ای‌ام‌دی پس از ماه‌ها تأخیر، پردازنده‌های Threadripper 5000 Pro را عرضه کرد

ای‌ام‌دی پس از دو سال از پلتفرم دسکتاپی رده‌بالای خود با نام Threadripper 5000 Pro و با معماری مشابهی با پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ رونمایی کرد.

اولین نسل پردازنده‌های مخصوص ورک‌استیشن ای‌ام‌دی تردریپر پرو (Threadripper Pro) نام دارند؛ این پردازنده‌ها مخصوص سیستم‌های آماده تولید می‌شوند و مادربرد مخصوص مصرف‌کننده‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

ای‌ام‌دی نیمه‌ی اسفند ۱۴۰۰ ضمن تأیید نزدیک بودن زمان عرضه‌ی این پردازنده‌های دسکتاپی، اعلام کرد که سری تردریپر پرو ۵۰۰۰ در مدل عرضه خواهند شد و مدل ۵۹۹۵WX با ۶۴ هسته و ۱۲۸ رشته، پردازنده‌ی پرچم‌دار این سری شناخته می‌شود.

تمام پردازنده‌ها فرکانس بوستی یکسان و برابر با ۴٫۵ گیگاهرتز دارند؛ اما فرکانس پایه در آن‌ها متفاوت است.

به گزارش Digitaltrends، ای‌ام‌دی سرانجام روز ۸ مارس ۲۰۲۲ (۱۷ اسفند ۱۴۰۰) به‌روزرسانی مورد انتظار برای پردازنده‌های ورک‌استیشن خود را اعمال و سری ۵۰۰۰ تردریپر رو را عرضه کرد. این شرکت ادعا می‌کند که این سری پردازنده در انجام کارهایی مانند رندرهای سه‌بعدی تا دو برابر سریع‌تر از پردازنده‌های مشابه اینتل عمل می‌کنند.

مهم‌ترین تغییر سری ۵۰۰۰ تردریپر پرو نسبت به نسل قبلی یعنی سری ۳۰۰۰ را می‌توان در به‌کارگیری ریزمعماری پردازشی Zen 3 خلاصه کرد. قدرت این معماری را پیش‌تر در پردازنده‌‌ای مانند Ryzen 9 5950X مشاهده کرده بودیم؛ Ryzen 9 5950X با معماری Zen 3 توانست به‌راحتی تراشه‌های پایین‌رده‌ی سری ۳۰۰۰ تردریپر را شکست دهد.

پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ تردریپر پرو تعداد هسته/رشته پردازشی فرکانس پایه فرکانس توربو توان طراحی گرمایی (TDP)
۳۹۹۵WX ۶۴/۱۲۸ ۲/۷ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۳۹۷۵WX ۳۲/۶۴ ۳/۵ گیگاهرتز ۴/۲ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۳۹۵۵WX ۱۶/۳۲ ۳/۹ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۳۹۴۵WX ۱۲/۲۴ ۴/۰ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۲۸۰ وات

پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ تردریپر پرو تعداد هسته/رشته پردازشی فرکانس پایه فرکانس توربو توان طراحی گرمایی (TDP)
۵۹۹۵WX ۶۴/۱۲۸ ۲/۷ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۵۹۷۵WX ۳۲/۶۴ ۳/۶ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۵۹۶۵WX ۲۴/۴۸ ۳٫۸ گیگاهرتز ۴/۵گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۵۹۵۵WX ۱۶/۳۲ ۴٫۰ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۲۸۰ وات
۵۹۴۵WX ۱۲/۲۴ ۴٫۱ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۲۸۰ وات

مشخصات فنی پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ تردریپر پرو بسیار شبیه به پردازنده‌های نسل قبلی است و به ادعای ای‌ام‌دی این پردازنده‌ علاوه بر بهبود قابل‌توجهی در عملکرد تک‌هسته، سرعت کلاک کمی بالاتر و کلاستر کش بزرگ‌تری برای هسته‌ها دارد.

تیم قرمز معتقد است که چنین تغییراتی برای رقابت پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ تردریپر پرو با سری W زئون اینتل، پیشرفت‌های گسترده‌ای به همراه خواهد داشت؛ تصویر زیر بنچمارک داخلی اجراشده توسط ای‌ام‌دی را نشان می‌دهد.

amd-threadripper-pro-rendering

طبق معمول، بهتر است برای نتیجه‌گیری بهتر، منتظر نتایج بنچمارک‌های بی‌طرف ماند. بااین‌حال در ماه‌های گذشته اطلاعات زیادی از پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ تردریپر افشا شد که توانایی‌های این نسل را نشان می‌داد و می‌توان گفت که اعداد و ارقام موجود در این بنچمارک چندان هم دور از ذهن نیستند.

در ابتدا، شایعاتی مبنی بر عرضه تراشه‌های جدید ای‌ام‌دی در اوت ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰)‌ منتشر شده بود، اما طبق گزارش‌ها، این برنامه‌ریزی به اواخر سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد و دوباره این تاریخ نیز به ابتدای سال ۲۰۲۲ موکول شد. ای‌ام‌دی در نیمه اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که فعلاً تصمیمی برای عرضه‌ی پردازنده‌های غیر Pro ندارد و می‌خواهد برای شروع روی سازندگان سیستم‌های ورک‌استیشن تمرکز کند.

تیم قرمز نفوذ زیادی در بخش کامپیوترهای رومیزی و مرکز داده‌ها داشته است، به‌طوری‌که شرکت‌هایی مانند Cloudflare ای‌ام‌دی را به اینتل ترجیح دادند. سیستم‌های زئون دو سوکتی، تنها سیستم‌هایی هستند که توانایی مدیریت تعداد هسته‌های ارائه‌شده در تراشه‌های تردریپر را دارند؛ این تراشه‌ها، گزینه‌ای جذاب برای حرفه‌ای‌هایی محسوب می‌شوند که به سیستمی بین دسکتاپ و سرور کامل نیاز دارند و طبق گفته‌ی ای‌ام‌دی، عملکرد یک پردازنده‌ی تردریپر هنوز از دو پردازنده‌ی زئون اینتل بهتر است.

amd-threadripper-5000-vs-two-xeo

به جز تعداد بالای هسته‌ها، ای‌ام‌دی می‌گوید برای بهبود کارکرد اپلیکیشن‌ها در پردازنده‌‌های سری تردریپر پرو با توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها نیز همکاری کرده است و برای مثال برنامه‌ی افترافکت ادوبی حالا می‌تواند برخی از کارهای گرافیکی سنگین را با استفاده از چندین رشته به صورت هم‌زمان به‌راحتی انجام دهد.

درحال‌حاضر با این اعداد و ارقام، پردازنده‌های سری ۵۰۰۰ تردریپر پرو ای‌ام‌دی در بازار پلتفرم‌های دسکتاپی رده‌بالا حرف اول را می‌زنند. اما باید منتظر ماند و دید که اینتل چگونه ظاهر می‌شود؛ پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل معتقد است که با عرضه‌ی پردازنده‌های آلدرلیک و پردازنده‌های ورک‌استیش Sapphire Rapids، ای‌ام‌دی دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

اینتل از پردازنده‌های کلاس ورک‌استیشن Sapphire Rapids در رویداد Computex ۲۰۲۱ رونمایی کرد، اما عرضه‌ی آن‌ها تا به حال چندین‌بار به تعویق افتاد. این تراشه‌ها در ابررایانه‌ی Aurora در آزمایشگاه ملی Argonne قرار خواهند گرفت و هنوز مشخص نیست که چگونه به پلتفرم‌های دسکتاپی رده‌بالا راه پیدا خواهند کرد یا چگونه با ای‌ام‌دی رقابت می‌کنند.

سری ۵۰۰۰ پردازنده‌های تردریپر برای شروع در خانواده‌ی ThinkStation P620 لنوو عرضه می‌شوند و سپس به دستگا‌هایی دیگر راه پیدا می‌کنند. بنابراین در سال پیش رو محصولات بیشتری مجهز به این تراشه‌ها به بازار خواهند آمد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x