گسترش همکاری‌های دانشگاهی صربستان و ایران

به گزارش نخ نیوز «ولادان جوکیچ» شامگاه سه شنبه در ملاقات با «رشید حسن‌پور» ضمن قدردانی از سرعت عمل در زمینه تدوین تفاهم‌نامه همکاری‌های دانشگاهی و فرهنگی بین بلگراد و تهران، گفت: در صورت آماده شدن تفاهم‌نامه برای بهار، آمادگی سفر به ایران را دارم.

وی با تاکید بر این‌که امضای این سند می تواند برای تعمیق درک مشترک فرهنگی و توسعه همکاری های علمی در حوزه تبادل استاد و دانشجو و اجرای پروژه های مشترک علمی بین دو کشور مؤثر واقع شود، از همکاری با دانشگاه های ایران برای اجرای پروژه های مشترک در چارچوب برنامه “اراسموس” استقبال کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در این نشست با اشاره به دیدار قبلی با رئیس دانشگاه بلگراد، گفت: پیگیر پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری های دانشگاهی بین دو کشور بودیم و این پیش‌نویس را خدمت رئیس دانشگاه بلگراد ارائه می کنیم.

سفیر ایران ادامه داد: حضور دانشجویان ما در صربستان در حال افزایش است و هم اکنون حدود یکصد دانشجوی بورسیه و آزاد داریم که بیشتر در رشته های دندانپزشکی و پزشکی تحصیل می کنند. امسال ۲۰ متقاضی تحصیل در صربستان داشته ایم و این علاقه مندی در حال گسترش است.

حسن پور در این نشست، گسترش همکاری های علمی، دانشگاهی و فرهنگی را بسیار ارزشمند توصیف کرد و با اشاره به این‌که همکاری های فرهنگی بین دو کشور ۳۰ سال سابقه دارد، گفت: اهمیت زیربنایی این همکاری ها را درک کرده و تاکید می کنم که اراده طرفین همواره در بالاترین سطوح مدیریتی بر توسعه همکاری های دوجانبه است.

رؤسای دانشکده های حمل و نقل و مکانیک دانشگاه بلگراد که در این نشست حضور داشتند نیز ضمن بیان تجربه کار با دانشجویان ایرانی، آمادگی دانشکده های خود را برای همکاری از جمله در بخش های فضا و هوا و مکانیک اعلام کردند.

در این نشست همچنین «امیر پورپزشک» رایزن فرهنگی سفارت و «سعید صفری» استاد زبان فارسی دانشکده زبان شناسی دانشگاه بلگراد حضور داشتند و گزارشی از فعالیت های حوزه های خود و برنامه های فرهنگی و آموزشی پیش رو را ارائه کردند.

دانشگاه بلگراد صربستان برای نخستین بار در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) در فهرست دانشگاه شانگهای قرار گرفت.

این دانشگاه که مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای آن در اتحادیه اروپا و جهان اعتبار دارد، بزرگترین دانشگاه صربستان به شمار می آید و از ۳۳ دانشکده و ۱۱ مؤسسه علمی- تحقیقاتی تشکیل شده است.

دانشگاه بلگراد در سال ۱۸۶۳ میلادی تاسیس شده و بیش از هفت هزار عضو هیأت علمی و کارمند دارد و در آن  افزون بر  ۹۰ هزار دانشجو در ۱۵۰ رشته در مقطع کارشناسی و بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x