نمایشگاه دائمی صنایع دستی در انزلی افتتاح شد

به گزارش نخ نیوز و به نقل ازایرنا، رئیس و مدیر عامل شرکت تعاونی صنایع دستی و میراث فرهنگی طراحان کوثر در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: ۵۰ هنرمند متشکل از افراد بد سرپرست و سرپرست خانوار که نیازمند یاری بودند در این مکان گرد هم آمدند تا بتوانند به صورت مستقل درآمد زایی داشته باشند.

فاطمه کامیاب با تقدیر از همکاری رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و لیلا پورزاز از فعالان اجتماعی و معلم بازنشسته جهت راه اندازی این نمایشگاه، اظهار داشت: «شرکت تعاونی فرشتگان تالاب زیبا» برای توانمند سازی افراد توانبخش تاسیس شد تا با تحت پوشش قرار دادن این افراد آنها از کمک دیگران بی نیاز شوند و امیدواریم مسئولان مکانی بزرگتر و مناسب را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم تمامی هنرمندان این شهر را در فضایی مناسب دور هم جمع کنیم.

نمایشگاه دائمی صنایع دستی در انزلی گشایش یافت

اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار به صنایع دستی و صندوق کار آفرینی گیلان  

ولی جهانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هم در این مراسم از اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای صنایع دستی و صندوق کارآفرینی خبر داد و تصریح کرد: این اداره کل به افرادی که کارگاه تولیدی دارند و می خواهند فضایی برای عرضه داشته باشند کمک می کند.

وی اظهار داشت: صنایع دستی استان گیلان طی دو سال اخیر برخلاف سال‌های گذشته که رونق چندانی نداشت رشد خوبی داشته است و اکنون کارگاه هایی صنایع دستی و گردشگری فعالیت مناسبی دارند و توانستیم برندهایی در صنایع دستی استان ثبت کنیم مانند چادر شب بافی روستای قاسم آباد در شهرستان رودسر که با ثبت این اثر اکنون ۶۰۰ هنرمند در این منطقه مشغول به کار هستند.

جهانی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با رئیس جامعه هتلداران استان گیلان گفت: بدنبال آن هستیم که صنایع دستی گیلان و ایران را در هتل ها در معرض دید عموم قرار دهیم؛ ما در عرضه صنایع دستی از پتانسیل هتل ها غفلت کرده ایم بطور مثال درهتل بین المللی کادوس هیچ کدام از صنایع دستی تاریخ سه هزار و ۵۰۰ ساله ایران را نمی توان یافت.

وی تصریح کرد: آثار مارلیک که در تمام نمایشگاه‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شود و چهار اثر اصلی آن متعلق به هنرمندان صنایع دستی بر ظروف سفالی، فلزی و شیشه ای گیلان است را نمی توان دید از این رو برنامه داریم در مجوزهایی که برای مناطق مختلف گردشگری استان صادر می کنیم اولین چیزی که درنظر گرفته می شود اتاقی برای عرضه صنایع دستی باشد.

جهانی افزود: برنامه هایی برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته شده است و همه باید کمک کنیم تا صنایع دستی را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

تبدیل مدارس مخروبه تاریخی به کارگاه‌های صنایع دستی

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ای با مدیر کل آموزش و پرورش گیلان، گفت: براساس این تفاهمنامه از ۸۰۰ مدرسه مخروبه استان ۱۷ مدرسه را به مراکز کارگاهی صنایع دستی تبدیل کردیم.

جهانی تاکید کرد: استان گیلان مدارس تاریخی بسیاری دارد که می توان از آنها برای موزه‌های تخصصی بهره گرفت. در انزلی مدرسه ای با قدمت ۱۵۰ ساله داریم که در اختیار اداره کل آموزش و پرورش است و می توان مانند مدرسه حکیم نظامی شهرستان آستارا و مدرسه دیگری در شهرستان رودسر از آنها برای موزه تخصصی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید طبق ماده ۹۸ برنامه توسعه ۱۵ ساختمان فاخر در انزلی تعیین تکلیف شود، اظهار داشت: براساس این ماده بناهایی که در دست دستگاه‌های دولتی است باید نسبت به ترمیم آنها اقدام کرده و یا به بخش خصوصی واگذار کنند در این رابطه نشست هایی با فرماندار و نماینده شهر برگزار شده و امیدواریم بزودی این مشکلات حل شود.

ایجاد موزه های تخصصی در راستای ترویج هنر صنایع دستی

جهانی بابیان اینکه در راستای ترویج هنر صنایع دستی توانستیم موزه های تخصصی خوبی در استان گیلان راه اندازی کنیم، گفت: موزه رشتی دوزی در بنای تاریخی ساختمان کلاه فرنگی رشت، موزه حصیر در ساختمان اداره میراث خمام، موزه مردم شناسی و صنایع دستی رودسر، موزه عشایر و شالبافی رضوانشهر از جمله این موزه ها هستند.

 وی تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی در نظر دارد در مجوزهایی که برای تاسیسات گردشگری صادر می کند بخشی را به مراکز صنایع دستی اختصاص دهد در شهرستان بندرانزلی ساختمان نوغان و هواشناسی از جمله این ساختمان ها هستند که قابلیت تبدیل به موزه را دارند و در ساختمان هواشناسی توصیه کردیم که دو اتاق این ساختمان به موزه هواشناسی تبدیل شود.

جهانی در مورد مرمت ساختمان قندچیان انزلی که مالک آن بانک ملی است، افزود: به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی مقرر شد در طبقه فوقانی این ساختمان بعنوان موزه ملی سکه ایران تاسیس و راه اندازی شود که در صورت عدم قبول این پیشنهاد از طرف بانک ملی و استفاده غیرفرهنگی از این مکان نیازمند اخذ مجوز از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان خواهد بود.

وی تصریح کرد : سالهاست بدنبال تبدیل ساختمان دادگستری یا عدلیه انزلی به موزه بودیم که با تفاهم نامه ۱۰ ساله ای که با مدیرکل دادگستری استان گیلان منعقد شد این ساختمان با تغییر کاربری موزه عدلیه، ورزش و تاریخ خواهد شد.

سرپرست اداره کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده که قرار است فاز به فاز انجام شود و اکنون در حال نگارش شرح عملیات و گرفتن پیمانکار برای اجرایی شدن این طرح هستیم.

جهانی خاطر نشان کرد: در خصوص موزه شیلات نیز با توجه به سابقه ۱۰۰ ساله شیلات انزلی این مجموعه بعنوان یک میراث صنعتی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. مجموعه شیلات در سه بخش مادر تخصصی ماهیان خاویاری، پژوهشکده آبزی پروری و شیلات انزلی یکی از این ساختمان‌های این مجموعه را به موزه شیلات و یا صید و صیادی تبدیل می کند.

وی از شیلات خواست تا تصاویر قدیمی خود را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد و شیلات به عنوان بهره بردار این موزه را راه اندازی کند و افزود: در خصوص موزه کیاشهر نیز باید درهای این موزه باز بماند؛ این مطالبه مردم است، نمی شود که اثر تاریخی ثبت ملی و در اختیار دولت باشد ولی درهای آن همیشه بسته باشد؛ این درها باید باز بماند تا در مواقعی از سال گردشگران بتوانند از این مجموعه بازدید کنند.

جهانی تاکید کرد: درحال حاضر می توان از مجموعه کیاشهر (با داشتن چندین اثر تاریخی) بعنوان باغ موزه بهره برداری کرد ولی این امر نیازمند مشارکت میراث فرهنگی، شیلات کیاشهر، پژوهشکده آبزی پروری، شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری و شیلات است لذا باید تا مدیریت واحدی برای آن درنظر گرفته شود بازدیدهایی در این زمینه صورت گرفته و موافق های استانی آن کسب شده و منتظریم نتیجه نهایی از تهران صادر شود.

نمایشگاه دائمی صنایع دستی در انزلی گشایش یافت

اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان برای آموزش صنایع دستی

فرزاد رشیدی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گیلان نیز در این مراسم به برنامه ریزی های انجام شده در صنایع دستی استان اشاره کرد و افزود: امسال در کمیته برنامه ریزی شهرستانها  ۵۰۰ میلیون تومان برای آموزش رشته های مختلف صنایع دستی اختصاص یافت و در این آموزش انزلی هم نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: استان گیلان ۸۵ رشته صنایع دستی دارد که ۱۵ رشته از این تعداد بومی استان گیلان هستند و هفت رشته در یک شهر و یک روستا ثبت شده اند که هویت آن منطقه را شکل می دهد . چادر شب بافی قاسم آباد، گلیم بافی عنبران، شال بافی روسای ارده رضوانشهر، چوب ترشی شالما ماسال، رشتی دوزی شهر رشت و حصیر بافی فشتکه خمام آثار ثبت شده یک شهر و منطقه با نام صنایع دستی هستند.

رشیدی خاطر نشان کرد: توجه به صنایع دستی موجب ارتقا صنایع دستی آن مکان، هویت سازی و جذب اعتبارات بیشتر در آن منطقه می شود. انزلی برای ثبت آثار ناملموس هفت اثر دارد که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است و امیدواریم ثبت ملی شهر و روستا در مراحل بعدی انجام شود.

لزوم ایجاد نمایشگاه دائمی برای حمایت از اقشار آسیب پذیر

معصومه رمضانزاده رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی انزلی یکی از معضلات تولیدکنندگان حوزه های مشاغل خانگی، زندانیان، زنان سرپرست خانوار و مهارت آموختگان فنی و حرفه ای را نداشتن فضای مناسب برای عرضه محصولات دانست و گفت: همه این افراد توانایی بازاریابی به صورت مجازی یا اجاره مغازه برای ارایه محصولات خود ندارند لذا باید برای حمایت از اقشار آسیب پذیر و تولید کنندگان در حوزه مشاغل خانگی، نمایشگاه دایمی برای عرضه و فروش محصولات ایجاد شود.

معصومه رمضانزاده اظهار داشت: با ایجاد این نمایشگاه‌ها می توان در مشاغل پایداری ایجاد کرد و رایزنی هایی در خصوص نامگذاری یکی از میادین شهر انزلی به نام کارآفرینی صورت گرفته است تا یکی از میدان هایی که قابلیت برگزاری مراسمات و فعالیت های مرتبط با کارآفرینی وجود داشته باشد به این امر اختصاص یابد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون  ۳۱ طرح مشاغل خانگی به بانک توسعه تعاون معرفی شدند که از این تعداد ۱۷ طرح با اشتغالزایی ۵۹ نفر ۹۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند. 

نمایشگاه دائمی صنایع دستی در انزلی گشایش یافت

افتتاح ۵ پروژه میراثی در انزلی

روز چهارشنبه پنج برنامه، سه کارگاه صنایع دستی توسط سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی و سمن ها رونمایی و دو اقامتگاه و هتل در شهرستان با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x