ایلان ماسک: استارلینک ۲۵۰ هزار مشتری دارد

براساس توییت ایلان ماسک، ۱۵۰ هزار مشتری جدید به سرویس ماهواره‌های اینترنتی استارلینک اضافه شده‌اند.

ممکن است اسپیس ایکس هفته‌ی گذشته تعدادی از ماهواره‌های اینترنتی Starlink خود را از دست داده باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر ۱۵۰ هزار مشتری جدید به آن اضافه شده‌اند.

توییتی که ایلان ماسک، رئیس اسپیس ایکس، در ۱۴ فوریه منتشر کرد، به «بیش از ۲۵۰ هزار پایانه کاربری استارلینک» اشاره می‌کند که ۱۰۰ هزار عدد بیشتر از آن چیزی است که در اوت گذشته گزارش شده بود.

هنوز مشخص نیست آیا ماسک در افشاگری خود به همه‌ی پایانه‌های ساخته‌شده تا‌به‌امروز اشاره می‌کند یا صرفاً کاربرانی را شمارش کرده است که پول پرداخت می‌کنند. به‌نظر می‌رسد احتمال دوم ارزش بیشتری برای توییت‌شدن داشته باشد.

به‌گزارش دیجیتال‌ترندز، استارلینک از مجموعه‌ای از ماهواره‌های مدارپایین زمین برای ارسال پرتو پهن‌باند به مشتریان استفاده می‌کند. درحالی‌که هدف اصلی آن ارائه‌ی خدمات به مکان‌هایی بدون اتصال به اینترنت یا با خدمات ضعیف است، در بعضی از کشورها (تا‌به‌امروز ۲۵ کشور) هرکسی می‌تواند برای این سرویس ثبت‌نام کند.

Over 250k Starlink user terminals

— Elon Musk (@elonmusk) February 14, 2022

سرویس استاندارد اینترنت Starlink اکتبر ۲۰۲۰ راه اندازی شد و مشتریان باید ۹۹ دلار بابت ودیعه و ۴۹۹ دلار بابت سخت‌افزار و ماهانه ۹۹ دلار بابت هزینه خدمات استفاده از سرعت دانلود تا ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه پرداخت کنند.

در اوایل ماه جاری، اسپیس ایکس سرویس پریمیوم استارلینک را به صفحه‌ی ثبت‌نامش اضافه کرد. استارلینک پریمیوم که قرار است در نیمه‌ی اول سال جاری راه‌اندازی شود، سرعتی تا ۵۰۰ مگابیت‌برثانیه ارائه می‌دهد و مشتریان باید ۵۰۰ دلار ودیعه‌ی قابل‌بازپرداخت به‌همراه ۲,۵۰۰ دلار بابت سخت‌افزار و ۵۰۰ دلار بابت اشتراک ماهانه پرداخت کنند.

پایگاه مشتریان رو‌به‌رشد استارلینک نشان می‌دهد که اسپیس ایکس می‌تواند در‌حال‌حاضر حدود ۲۵ میلیون دلار در ماه به‌دست بیاورد. این مبلغ چشمگیری به‌نظر می‌رسد؛ اما ماسک پیش‌بینی کرده بود که اگر سرویس مذکور بتواند حتی چند درصد از بازار جهانی مخابرات را تضمین کند، می‌تواند درآمد سالانه‌ی ۵۰ میلیارد دلاری به‌دست آورد. بااین‌حال، هنوز زمان زیادی وجود دارد که شرکت ایلان ماسک بتواند به این رقم برسد.

اگر مشکلات فعلی کمبود تراشه‌‌ وجود نداشت، استارلینک با سرعت بیشتری رشد می‌کرد. ماه نوامبر، اسپیس ایکس از بعضی مشتریانش که زمان زیادی منتظر سرویس خود بودند، معذرت‌خواهی و دلیل این تأخیر را مشکلات زنجیره‌ی تأمین عنوان کرد. این شرکت اضافه کرد در حال آماده‌سازی کیت جدید استارلینکی است که برای تولید با حجم زیاد طراحی شده است و ارسال آن از سال جاری آغاز خواهد شد.

توییت ماسک فقط چند روز پس‌از‌آن منتشر شد که طوفان ژئومغناطیسی اکثر آخرین پایگاه ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس را از بین برد. این شرکت معمولاً حدود ۶۰ ماهواره استارلینک را در یک زمان پرتاب می‌کند و در‌حال‌حاضر، حدود ۲,۰۰۰ عدد از آن‌ها در مدار وجود دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا