نواختن ساز در ایستگاه فضایی چین

“وانگ یاپینگ”(Wang Yaping) فضانورد زن چینی ساکن ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین، عصر سه‌شنبه به منظور گرامیداشت “جشن فانوس”، به نواختن یک ساز در شرایط گرانش صفر پرداخت.

به گزارش نخ نیوزو به نقل از چاینادیلی، جشن فانوس (Lantern Festival)، جشن سنتی چینی است که در روز پانزدهم از نخستین ماه سال قمری در گاه شمار چینی جشن گرفته می‌شود. در این جشن مردم معمولا در مکان‌های مختلف فانوس‌‎های رنگارنگ آویزان می‌کنند، بازی‌های مختلف معمایی انجام می‌دهند و آرزوها و امیدهای خود برای آینده را بیان می‌کنند.

“وانگ یاپینگ” با نواختن یک ساز خاص این جشن را به افراد روی زمین تبریک گفت. در این ویدئو، وانگ در حالیکه در فضا و در داخل ماژول اصلی شناور بود ساز “گوژنگ”(guzheng) یا زیتر چینی را می‌نواخت. او طی این اجرا بخشی از آهنگ محلی چینی به نام “گل یاس” (Jasmine Flower) را نواخت.

زیتر نوعی ساز موسیقی است که شامل تعداد بسیار زیادی سیم بر روی یک بندِ بسیار نازک مسطح است. کارکردِ زیتر تقریبا شبیه سنتور است و از همین رو مشابه این سازها نواخته می‌شود، به گونه‌ای که از طریق تکان دادن تارها توسط مضراب یا انگشت می‌توان با آن نوازندگی کرد.

فضانوردان ماموریت شنژو-۱۳ طی این ماموریت خود برخی از سنت‌ها و جشن‌های چینی را به جای آورده‌اند. فرمانده “ژای ژیگانگ”(Zhai Zhigang) نیز به منظور گرامیداشت جشن فانوس، معماهایی را روی کاغذهای قرمز نوشت. او این متن را همراه با “ای گوانگفو”(Ye Guangfu) دیگر فضانورد چینی به نمایش گذاشت و این جشن را تبریک گفت.

آنها همچنین برای ورزشکاران بازی‌های المپیک زمستانی پکن که در حال انجام است، پیامی فرستادند و گفتند: ما آرزو می‌کنیم که همه شما به موفقیت دست پیدا کنید و بهترین تجربه خود از حضور در المپیک را رقم بزنید.

ویدئوی گرامیدشت جشن فانوس فضانوردان چینی پس از به اشتراک گذاشتن آن در شبکه‌های اجتماعی با استقبال زیادی روبرو شد. پس از اینکه چندین رسانه ملی آن را در شبکه اجتماعی چینی “سینا ویبو”(Sina Weibo) پست کردند، در یک ساعت نزدیک به دو میلیون بازدید داشت. سینا ویبو دارای شباهت‌هایی با توییتر و فیس‌بوک است.

اکانت ویبو “ژرونگ”(اولین مریخ نورد چینی در مریخ) نیز با بازنشر این ویدئو نوشت: موسیقی بسیار زیبا بود و من را نیز دلتنگ وطن کرد.

کاوشگر مریخی تیان-ون ۱ در ماه فوریه سال گذشته میلادی به مریخ رسید و در ماه مه، سطح‌نشین حامل مریخ نورد ژورونگ روی یک ناحیه به نام  “یوتوپیا پلانیتیا”(Utopia Planitia) که دشت وسیعی در نیمکره شمالی مریخ است، فرود آمد. گرچه مریخ نورد ژورونگ برای یک ماموریت سه ماهه طراحی شده بود اما این مریخ نورد عملکرد خوبی داشت و توانست بیش از زمان مد نظر محققان در مریخ کاوش کند که این موضوع محققان را شگفت زده کرد.

آژانس فضایی سرنشین دار چین روز سه‌شنبه با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که فضانوردان چینی، به مناسبت جشن فانوس ماژول اصلی را با فانوس‌های قرمز، آویزهای چینی و کاردستی‌های کاغذی تزئین کرده‌اند.

