصول از ۷۰ هکتار باغات بارور این شهرستان آغاز شده است.

«عبدالحسین اکبری» با بیان اینکه از پنج هزار و ۷۰۰ هکتار باغات این شهرستان حدود ۷۷ هکتار به کشت زردآلو اختصاص دارد، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۴۵۰ تن زردآلو در شهرستان بهار برداشت شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد ارقام زردآلوی شهرستان بهار از نوع محلی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال زردآلوکاران با سرمازدگی زیادی مواجه نشدند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار با اشاره به اینکه ۴۰ درصد محصول زردآلوی بهار به استان‌های همجوار صادر می‌شود، گفت: فقدان صنایع تبدیلی در این شهرستان موجب شده محصولات به‌طور تازه‌خوری به بازار عرضه و فرآوری به شکل سنتی انجام می‌شود لذا کاشت ارقام مقاوم به آفات و بیماری‌ها منجر به افزایش عملکرد این محصول می‌شود.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا