سناتورهای آمریکایی در پی تحریم نفت روسیه

جو مانچین  سناتور دموکرات عضو این گروه که خواستار افزایش تولید نفت داخلی آمریکا است، می‌گوید: انرژی به یک سلاح تبدیل شده است. ما می‌توانیم با این سلاح مقابله کنیم.

بر اساس گزارش ها، این طرح که “ممنوعیت واردات نفت روسیه” نام گرفته از حمایت نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز برخوردار شده است.

کاخ سفید گفته است که مقامات آمریکایی با ممنوعیت واردات نفت از روسیه مخالف هستند زیرا این اقدام هزینه سوخت برای آمریکایی ها را افزایش خواهد یافت.

در پی تداوم بحران اوکراین و امتناع خریداران از نفت خام روسیه، بهای نفت با رسیدن به حدود ۱۱۸ دلار در هر بشکه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون افزایش یافت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، با امتناع خریداران از نفت خام روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین، بهای نفت به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. این در حالی است که اوپک پلاس (کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و غیر عضو  از جمله روسیه) تلاش دارد جنگی را که توسط یکی از اعضای اصلی آن به راه افتاده، نادیده بگیرد. 

جنگ در اوکراین نگرانی‌ها از عرضه نفت را در بازارهای انرژی و همچنین غلات را افزایش داده  است و مصرف‌کنندگانی از جمله چین را بر آن داشته است تا به دنبال مواد خام در جهان بگردند. از سوی دیگر در پی اعمال تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه، خریداران از نفت خام روسیه امتناع می کنند و همین امر سبب بالا رفتن بهای نفت خام شده است.

آمریکا و متحدانش تاکنون از تحریم صادرات نفت خام روسیه به دلیل نگرانی در مورد تاثیر آن بر افزایش بهای انرژی بر مصرف کنندگان خودداری کرده اند، هرچند به دلیل تحریم های مالی و بانکی سطح تجارت با روسیه رو به کاهش است.

دولت بایدن اعلام کرده است که با محدود کردن صادرات فناوری مربوط به بخش انرژی به دنبال تنزل جایگاه روسیه به عنوان تولید کننده پیشرو نفت و گاز طبیعی است. همزمان شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله “بریتیش پترولیوم”، “شل” و “اکسون موبیل” هم متعهد به خروج از روسیه شده اند.

از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده است که ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۲.۶ میلیون بشکه کاهش یافته ضمن آنکه موجودی انبارها در قطب ذخیره سازی “کوشینگ اوکلاهاما” برای هشتمین هفته رو به کاهش است.

دولت بایدن همچنین اعلام کرد برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی ۳۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر راهبردی خود آزاد خواهد کرد و در صورت لزوم گام‌های بیشتری در این زمینه برخواهد داشت.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: ما آماده‌ایم از هر ابزار موجود برای محدود کردن اختلال در عرضه جهانی انرژی در نتیجه اقدامات (ولادیمیر) پوتین رئیس جمهوری روسیه استفاده کنیم.

وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای جداگانه تصریح کرد، ۳۰ کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی توافق کردند ۶۰ میلیون بشکه نفت را از ذخایر راهبردی خود برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی انرژی به بازار تزریق کنند.

 پیش از این، دموکرات‌ها از دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواستند با آزادسازی ذخایر اضطراری نفت تاثیر حمله روسیه به اوکراین بر قیمت‌های درحال افزایش بنزین در آمریکا را خنثی کند.

سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا  نوشتند: در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین همچنان موجب ایجاد نوسانات در بازار جهانی نفت می‌شود، ما در این نامه از شما می‌خواهیم از همه ابزارهای موجود برای محافظت از آمریکایی‌ها در برابر افزایش قیمت بنزین استفاده کنید.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه(۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه(۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه درحال افزایش است.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x