در طول تعطیلات سال نو چینی، آنها همچنین در حال تماشای بازی‌های المپیک زمستانی و انجام برخی تمرینات در مدار مشاهده شدند.

در روز سال نو چینی در ویدئویی که توسط آژانس فضایی سرنشین‌دار چین منتشر شد، این فضانوردان تبریک خود را اعلام کردند. آنها برای سرزمین مادری و همه مردم چین آرزوی سعادت کردند. ژای فرمانده این ماموریت و یکی از علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی چینی، در حالی که تصویر یک دوبیتی را به نمایش گذاشت، گفت: برای همه شما آرزوی سلامتی و موفقیت در تمامی کارهایتان را دارم.

وانگ نیز با لباس‌های جشن خود و با یک بادکنک قرمز در دست، برای کودکان سراسر کشور چین آرزوی تندرستی و سلامتی کرد. ای نیز برچسبی با حروف چینی “فو”(fu) به معنای موفق باشید در دست داشت و با آن سال نو را تبریک گفت و برای مردم چین سال شاد و مبارکی را آرزو کرد.

این سه همچنین سنت‌هایی که معمولا با خانواده‌هایشان روی زمین در این روز به جا می‌آورند را نیز در آنجا انجام دادند. خوردن دامپلینگ، پوشیدن لباس‌های نو و چسباندن دوبیتی‌های بهاری روی دیوارها از جمله این کارها هستند.

در ۱۶ اکتبر سال ۲۰۲۱، فضاپیمای “شنژو-۱۳” حامل سه فضانورد چینی سوار بر موشک “لانگ مارچ ۲‌اف”(که از خانواده موشک‌های لانگ مارچ است) از مرکز پرتاب ماهواره جیوچوان در بیابان گبی در ساعت ۱۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۹:۵۳ به وقت تهران) به فضا پرتاب شد. هم اکنون سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ چین در این ایستگاه فضایی حضور دارند. دو فضانورد مرد به نام‌های “ژای زیگنگ” و “ای گوانگفو” و یک زن به نام “وانگ یاپینگ” سه فضانورد ماموریت شنژو-۱۳ هستند.

“شنژو-۱۳” هشت ساعت پس از پرتاب به ماژول اصلی ایستگاه فضایی چین به نام “تیانهه”(Tianhe) متصل شد. آنها قرار است شش ماه در ایستگاه فضایی چین بمانند و طولانی‌ترین ماموریت فضایی کشور را انجام دهند. شنژو- ۱۳ آخرین ماموریت سال گذشته میلادی برای ساخت ایستگاه فضایی بود. ایستگاه فضایی چین حداقل ۱۰ سال در فضا خواهد ماند، در حالی که انتظار می‌رود ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۳۰ به فعالیت خود پایان دهد.

چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به قدرت اصلی فضایی تبدیل شود تا با رقبای خود از جمله ایالات متحده، روسیه و آژانس فضایی اروپا همگام شود و پیشرفته‌ترین ایستگاه فضایی را که به دور زمین می‌چرخد، ​​ایجاد کند. از آن زمان، آنها دو پیاده‌روی فضایی انجام داده‌اند و قرار است شش ماه در ایستگاه کار کنند که این عملیات طولانی‌ترین ماموریت فضایی چین خواهد بود.

آنها بیش از ۱۰۰ روز است که در آنجا هستند و طی سه ماه گذشته چندین کار از جمله انجام دو پیاده‌روی فضایی، یک سخنرانی علمی زنده و یک عملیات دستی و آزمایش اتصال با فضاپیمای باری “تیانژو-۲”(Tianzhou-۲) را انجام داده‌اند.

ژای و وانگ به ترتیب رکورد بیشترین تعداد روزهای زندگی و کار در فضا توسط یک مرد و یک زن چینی را ثبت کرده‌اند و این رکوردها را حداقل تا سال ۲۰۲۳ نیز حفظ خواهند کرد. چین در سال ۲۰۲۲ ساخت ایستگاه فضایی خود را تکمیل خواهد کرد و در آینده چینی‌های بیشتری جشن‌های مختلف را در انجا برگزار خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا