اتحادیه اروپا از روسیه خواست به تعهدات بین‌المللی خود در اوکراین احترام بگذارد

به گزارش بامداد شنبه نخ نیوز و به نقل از ایرنا، در این بیانیه آمده است: جنگ تجاوز کارانه روسیه علیه اوکراین قوانین بین‌المللی را به شدت نقض کرده و تلفات جانی و صدمات زیادی به غیرنظامیان وارد می‌کند. 

در بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین ادعا شده است که “روسیه به مردم غیرنظامی و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مدارس و پناهگاه‌ها حمله می‌کند. این جنایات جنگی باید فورا متوقف شود.‌”

به گزارش ایرنا، دادگاه لاهه چهارشنبه گذشته از روسیه خواست تا درگیری‌ها در اوکراین را متوقف کرده و اقدامات درخواستی کی‌یف را بپذیرد.

پس از انتشار این خبر، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در توئیتی نوشت: اوکراین در پرونده خود علیه روسیه در دیوان بین‌المللی دادگستری به پیروزی کامل دست یافت. این دستور طبق قوانین بین‌المللی لازم‌الاجراست.

روسیه باید فوراً این دستور را رعایت کند. نادیده گرفتن این دستور، روسیه را بیش از پیش منزوی خواهد ساخت. 

کشورهای غربی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا روسیه را متهم به ارتکاب جنایت جنگی به دلیل حمله به غیر نظامیان و زیرساخت‌های غیر نظامی اوکراین می‌کنند، اتهاماتی که روسیه آن‌ها را نپذیرفته است. 

در همین حال ماتیلدا بوگنر رئیس تیم حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین روز جمعه گفت که ناظران اطلاعات بیشتری در مورد گورهای دسته جمعی در شهر بندری محاصره شده ماریوپل از جمله کشف یک گور با ۲۰۰ جسد، دریافت کرده‌اند. 

دفتر حقوق بشر سازمان ملل گزارش کرده است که از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، یک هزار و ۸۱ غیر نظامی در اوکراین کشته شده‌اند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

0 0 رای
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x