کسب درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری وارن بافت از سهام اپل

وارن بافت از آغاز سرمایه‌گذاری خود در اپل در سال ۲۰۱۶ تا‌به‌امروز، ۱۰۰ میلیارد دلار بازده سرمایه داشته است. این رقم با سرمایه‌گذاری افسانه‌ای او در کوکاکولا مقایسه می‌شود.

برکشایر هاتاوی، هلدینگ آمریکایی وارن بافت، برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۶ سهام اپل را خرید‌. به‌گزارش Appleinsider، این هلدینگ تا اواسط سال ۲۰۱۸ موفق شد ۵ درصد از سهام غول فناوری کوپرتینویی را به‌ارزش ۳۶ میلیارد دلار ازآنِ خود کند. با افزایش سرمایه‌گذاری بافت در این شرکت به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار و سر‌به‌فلک‌کشیدن قیمت سهام آن در گذر زمان، اپل بازدهی ۱۰۰ میلیارد دلاری را برای بافت به‌ارمغان آورد.

رشد اپل باعث شد تا برخی از تحلیلگران سرمایه‌گذاری‌های بافت در شرکت تولیدکننده‌ی آیفون را با یکی از سرمایه‌گذاری‌های افسانه‌ای تر او مقایسه کنند: سرمایه‌گذاری در کوکاکولا. بیل اسمید، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در سازمان مدیریت سرمایه‌گذاری Smead، درباره‌ی درآمد بافت از سهام اپل گفت:

بافت تجربه‌ای مشابه با سرمایه‌گذاری در کوکاکولا را تجربه می‌کند. هر دو این سرمایه‌گذاری‌ها در پنج تا هفت سال اولی که وارن بافت مالک آن‌ها بود، پیشرفت درخورتوجهی داشتند.

بافت در سال ۱۹۸۸ خرید سهام کوکاکولا را شروع کرد. از آن زمان تاکنون، سهام کوکاکولا بیش از ۲ هزار درصد افزایش یافته است و در‌حال‌حاضر نیز با ۴۰۰ میلیون سهام، چهارمین رتبه را در میان سهام‌های برکشایر هاتاوی دارد.

براساس گزارش‌ها، سرمایه‌گذار ۹۱ ساله حالا به یکی از طرفداران بزرگ اپل تبدیل شده است و این شرکت را یکی از چهار غول برتر صنعت سرمایه‌گذاری می‌داند که مجموعه کسب‌وکارهای او را هدایت می‌کند. نکته مهم این است که اپل نقش مهمی در کمک به برکشایر هاتاوی برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نیز ایفا کرده است. به‌گفته جیمز شاناهان، تحلیلگر ادوارد جونز، ازآن‌‌‌جاکه بافت بیشتر سهام اپل خود را با قیمتی معادل یک‌چهارم قیمت فعلی بازار خریده، درآمد ناشی از این شرکت به دستاوردی عظیم برای برکشایر تبدیل شده‌ است.

خرید‌های اخیر سهام اپل نیز سهم مالکیت برکشایر هاتاوی را افزایش داده است. با اینکه بافت در سال‌های اخیر فعالیت‌های خود را در این هلدینگ کمتر کرده، بازهم در پایان سال ۲۰۲۱، ۵٫۴۳ درصد از مالکیت این شرکت را ازآنِ خود کرده است.

برکشایر هاتاوی به‌طور سالانه نیز حدود ۷۷۵ میلیون دلار از سهام اپل بهره می‌برد و با اینکه بافت به‌دلیلکنار کشیدن از بازار‌های سهام پرفروشی مانند اپل شهرت دارد، شرکت سازنده‌ی آیفون یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های او در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. رشد اپل و سهام مالکیت بافت نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذار به اپل نیز درست مانند کوکاکولا به‌عنوان شرکتی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا