حمایت قاطع بانک مرکزی از دانش‌بنیان‌ها

به گزارش نخنیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی با اشاره به سخنان و تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت اجتناب از پولپاشی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره کردند، پولپاشی مشکلی را حل نمی‌کند و این نکته کاملاً صحیح است. برای مثال اگر تولیدی بدون توجیه اقتصادی باشد، هر میزان پول به آن واحد تعلق گیرد، همچنان خروجی آن بهینه نخواهد بود. لذا تولیدی که بازده و صرفه اقتصادی نداشته باشد و از فناوری مناسب و دانش بنیان لازم بهره‌مند نباشد، طبیعتاً هرچه پول‌پاشی برایش صورت گیرد در نهایت به هدف لازم نخواهد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه عوامل بسیاری در تولید نقش  ایفا می کنند، تصریح کرد: این نگاه که مشکل تولید تنها با پول‌پاشی و تزریق پول برطرف می‌شود صحیح نیست و فرمایش مقام معظم رهبری در راستای تبیین این مسأله است که فقط با تزریق پول نمی‌توان تولید را به حرکت درآورد. از این رو ضروری است به توجیه اقتصادی تولید نیز توجه لازم را داشت. 

وی افزود: البته در همان حال باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که با تخصیص اعتبارات هدفمند نیز می‌توان موجبات رونق تولید را فراهم کرد. در توضیح این نکته باید بگویم ما از سال گذشته مقوله تأمین مالی زنجیره تولید را آغاز کردیم تا به این واسطه از ابزارهای اعتباری برای به حرکت درآوردن تولید استفاده شود و این مقوله امسال نیز با قدرت پی‌گرفته خواهد شد. 

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کارهایی که بانک‌ها می‌توانند در سیاست اعتباری خود در نظر داشته باشند توجه به دو مقوله اعتبار و ضمانت است، عنوان کرد: این امر بدین معناست که لزومی ندارد حتماً پول به تولید تخصیص دهیم بلکه در این زمینه نقش ضمانت نیز می تواند نقش بسیار مهمی را ایفا کند. 

صالح آبادی افزود: در توضیح این امر، مثالی را بیان می‌کنم. برای نمونه زمانی که شرکت تولیدی به پول احتیاج دارد، به دنبال آن است که با مراجعه به بانک پولی را دریافت و به نهاد بالادستی خود پرداخت کند. به عنوان مثال فرض کنید که یک شرکت خودروساز به دنبال آن است که از طریق مراجعه به بانک، سرمایه در گردش دریافت کند و آن را به شرکت فولادی برای دریافت مواد مورد نیاز تولید خودرو پرداخت کند؛ حال به جای دریافت پول از بانک این شرکت خودروساز می‌تواند به بانک مراجعه کند و به جای اینکه پولی را به شرکت دیگر ارائه دهد، تضامین لازم را نزد بانک بگذارد و اوراقی را در اختیار بگیرد و به تولیدکننده یا همان شرکت دیگر ارائه کند؛ پس از آن شرکت دیگر نیز مجدد این اوراق را به شرکت دیگری که مواد مورد نیازش را تأمین می‌کند، ارائه کند. 

رئیس‌کل بانک‌مرکزی یادآور شد: لذا به جای چرخش پول میان تولیدکنندگان، اوراق در میان آنها به چرخش می‌افتد و البته این اوراق مورد تضمین بانک‌هاست و در صورتی که یکی از حلقه های تولید نیاز به نقدینگی پیدا کند، می‌تواند این اوراق را در بازار سرمایه یا نزد یک بانک تنزیل کند و پولش را دریافت کند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی می‌توان با پول کمتر تولید را به حرکت درآورد. لذا می‌توان از این قبیل اوراق در راستای زنجیره تولید استفاده کرد و با منابع مالی کمتر، چرخه تولید را به حرکت درآورد. 

صالح آبادی با اشاره به حمایت‌های بانک‌ی از حوزه دانش‌بنیان‌ها در سال گذشته عنوان کرد: در ده ماهه بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص داده شده بود که نسبت به سال قبل از آن، بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و حدود ۱۲۰۰ شرکت دانش بنیان توانستند از منابع مالی بانکها استفاده کنند. 

رئیس‌کل بانک‌مرکزی تصریح کرد: امسال نیز ما همچنان حمایت خود را از شرکت های دانش بنیان در دستور کار داریم و نظام بانکی را به ادامه این مسیر تشویق می کنیم. 

وی محصلات دانش‌بنیان را با کیفیت خواند و گفت: اهمیت این حوزه از آنجا نشأت می گیرد که محصول دانش‌بنیان، از کیفیت مطلوب و قیمت رقابتی برخوردار است. بنابراین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و باتوجه به نقشی که تولیدات دانش بنیان در اقتصاد ملی دارند، در نظر داریم که به طور جدی از این حوزه حمایت کنیم.

 کنترل رشد نقدینگی نقش مهمی در حفظ ارزش پول ملی دارد 

رئیس کل بانک مرکزی ثبات و آرامش در بازار ارز را امری بسیار مهم و موثر در حفظ ارزش پول ملی دانست و تصریح کرد: ثبات در بازار یکی از این عوامل است و البته از سوی دیگر وضعیت پایه پولی و نقدینگی در کشور نیز برای حفظ ارزش پول ملی حائز اهمیت است. لذا ضروری است نقدینگی متناسب با وضعیت اقتصادی باشد چراکه کنترل رشد نقدینگی در حفظ ارزش پول ملی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی افزود: این امر از موضوعاتی است که از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز آن را پیگیری خواهیم کرد. در مبحث تناسب حجم نقدینگی با اقتصاد کشور باید تأکید کنم که این بخش به انضباط مالی دولت و ارتباطش با نظام بانکی بازمی‌گردد و البته بخشی دیگر نیز به ارتباط بانک مرکزی و بانکها مرتبط است.

رئیس شورای پول و اعتبار یکی از اصلاحات جدی که در سال جاری پیگیری خواهد شد را اصلاح رابطه بانک مرکزی با دولت خواند و گفت: علاوه بر این ارتباط بانک مرکزی با بانکها نیز نیازمند اصلاح است، لذا ضروری است بانکها انضباط لازم را رعایت کنند و بر همین اساس دریافت وجه و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی به عنوان آخرین راهکار مدنظر یک بانک باشد. لذا بانکها باید تعادل در نقدینگی خود را در نظر داشته باشند و برای این مهم نیز برنامه های مفصلی داریم که در سال جاری اجرایی خواهد شد و امید است با اجرایی شدن برنامه‌های مذکور، آرامش بیشتری در اقتصاد کشور حاکم شود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا