هماهنگی جنگنده‌ها با پهپادها توسط هوش مصنوعی

یک سیستم هوش مصنوعی جدید موسوم به “MUM-T” به هواپیماهای بدون سرنشین و جنگنده‌های سرنشین دار اجازه می‌دهد تا در ماموریت‌های جنگی با هم متحد شوند.

به گزارش نخ نیوز به و به نقل از نیواطلس، شرکت “BAE Systems” واقع گرایانه‌ترین تمرین رزمی خود تا به امروز را با استفاده از هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین که به عنوان یک تیم عمل می‌کنند، انجام داده است.

این آزمایشات در محدوده پرواز آزمایشی وزارت دفاع ایالات متحده نشان داد که هواپیماهای جنگنده و پهپادهای مجهز به فناوری پیشرفته توسط یک سیستم هوش مصنوعی جدید می‌توانند با موفقیت در یک عملیات هماهنگ همکاری کنند.

پهپادهای جنگی این روزها به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای نظامی تبدیل شده‌اند و این هواپیماهای رباتیک با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، نه تنها توانمندتر می‌شوند، بلکه به اعضای تیم‌های عملیاتی امکان می‌دهند آنها را در کنار هواپیماهای جنگنده به کار بگیرند.

در آزمایش جدید، چندین هواپیمای بدون سرنشین(پهپاد) از سیستم “MUM-T” نه تنها برای کار گروهی در کنار هواپیماهای سرنشین‌دار در یک تمرین ماموریت نظامی، بلکه برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها با یکدیگر استفاده کردند.

این سیستم به پهپادها اجازه داد تا از هوش مصنوعی برای حل مشکلات، اجرای تاکتیک‌های مورد نیاز برای تکمیل ماموریت و مقابله با اقدامات خصمانه استفاده کنند.

در طول این تمرین، یک خلبان انسانی، ماموریت را زیر نظر داشت و با استفاده از یک رابط ماشین-انسان با پهپادها تعامل داشت.

سیستم “MUM-T” به گونه‌ای طراحی شده است که منبع‌باز و انعطاف‌پذیر باشد. این سیستم از الگوریتم‌هایی برای تصمیم‌گیری مستقل غیرمتمرکز استفاده می‌کند که به آن امکان می‌دهد با اهداف و فناوری‌های جدید ماموریتی سازگار شود و همچنین برای توسعه‌دهندگان شخص ثالث قابل دسترسی باشد.

شرکت سازنده آن می‌گوید مرحله بعدی آزمایش، شامل گسترش قابلیت‌های “MUM-T” و نصب آن در انواع بیشتری از هواپیماهای سرنشین‌دار و پهپادها است.

این فناوری علاوه بر بهبود قابلیت‌های رزمی و در عین حال کاهش خطرات برای پرسنل نظامی، کاربردهای غیرنظامی نیز در عملیات‌های اطفاء حریق، جستجو و نجات و اجرای قانون دارد.

“احتشام صدیقی” معاون رئیس و مدیر کل راهکارهای کنترل و هوانوردی در شرکت “BAE Systems” گفت: توسعه فناوری خودران برای محافظت از جنگنده‌های ما در برابر تهدیدات نوظهور بسیار مهم است.

وی افزود: این آزمایش، تعهد تیم ما را برای تسریع در استقرار راه‌حل‌های گروهی سرنشین‌دار-بدون سرنشین به صورت نوآورانه و قابل اعتماد نشان می‌دهد.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x