نسخه ۱۰۰ کروم و فایرفاکس مشکلاتی در بارگذاری برخی وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کند

توسعه‌دهندگان ماه‌ها در انتظار انتشار نسخه‌ ۱۰۰ کروم و فایرفاکس بودند و حالا به معرفی این نسخه بسیار نزدیک شده‌ایم؛ نسخه‌ای که باعث بروز مشکلاتی در بارگذاری برخی از وب‌سایت‌ها می‌شود.

کروم، فایرفاکس و اج در آستانه‌ انتشار نسخه‌ ۱۰۰ هستند؛ نسخه‌ سه‌گانه‌ای که می‌تواند بارگذاری برخی از وب‌سایت‌ها را با مشکل مواجه کند. انتقال به نسخه‌ ۱۰۰ در هفته‌های آینده می‌تواند منجر به بروز مشکلات سازگاری دربرخی از وب‌سایت‌هایی شود که آمادگی لازم را برای خواندن رشته‌های عامل کاربر سه‌رقمی ندارند. گوگل، موزیلا و مایکروسافت در تلاش هستند تا جلوی ایجاد هرگونه مشکل بزرگی را در این زمینه بگیرند.

به گزارش ورج، موزیلا، گوگل و مایکروسافت از ماه‌ها قبل درمورد نسخه‌ ۱۰۰ مرورگرهای خود هشدار داده‌اند. این نسخه در ماه مارس برای کروم و اج و پس از آن در ماه مه برای فایرفاکس عرضه می‌شود. موزیلا و گوگل هردو، آزمایش‌هایی را برای بررسی خرابی احتمالی برخی وب‌سایت‌ها با نسخه‌ ۱۰۰ مرورگر خود انجام داده‌اند. فهرستی از مشکلات درحال شکل‌گیری است که فعلا نسبتاً کوتاه است، انگجت خاطرنشان می‌کند وب‌سایت‌های درخورتوجهی که تحت تأثیر این مشکلات قرار میگیرند شامل Bethesda، یاهو، اچ‌بی‌او گو و غیره می‌شود.

تیمی از توسعه‌دهندگان وب در وبلاگی از موزیلا توضیح داده‌اند:

زمانی‌که مرورگرها برای اولین‌بار، کمی بیشتر از ۱۲ سال پیش به نسخه‌ ۱۰ رسیدند، بسیاری از مشکلات با کتابخانه‌های تجزیه‌‌کننده‌ User-Agent کشف شد، زیرا شماره‌ نسخه‌ اصلی از یک رقم به دو رقم تغییر کرد. این مورد بسیار شبیه باگ بدنام Y2K است که در برخی رایانه‌ها سال ۲۰۰۰ را از سال ۱۹۰۰ متمایز می‌کرد. مرورگرها فرمت‌های مختلفی برای رشته‌های عامل کاربر ارائه می‌دهند و امکان دارد برخی از کتابخانه‌های تجزیه‌کننده، مفروضات رمزگذاری شده یا اشکالاتی داشته باشند که به شماره‌های نسخه‌ اصلی سه‌رقمی آن‌ها توجهی نمی‌کند.

درحالی‌که نگرانی‌هایی درمورد خراب شدن وب‌سایت‌ها وجود دارد، کار زیادی در پشت‌صحنه درحال انجام است؛ درست مثل آنچه حدود ۲۲ سال پیش برای جلوگیری از دردسرهای بزرگ با باگ Y2K اتفاق افتاد. این تلاش‌ها برای انتقال بدون مشکل به نسخه‌ ۱۰۰ مرورگرهای کروم، فایرفاکس و اج انجام می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند یک پرچم خاص را در نسخه‌های فعلی این سه مرورگر فعال کنند تا آن‌ها را به‌عنوان نسخه‌ ۱۰۰ گزارش کرده و به آزمایش وب‌سایت‌ها کمک کنند.

همچنین درصورت وجود مشکلات گسترده، برنامه‌هایی توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ این سه مرورگر در دست اجرا است. موزیلا اعلام کرده اگر خرابی‌ها گسترده و غیرقابل مدیریت باشد، یا وب‌سایت‌های خراب را تعمیر خواهد کرد یا به‌طور موقت نسخه‌ اصلی فایرفاکس را روی ۹۹ قفل خواهد کرد. برنامه‌ پشتیبان گوگل برای غلبه بر این مشکل، استفاده از یک پرچم برای ثابت کردن نسخه‌ اصلی روی عدد ۹۹ است و مایکروسافت نیز طرح پشتیبانی خود را شرح نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا