عملکرد تراشه M2 Max اپل بهتر از Core i9-12900HK خواهد بود

پیش‌بینی عملکرد CPU و GPU تراشه‌های M2 و M2 مکس اپل با مقیاس‌بندی تراشه‌های پیشین و اخیر کوپرتینویی‌ها، از غلبه بر عملکرد Core i9-12900HK و برابری با گرافیک RTX 3070 حکایت می‌کند.

پیش‌بینی‌ها از عملکرد پردازشی و گرافیکی برای تراشه‌های M2 و M2 مکس اپل نشان می‌دهد که سیلیکون آینده‌ی اپل در‌مقایسه‌با SoCهای M1 و M1 مکس فعلی، می‌تواند دستاوردهای مناسبی ارائه دهد. عملکرد چندهسته‌ای M2 Max می‌تواند از عملکرد Alder Lake Core i9-12900HK پیشی بگیرد. این در حالی است که پردازنده‌ی گرافیکی ۴۰ هسته‌ای آن ازنظر تئوری می‌تواند به عملکرد گرافیک RTX 3070 لپ‌تاپ نزدیک شود.

اخیراً اخبار زیادی به گوشمان رسیده است که نشان می‌دهند اپل قصد دارد دستگاه‌هایی مجهز به تراشه‌های M2 را ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰ یا فروردین ۱۴۰۱) معرفی کند. هنوز عملکرد اپل M2 را در دنیای واقعی ندیده‌ایم؛ اما با مقیاس پیشرفت‌های اخیر تراشه‌های اپل درمقایسه‌با نسل گذشته خود، می‌توان ایده‌های منصفانه‌‎ای داشت.

حالا Macworld اعدادی را ارائه داده است که می‌تواند تخمینی تقریبی از عملکرد پردزاشی و گرافیکی تراشه‌های M2 و M2 مکس اپل به ما بدهد. برای تخمین این اعداد از مقیاس‌بندی مشابه بین تراشه‌های A14 و A15 بایونیک اپل برای M1 و M2 استفاده شده است. براین‌اساس، تعداد هسته‌های قدرتمند M2 در ساختار چندخوشه‌ای هسته‌های پردازنده، می‌تواند دو برابر تعدادی باشد که در A15 بایونیک بود.

گفتنی است که A15 Bionic دو هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ برای مصارف بهینه‌تر و پنج هسته‌ی گرافیکی در مدل‌های پرو آیفون ۱۳ ارائه می‌دهد. بنابراین طبق مقیاس‌بندی پیشین، می‌توان تعداد چهار هسته‌ی قدرتمند و چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای M2 اپل در نظر گرفت. همچنین با درنظر‌گرفتن مقیاس M1 درمقایسه‌با M1 مکس، می‌توان فرض کرد که M2 مکس ۶ هسته‌ی قدرتمند و دو هسته‌ی کم‌مصرف دارد و حداکثر از ۴۰ هسته‌ی گرافیکی نیز بهره می‌برد.

عملکرد M2 مکس ۷ درصد سریع‌تر از Core i9-12900HK

تراشه‌ی A15 بایونیک در آزمون‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای بنچمارک گیک‌بنچ به‌ترتیب حدود ۷ و ۲۰ درصد سریع‌تر از A14 بایونیک است. با‌‌توجه‌‌‌به امتیازات تک‌هسته‌ای فعلی M1 و M1 مکس، Macworld تخمین می‌زند که امتیاز M2 و M2 مکس در این آزمون از مرز ۱,۸۰۰ عبور کند.

ازآن‌‌جاکه تعداد هسته‌های قدرتمند M1 مکس فعلی از M2 بیشتر است، تخمین زده می‌شود که تراشه‌ی M2 در آزمون چندهسته‌ای امتیازی کمتر از ۹٬۰۰۰ دریافت کند یا ۲۷ درصد کمتر از امتیازات چند‌هسته‌ای M1 مکس باشد. بااین‌حال، پیش‌بینی می‌شود که M2 Max با امتیاز ۱۴٬۶۳۲ حداقل ۱۹/۵ درصد سریع‌تر از M1 Max باشد. این احتمالات بدین‌معنی است که M2 مکس مورد‌انتظار می‌تواند ۷/۲ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی Core i9-12900HK آلدر لیک در آزمون چند‌هسته‌ای باشد؛ درحالی‌که با مصرف توان بسیار کمتر، در آزمون تک‌هسته‌ای عملکرد یکسانی دارد.

عملکرد GPU تراشه M2 مکس برابر با RTX 3070

در بحث عملکرد گرافیکی، می‌توان انتظار داشت که M2 به ۱۰ هسته‌ی گرافیکی مجهز باشد؛ اما M2 مکس ممکن است حداکثر ۴۰ هسته داشته باشد. در بنچمارک‌های گرافیکی ساده مانند ۳DMark Sling Shot Extreme Unlimited، عملکرد تراشه‌ی A15 بایونیک حدود ۲۴ درصد بهتر از A14 بایونیک است. با درنظر‌گرفتن امتیازات آیپد پرو در این بنچمارک، ازآن‌‌جاکه نسخه‌ی دستک‌تاپ ندارد، می‌توان پیش‌بینی کرد که تراشه‌ی M2 اپل ممکن است با ۳۳ درصد افزایش، امتیازی بیش از ۱۰٬۰۰۰ بگیرد.

در بنچمارک دیگری با نام ۳DMark Wildlife Unlimited که برای آزمون‌های بین پلتفرمی مناسب است، عملکرد A15 نزدیک به ۳۰ درصد بهتر از A14 ارزیابی می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که M2 نیز به‌طور مشابه حدود ۳۰ درصد سریع‌تر از M1 باشد؛ ولی انتظار می‌رود M2 مکس تا ۲۳ درصد سریع‌تر از M1 مکس عمل کند.

به‌نقل از Macworld، امتیاز پیش‌بینی‌شده برای M2 مکس در ۳DMark Wildlife Unlimited، بسیار نزدیک به امتیاز RTX 3070 موبایل است؛ البته ظاهراً در پایگاه داده‌ی ۳DMark چنین امتیازی وجود ندارد. باوجوداین، حدس‌زدن این موضوع چندان دشوار نیست که پردازنده‌ی گرافیکی M2 مکس با گرافیک‌های پیشرفته‌ی دسکتاپ ساخت انویدیا و ای‌ام‌دی و اینتل شانه‌به‌شانه عمل خواهد کرد

بااین‌همه، همچنان انتظار نمی‌رود که اپل پشتیبانی از هر نوع رهگیری پرتور را به‌همراه گرافیک تراشه‌ی مورد‌انتظارش ارائه دهد. در حالت کلی، جابه‌جایی از M1 به M2 می‌تواند مشابه چیزی باشد که بین A14 و A15 بایونیک اپل اتفاق افتاده است؛ پس می‌توان انتظار داشت که ۲۰ درصد عملکرد CPU و ۳۰ درصد نیز عملکرد GPU بهبود داشته باشند.

ناگفته نماند پیش‌بینی‌ها نمی‌توانند دقیق باشند؛ چراکه انتظار می‌رود اپل تراشه‌ی M2 را با معماری N4 شرکت TSMC بسازد که در مصرف انرژی بهینه‌تر است و روی فرکانس کاری بیشتری می‌تواند کلاک شود. طبق ادعای TSMC، فرایند ساخت چهارنانومتری باید ۱۱ درصد عملکرد بهتری در همان توان مصرفی داشته باشد یا ۲۲ درصد از توان کمتری برای ارائه‌ی عملکردی مشابه با فرایند پنج‌نانومتری مصرف کند.

درضمن، متغیرهای دیگری نیز در عملکرد تراشه‌ها دخیل هستند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به موتور عصبی اپل، موتورهای رمزنگاری و رمز‎گشایی ویدئو، حافظه‌ی روی سطح مقطع دای و عملکرد سیستم ذخیره‌سازی حافظه اشاره کرد؛ البته با درنظرگرفتن تمامی این‌ها، انتظار می‌رود که اپل باردیگر تراشه‌هایی پرقدرت با توان مصرف کنترل‌شده درمقایسه‌با پردازنده‌های لپ‌تاپ پرچم‌دار فعلی بازار عرضه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا